FLESZ - Zima nie odpuszcza
Aktualna zima jest najdroższą zimą w historii Krakowa. Do tej pory akcja „Zima”, od 15 października 2020 r., kosztowała ponad 38 mln zł. Tym samym przekroczony został poprzedni rekord kosztów. Temperatury sięgające nawet –20°C, obfite odpady śniegu, deszcz padający przy temperaturze –8°C – tegoroczna zima nie oszczędza Krakowa
- podkreślają w krakowskim magistracie.
A prognozy pogody nie zapowiadają poprawy. Nadal ma być zimno i śnieżnie. Opady śniegu przewidywane są tak w sobotę (13 lutego), jak i w niedzielę (14 lutego). Temperatury poniżej 0 stopni Celsjusza termometry mają wskazywać do końca lutego. W niektóre noce ma być nawet poniżej -15 stopni Celsjusza.
Kraków. Budowa trasy tramwajowej do Górki Narodowej: Zima ut...
Takie warunki atmosferyczne sporo kosztują wszystkich podatników. W krakowskim urzędzie wyliczają, że zaledwie w ciągu kilku ostatnich dni, od 6 do 11 lutego, zimowa akcja pochłonęła 11,6 mln zł, a pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania przepracowali łącznie 42 tysięcy godzin. Dla porównania, cała poprzednia zima kosztowała 8,4 mln zł.
Odśnieżaniem Krakowa zajmuje się łącznie 1000 osób, głównie pracowników MPO Kraków, ale też firm zewnętrznych wykonawczych, które również realizują część zadań.
MPO Kraków ma na co dzień do wykorzystania 252 jednostki, w tym: 67 solarek, 39 jednostek do utrzymania chodników, 37 zespołów do utrzymania obiektów inżynierskich, dziewięć zespołów do wywozu śniegu, 58 jednostek do utrzymania ulic, 36 zespołów do utrzymania terenów wewnątrzosiedlowych i sześć zespołów do utrzymania miejsc postojowych.
Kraków został podzielony na cztery obszary i trzy rejony utrzymania, które swoim zakresem obejmują:
- - drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne (komunikacja zbiorowa) oraz Rynek Główny i ulice wewnątrz pierwszej obwodnicy – łącznie 693 km,
- - pozostałe drogi gminne i wewnętrzne – 692 km,
- - chodniki – 1 040 tys. mkw,
- - drogi rowerowe – 138 km (w tym wydzielone drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, ciągi pieszo–jezdno-rowerowe oraz kontrapasy i pasy dla rowerów utrzymywane w obrębie jezdni),
- - tereny wewnątrzosiedlowe (drogi, chodniki) – 845 tys. mkw,
- - chodniki w Strefie Płatnego Parkowania – 70 tys. m,
- - przystanki autobusowe i tramwajowe – 138 tys. m2 (1 571 szt.).
