https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. „Supermagistrat” do 2023 roku [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Koszt budowy Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej szacuje się na ok. 258 milionów złotych
Koszt budowy Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej szacuje się na ok. 258 milionów złotych Wizualizacja: Claudio Nardi Architects
W urzędzie liczą, że tym razem uda się wybudować Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej. Radni woleliby szkołę.

Trzy firmy zostały zakwalifikowane do udziału w dialogu konkurencyjnym, dotyczącym budowy, utrzymania i zarządzania budynkiem Centrum Obsługi Inwestora. Nowy obiektu planowany jest przy ul. Centralnej. COI miałoby powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Decyzja o tym, kto ostatecznie będzie partnerem miasta ma zapaść najwcześniej w drugiej połowie 2019 r.

- Liczymy na to, że uda się w przyszłym roku wybrać wykonawcę. Jeżeli tak się stanie, to obiekt mógłby powstać w ciągu trzech lat. Byłby więc gotowy na przełomie 2022 i 2023 roku - mówi Janina Pokrywa, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.

Budowa CIO (za ok. 258 mln zł) przy ul. Centralnej od lat budzi jednak kontrowersje, w tym wśród radnych. - Dziwi mnie upór urzędników związany z tą inwestycją - komentuje radny PO Wojciech Krzysztonek. Przypomina, że w kwietniu 2012 r. rada miasta przyjęła uchwałę, w której prezydent został zobowiązany do wstrzymania dalszych działań, zmierzających do budowy „supermagistratu” w tej lokalizacji. Zdaniem radnego Krzysztonka w tym miejscu można wybudować budynek dla szkoły podstawowej i przedszkola. - To nie jest natomiast miejsce na nowy magistrat. Już teraz w tym rejonie tworzą się ogromne korki - dodaje radny Krzysztonek.

Przypomnijmy, że COI, nazwane „supermagistratem”, ma powstać naprzeciwko obecnej siedziby zarządu dróg przy ul. Centralnej. Dziesięć lat temu w konkursie wybrano koncepcję gmachu, autorstwa Claudia Nordiego z Włoch. Budynek ma mieć do 19,7 m wysokości i powierzchnię wynoszącą ok. 46 700 mkw. W projekcie budowlanym zaplanowano ok. 980 stanowisk pracy, a obiekt będzie gotowy do przyjęcia ok. 1520 interesantów dziennie, nie licząc uczestników konferencji w auli głównej (pojemność około 300 osób) i trzech mniejszych salach konferencyjnych.

Podstawowym celem budowy COI jest zlokalizowanie w jednym miejscu wydziałów Urzędu Miasta uczestniczących „w szeroko pojętym procesie inwestycyjnym”. Do COI mają się przenieść: Wydział Skarbu, Wydział Geodezji, Biuro Planowania Przestrzennego oraz Wydział Architektury i Urbanistyki. Część opuszczonych przez te wydziały budynków może zostać sprzedana, a część zagospodarowana na potrzeby urzędu. Dzięki temu miasto zyskałoby pieniądze ze sprzedaży, a dodatkowo nie będzie musiało utrzymywać nieruchomości, których eksploatacja jest bardzo droga.

Już jednak 10 lat temu gmina miała problem ze znalezieniem pieniędzy na COI. W 2009 r. powstał pomysł, by do inwestycji zaangażować partnera zewnętrznego. Przez lata nie udało się zrealizować zamysłu. A przykład basenu przy ul. Eisenberga pokazuje, że starania o PPP mogą zakończyć się fiaskiem - po latach niepowodzeń w znalezieniu zewnętrznego partnera, inwestycję zaczęło realizować miasto.

W ZIM liczą jednak na to, że w przypadku COI będzie inaczej. Dyrektor Janina Pokrywa zwraca uwagę, że teraz w przypadku PPP można liczyć na dużą pomoc Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. ZIM korzysta ze wsparcia niezależnych doradców, których prace nadzoruje i finansuje ministerstwo.

W przypadku COI początkowo realizacją inwestycji w ramach PPP zainteresowane było 11 firm. Trzy z nich zaproszono do dalszych rozmów: konsorcjum skupione wokół firmy Warbud, Strabag Drogi Wojewódzkie oraz NDI Hotel Managment. Na podstawie negocjacji z tymi firmami ZIM określi jednolite warunki i zaprosi do złożenia ofert. Do tego powinno dojść wiosną 2019 r. Później byłby czas na wybranie najlepszej oferty i podpisanie umowy. Wykonawca wybudowałby na własny koszt obiekt, a następnie zarządzałby i utrzymywał biurowiec przez 20 lat obowiązywania umowy. W zamian za to miasto będzie uiszczać tzw. opłatę za dostępność.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: 12 listopada wolny od pracy, ale nie dla wszystkich

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gniewko_syn_ryba
A urzędnicy - wybitni fachowcy - od ręki znajdą nową pracę w prywatnych firmach za dużo większe pieniądze i już nie będą musieli brać łapówek... ;)))
k
koks
Komu te kolosy budowane? Jak ZUS......Brr
K
Krakus
A co Majchrowskiego obchodzi szybka kolej podmiejska ?
On ma dbać o interesy MIESZKANCOW,
a nie podkrakowskich wieśniaków.
Z prośbą o kolej do miasta proszę zwrócić się do wójta czy sołtysa swojej wioski, a on niech się stara u marszałka województwa o środki na ten cel.
G
Gonzo
Każdego dnia stoimy w smogu godzinami jadąc do pracy i z powrotem, a oni salony sobie chcą budować (za nasze). Majchrowski to bardzo zły gospodarz.
H
Hutnik
Trzeba robić przetargi, które mogą się opłacać organizatorom.
W
Więcej tego
Ja bym dodał więcej pięter bo na pewno zabraknie miejsca.
Co jak co ale biurokracja u nas rośnie szybciej niż PKB.
Niech ten biurowiec będzie na miar naszych możliwości.
Tym biurowcem pokażemy niedowiarkom ..
K
Kazek
Budynek ja bym nazwał jego imieniem.
PS. jedno skrzydło trzeba zrobić dla niego (i jego kolegów) oddział geriatryczny.
c
czytelnik
Biurowce dają zatrudnienie. Nie tylko w administracji - częściej w biznesie. CO z tymi ludzmi którzy tam pracują? Na bezrobocie?
t
to
tam nie będzie brak zwyczajnie terenu.
m
miejsca
żeby chociaż skromny parking wybudować przy tym gmaszysku? A może do NH przenieść w ramach ożywiania dzielnicy ?
G
Gość
Powinno się burzyć biurowce a nie budować nowe a biurokrację należy likwidować a przynajmniej ograniczyć do minimum. Tymczasem mamy rozrost biurokracji - więcej pracujących w biurach 9czyli pożerających dochód narodowy), korki samochodowe itd. precz z biurami.
91az
Z gustami się nie dyskutuje, ale ten mosiężny koszmarek przypomina bardziej mokry sen kubistycznego wariata niż budynek.
Niskie koszty utrzymania? W tak rozstrzelonej bryle w klimacie wymagającym dogrzewania przez co najmniej pół roku? Powodzenia życzę. Zarówno w izolacji termicznej jak i w konserwacji.

Ale spoko. Za rok lub dwa jakaś firemka będzie mogła sobie dorobić oklejając elewację 5 cm styropianem.
BTW w wizualizacjach (rzut z lotu ptaka) jakoś nie mogę się doszukać lądowiska dla helikopterów. Parkingu dla petentów nie widzę więc dla przedsiębiorcy pozostanie tylko helikopter, chyba, że Ci bogatsi preferują dojazd rowerem lub tramwajem :P .
a
antykom
Nowe posady dla POsiewiczów. Krakowski POmiot będzie miał zatrudnienie.
K
KRK
A o rozwiązaniach komunikacyjnych ani słowa, jakby mało było golgoty z dojazdem na Targi. Nieporadność miasta jest przerażająca.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska