Kraków. Trasa Łagiewnicka: powstaje węzeł na ulicy Zakopiańskiej, wylewają beton w tunelu [zdjęcia] 31.03

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej prowadzone są m.in. intensywne prace związane z tworzeniem nowego węzła drogowego i tramwajowego na ul. Zakopiańskiej. Trasa Łagiewnicka
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej prowadzone są m.in. intensywne prace związane z tworzeniem nowego węzła drogowego i tramwajowego na ul. Zakopiańskiej. Natomiast w tunelu w rejonie ul. Turowicza i Herberta wylewany jest beton tworzący bariery drogowe. Przejdź do GALERII, by zobaczyć zdjęcia prezentujące postęp prac.

Dwupoziomowy węzeł komunikacyjny, który powiąże powstającą Trasę Łagiewnicką z ul. Zakopiańską, to jeden z istotniejszych elementów trwającej inwestycji. Dzięki sprzyjającej pogodzie przyspieszyła budowa tunelu drogowego w ramach tego węzła oraz linii tramwajowej powstającej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Nowe skrzyżowanie ma pozwolić na lepsze kształtowanie połączeń, niezależnie od środka komunikacji. Nowe rozwiązania będą więc dotyczyć nie tylko kierowców, ale też pasażerów komunikacji zbiorowej, rowerzystów i pieszych.

Jak mówi Krzysztof Migdał, inżynier kontraktu z miejskiej spółki Trasa Łagiewnicka, zmieni się m.in. sposób prowadzenia ruchu pieszego przez ul. Zakopiańską.

Podczas realizacji Trasy Łagiewnickiej skorygowano istniejące przejście podziemne, lokalizując je w sąsiedztwie nowego koryta rzeki Wilgi, w ciągu projektowanych chodników i ścieżek rowerowych. Piesi i rowerzyści będą mogli poruszać się po części tarczy skrzyżowania, bez konieczności korzystania z przejścia podziemnego. Wprowadzono także przejście dla pieszych przez ul. Zakopiańską przy skrzyżowaniu z ul. Siostry Faustyny, zwiększając tym samym dostępność zlokalizowanego w tym rejonie przystanku tramwajowego

– wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Dodatkowe przejście wyznaczone zostało także nad nowym tunelem drogowym. Nie zapomniano także o rowerzystach. – Przebudowa w rejonie węzła zakłada prowadzenie ruchu rowerowego wzdłuż ul. Zakopiańskiej i powiązanie go z przejściem pod ulicą i pod linią kolejową – podkreśla Krzysztof Migdał.

Kraków. Przez budowę Trasy Łagiewnickiej 91-letnia pani Jani...

Skrzyżowanie Trasy Łagiewnickiej z ul. Zakopiańską ma usprawnić nie tylko ruchu samochodowy, ale przede wszystkim umożliwić kursowanie tramwajów od Łagiewnik w kierunku Broku Falęckiego i Kurdwanowa. W ramach inwestycji wyremontowano 600 m istniejącego torowiska w ul. Zakopiańskiej, wykonano rozjazdy tramwajowe oraz nowe perony, na których zlokalizowano przystanki tramwajowe. Jak podkreślają w spółce Trasa Łagiewnicka, zadanie było wymagające, bo przez cały okres trwania prac utrzymano kursowanie tramwajów pomiędzy pętlą Łagiewniki a Borkiem Falęckim. Po zakończeniu inwestycji zmieni się lokalizacja przystanków tramwajowych.

– Przystanek, który prowadzi do miasta pozostanie naprzeciwko stacji kolejowej, ale ten, który prowadzi w kierunku pętli w Borku Fałęckim zostanie przeniesiony na drugą stronę skrzyżowania, w sąsiedztwo Instytutu Odlewnictwa. Dla pasażerów poruszających się w kierunku Kurdwanowa wykonany zostanie trzeci przystanek przy wylocie z ul. Zakopiańskiej w kierunku Białych Mórz – wylicza Krzysztof Migdał.

Trasa Łagiewnicka ma być przyjazna dla prowadzenia komunikacji autobusowej. W tunelach będzie możliwość wytyczenia buspasów, a na każdym wylocie powstanie przystanek autobusowy z zatoką. – Dzięki temu możliwe będzie uruchamianie komunikacji zastępczej lub tworzenie nowych połączeń autobusowych – zaznacza inżynier kontraktu.

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje sześć tuneli. W obiekcie w rejonie ul. Turowicza i Herberta wykonywane są bariery drogowe w technologii formowania ślizgowego betonu. W ramach robót powstają bariery oddzielające przyszłą jezdnię od ścian tunelu.

Na razie jeszcze w tunelach nie pojawiła się górna warstwa nawierzchni, po której będą jeździć samochody. To prace, które zaplanowano na drugie półrocze tego roku.

- Jezdnie w ramach trasy będą asfaltowe, ale niemal we wszystkich tunelach betonowe. To jest związane z przepisami przeciwpożarowymi - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Kraków. "Koszmar i Pompeje". Mieszkańcy Ruczaju narzekają na...

W ramach przedsięwzięcia powstają tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

W rejonie Ruczaju budowana jest też m.in. kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką. Obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną. Konstrukcja kładki jest stalowa, a podłoże dla pieszych i rowerzystów będzie wykonane z żelbetu. Obiekt zostanie oddany do użytku wraz z całą Trasą Łagiewnicką do końca 2021 roku.

Kładka powstaje w miejscu skrzyżowania ul. Ruczaj i Pszczelnej. Tam wyznaczono jeden z węzłów w ramach Trasy Łagiewnickiej. Przy obu ulicach jest dużo nowych osiedli. Konsultacje z mieszkańcami wykazały, że potrzebne jest nowe skomunikowanie tych rejonów. Stąd powstała koncepcja kładki dla pieszych i rowerzystów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie