Kraków. Tu wywołują burzę piaskową i mrozy by testować auta

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Byliśmy z wizytą w krakowskim centrum badawczo-rozwojowym Aptiv. To jedyny tego typu obiekt w Polsce. Podczas spotkania była okazja m.in.: zobaczyć jak wywoływane są ekstremalne zjawiska pogodowe w laboratorium, aby sprawdzić wytrzymałość np. pojazdów, uczestniczyliśmy też w testach bezpieczeństwa na jedynym tego typu torze w Polsce, w trakcie których pojazdy miały za zadanie samodzielnie uniknąć kolizji z pieszymi, rowerzystami i innymi pojazdami.

FLESZ - Rzeczywistość zmienia się na naszych oczach

Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie działa od 2000 roku. Pracuje w nim ponad 2000 inżynierów i 900 specjalistów, w takich działach jak finanse, logistyka, zakupy czy HR.

Powstały w nim m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji (wprowadzony na rynek w 2015 roku we współpracy z BMW), technologie aktywnego bezpieczeństwa oraz najcieńszy w branży kabel do dystrybucji sygnału i mocy. Krakowskie laboratoria wyposażone są w najnowocześniejsze urządzenia do tworzenia, testowania i walidacji innowacyjnych na skalę światową technologii. Składają się na nie m.in.: komory klimatyczne i wibracyjne do testowania radarów i kamer oraz jedno z pierwszych w Polsce, certyfikowane laboratorium Kompatybilności Elektromagnetycznej (ang. EMC, Electromagnetic Compatibility).

Wybrane technologie rozwijane w Centrum Technicznym w Krakowie:

  • KRADAS (Krakow Driving Autonomously Systems) – projekt dofinansowany z funduszy rządowych oraz unijnych, obejmuje m.in. opracowanie algorytmów, które wykorzystując sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe będą w stanie interpretować dane otrzymane z otoczenia samochodu. Informacje te posłużą do stworzenia zawansowanych systemów wspierania kierowcy, a docelowo do wprowadzenia technologii autonomicznych do produkcji masowej.
  • SIMUSAFE (eng. SIMUlator of Behavioural Aspects for SAFEr Transport) – symulator, odwzorowujący realistyczne zachowania użytkowników ruchu drogowego. Wnioski z badania zostaną wykorzystane do poprawy metod kształcenia uczestników ruchu, a także w produkcji urządzeń zwiększających bezpieczeństwo na drogach.
  • Platforma Monitorowania Wnętrza (ang. Interior Sensing Platform) – kolejna odsłona systemu kontroli gestów. Głównym zadaniem projektu jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, między innymi poprzez monitorowanie wnętrza pojazdu i wykrywanie spadku koncentracji kierowcy. Jest on realizowany przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
  • Projekt podnoszący poziom cyberbezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach, zabezpieczający je przed włamaniami i atakami hakerskimi.

Centrum Techniczne Aptiv współpracuje z największymi markami motoryzacyjnymi, takimi jak BMW, Volvo, Ferrari, Porsche, Ford,
Peugeot, Renault, Buick, Hyundai, a także wieloma uczelniami w zakresie naukowo-badawczym i dydaktycznym.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie