https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ulica Grzegórzecka przejdzie rewolucję. Zmienić ma się plac przy Hali Targowej [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
Ulicę Grzegórzecką i targowisko przy Hali Targowej czekają ogromne zmiany. Ma się tam pojawić zieleń.
Ulicę Grzegórzecką i targowisko przy Hali Targowej czekają ogromne zmiany. Ma się tam pojawić zieleń. ZZM Kraków
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie przygotował koncepcję zazielenienia ul. Grzegórzeckiej. Planuje się też nowe zagospodarowanie targowiska przy Hali Targowej i organizację ruchu w tym rejonie.

- Mamy zielone Planty na ul. Dietla i również taki zielony teren pośrodku ul. Daszyńskiego. Stąd powstała koncepcja stworzenia podobnej zielonej przestrzeni na ul. Grzegórzeckiej - od wiaduktu kolejowego do ul. Daszyńskiego - wyjaśnia Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.

Przypomina, że przy przebudowywanym wiadukcie kolejowym na ul. Grzegórzeckiej powstanie przystanek kolejowy, który w znacznym stopniu przejmie obsługę pasażerów dojeżdżających do centrum, wysiadających obecnie na Dworcu Głównym.

- Musimy mieć to na uwadze. Dlatego przygotowywane są plany związane z nową organizacją ruchu w tym rejonie, zagospodarowania obszaru targowiska oraz wprowadzenia na tym terenie zieleni, o co zabiegali mieszkańcy, którzy zwracali uwagę, że zlikwidowano zieleń na wyburzonym tam nasypie kolejowym i oczekują czegoś w zamian - mówi dyr. Piotr Kempf.

"Zielony" dach nad targowiskiem na Grzegórzkach

Inspiracją dla nowej wizji była Stara Wisła - po zasypaniu koryta w jej miejsce powstały Planty Dietlowskie oraz ul. Daszyńskiego. - Plac Grzegórzecki byłby brakującym, zielonym łącznikiem pomiędzy tymi terenami. W projekcie zastosowano elementy wodne tworzące miejsca wypoczynku - wyjaśnia Piotr Kempf.

Zaakcentowany zostałby też przebieg Starej Wisły za pomocą rysunku w nawierzchni.

W ramach inwestycji przebudowany zostałby m.in. przystanek tramwajowy przy ul. Grzegórzeckiej, który będzie jednym z głównym elementów nowego węzła przesiadkowego w tym rejonie z zielenią i rozwiązaniami projektowymi przystosowującymi to miejsce do zmian klimatu (m.in. zielone dachy, wykorzystywanie wód opadowych - wiaty przystankowe w formie "lejków" gromadzących deszczówkę oraz ogrody deszczowe, zwiększenie zacienienia, biogrupy miejskie).

Plan jest też taki, by istniejący targ warzywny przy Hali Targowej został przykryty zielonym dachem. Takie rozwiązanie ma pozwolić na "podwójne" wykorzystanie przestrzeni - na poziomie 0 nadal będzie funkcjonował targ warzywny, dach natomiast będzie pełnił funkcję dodatkowego zielonego placu miejskiego.

Trwa budowa nowych mostów kolejowych na Wiśle

Kraków. Budują nowe mosty kolejowe na Wiśle, wyburzają filar...

Ulica Grzegórzecka jednokierunkowa dla samochodów?

Na przygotowanych w ZZM wizualizacjach dotyczących zmian na ul. Grzegórzeckiej można dostrzec, że w związku z rozbudową przystanku tramwajowego zmieniłaby się tam organizacja ruchu i samochody jeździłyby po jednym pasie w jednym kierunku - do centrum. W urzędzie poinformowano nas, że szczegóły rozwiązań komunikacyjnych dla tego rejonu zostaną przedstawione na konferencji zaplanowanej na środę 9 grudnia.

- Powinien być przygotowany plan zmian organizacji ruchu i okolicznej infrastruktury tak, by tysiące pasażerów, którzy będą wysiadać z pociągów na Grzegórzkach, mogły bezpiecznie przejść pieszo do centrum, albo przesiąść się na tramwaj lub miejski rower - zwraca uwagę Łukasz Maślona z klubu Kraków dla Mieszkańców.

Paweł Hałat, prezes stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto, przekonywał, że należy wziąć pod uwagę, iż większość osób wysiadających na przystanku Grzegórzki będzie iść w stronę Rynku Głównego, a więc ul. Wielopole. Dawał więc pod rozwagę, czy ta ulica nie powinna zmienić swojego charakteru i zamienić się np. w woonerf, czyli przyjazną przestrzeń miejską, łączącą różne funkcje, na której pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści (przejazdy dla samochodów i parkowanie są utrzymane, ale mogą być dostępne tylko dla wyznaczonych grup - np. mieszkańców ulicy).

Planują zagospodarowanie pod estakadami, mieszkańcy oczekują zieleni

Przypomnijmy, że w centrum Krakowa trwają prace związane z dobudową dodatkowej pary torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej. Inwestycję realizuje PKP Polskie Linie Kolejowej. W jej ramach wyburzono nasyp kolejowy na odcinku od ul. Kopernika i Miodowej. Powstają tam właśnie estakady, po których mają jeździć pociągi. Przebudowywany jest też zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką. Powstający przystanek Grzegórzki ma być zlokalizowany na wysokości Hali Targowej, tuż obok wiaduktu.

Roboty budowlane prowadzone są w ramach prac na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. To zadanie obejmuje też m.in. budowę estakad kolejowych w centrum miasta (pomiędzy ul. Kopernika i Miodową), a także nowych mostów nad Wisłą. Termin zakończenia całego przedsięwzięcia wyznaczono na koniec 2021 r.

Pod estakadami kolejowymi (między ulicami Kopernika i Miodową, w miejscu dawnych nasypów) otwarła się nowa przestrzeń o powierzchni ponad 21 tys. mkw, która połączy Grzegórzki ze Starym Miastem i Kazimierzem. - Zagospodarowanie tego terenu zostanie wypracowane na podstawie działań zespołu zadaniowego, który powołały PKP Polskie Linie Kolejowe. Szczegóły będziemy poznawać w najbliższych miesiącach - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Podczas konsultacji społecznych dotyczących zagospodarowania przestrzeni pod estakadami mieszkańcy wskazywali głównie, że chcą tam zieleni, funkcji sportowych, miejsc do wypoczynku i rekreacji.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” o wartości przeszło 1 mld zł jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
grzeg

I wszystko jasne. Kolejne uderzenie w ludzi jeżdżących samochodami. Ten nienawistny fanatyzm wymierzony w normalnych, normalnie żyjących mieszkańców Krakowa rozwija się.

G
Gość

Planuje się też nowe zagospodarowanie targowiska przy Hali Targowej.

W głównym tytule użyto zwrotu (idiomu) "pod halą targowa". Bravo !!!, jest autentyczny kolokwializm "krakoski". Okoliczni mieszkańcy (rzeczywiście) używali zdania "idę (na zakupy) POD halę (targową)". Jeszcze raz BRAVO !!!!!!!!.

K
Krakus

Dlaczego artykułu : Spółka PKN Orlen S.A. kupuje grupę medialną Polska Press " nie można komentować ?

A co do wizualizacji to lepiej niech zostawią Halę Targową w spokoju, miejsce ma swoją historię, a niedzielna giełda staroci to wydarzenie "kultowe" i atrakcja turystyczna. Trochę uprzątnąć wystarczy.

k
krk

Uwaga. Gazeta Krakowska stanie się kolejnym źródlem kłamstw i propagandy rządu pis, takim samym jak tvp.

Dzisiaj pis, za pośrednictwem swojej państwowej firmy Orlen przejmuje całe wydawnictwo PolskaPress i wiele lokalnych gazet.

To koniec obiektywnych informacji w tym serwisie.

S
Są szanse na zmiany
7 grudnia, 13:43, Rudy z Budy:

I zniw "bajki z mchu i paproci" poparte jedynie komputerowymi wizualizacjami kolesia

ktory sie nacpal i ma kolorowe majaki....kto jest twoim dilerem? A rzeczywistosc bedzie jak zawsze bo to juz przerabialismy...mialo byc zielono na Slawkowskej a jak jest wszyscy widza...betonowy sciek...tak samo jest na Krakowskiej. Polityka urbanizacyjna Machlojskiego polega na calkowitej eliminacji jakiejkolwiek zieleni w miescie i zastapienia jej betonem. Miasto rozwija sie na wzor Karaczi z Pakistanu lub Mogadishu w Somalii...czyli po prostu Trzeci Swiat i zapasc urbanistyczno-cywilizacyjna. Wszedzie buro i szaro....przedsionek piekla ktorym zarzadza diabel z Sosnowca.

7 grudnia, 22:33, trutty.:

Tak, pamietam te wilzualizacje komputerowe Slawkowskiej gdzie mialy byc drzewa i donice z kwiatami i krzewami. A rzeczywistosc jest taka ze Slawkowska przypomina teraz korytarz w Kombinacie prowadzacy do hali gdzie miesci sie wielki piec. Podobnie jest na Krakowskiej, betonowy wawoz po ktorego dnie dryndaja zdezelowane tramwaje rodem z Norymbergi ktore pamietaja czasy slynnego procesu i ktorymi poruszal sie kat wieszajacy Goebbelsa, Ribbentropa i innych niemieckich zbrodniarzy wojennych ktorzy urzadzili Polsce czarna dziure

cywilizacyjna. Niestetych po tych niemieckich potworach pozostal w Krakowie smrod w postaci Gadzinowki krakowskiej, niemieckiego scierwa ktore za wraze niemieckie pieniadze pluje na Polsce rozsiewajac antypolskie klamstwa.

"PKN Orlen przekazał informację o przejęciu Polska Press – jedną z największych grup wydawniczych w Polsce."

Trzeba zakablować do Orlenu tych, co wymyślili i prowadzą rubrykę "Strajk kobiet" (i wszystkich innych folksdojczów).

t
trutty.
7 grudnia, 13:43, Rudy z Budy:

I zniw "bajki z mchu i paproci" poparte jedynie komputerowymi wizualizacjami kolesia

ktory sie nacpal i ma kolorowe majaki....kto jest twoim dilerem? A rzeczywistosc bedzie jak zawsze bo to juz przerabialismy...mialo byc zielono na Slawkowskej a jak jest wszyscy widza...betonowy sciek...tak samo jest na Krakowskiej. Polityka urbanizacyjna Machlojskiego polega na calkowitej eliminacji jakiejkolwiek zieleni w miescie i zastapienia jej betonem. Miasto rozwija sie na wzor Karaczi z Pakistanu lub Mogadishu w Somalii...czyli po prostu Trzeci Swiat i zapasc urbanistyczno-cywilizacyjna. Wszedzie buro i szaro....przedsionek piekla ktorym zarzadza diabel z Sosnowca.

Tak, pamietam te wilzualizacje komputerowe Slawkowskiej gdzie mialy byc drzewa i donice z kwiatami i krzewami. A rzeczywistosc jest taka ze Slawkowska przypomina teraz korytarz w Kombinacie prowadzacy do hali gdzie miesci sie wielki piec. Podobnie jest na Krakowskiej, betonowy wawoz po ktorego dnie dryndaja zdezelowane tramwaje rodem z Norymbergi ktore pamietaja czasy slynnego procesu i ktorymi poruszal sie kat wieszajacy Goebbelsa, Ribbentropa i innych niemieckich zbrodniarzy wojennych ktorzy urzadzili Polsce czarna dziure

cywilizacyjna. Niestetych po tych niemieckich potworach pozostal w Krakowie smrod w postaci Gadzinowki krakowskiej, niemieckiego scierwa ktore za wraze niemieckie pieniadze pluje na Polsce rozsiewajac antypolskie klamstwa.

R
Rudy z Budy
7 grudnia, 12:58, Adaś:

Aż strach wchodzić na Krakowską, że znów pan Kempf wyskoczy i jego niedorzeczne pomysły :(

W latach komuny kiedy nacisk kladziono na industralizacje, powstala zielona Nowa Huta, pelna aleji, skwerow i parkow. A teraz mamy Machlojskiego, prymitywnego zarzadce miasta rodem z czasow wegla i stali. A do tego sam palac cygara wyglada jak jakis komin w hucie lub kopalni...i do twarzy mu z tym bo widok ten reprezentuje jego zuzlowa moralnosc gwalciciela przyrody i masowego betonowania otaczajacej nasz rzeczywistosci. I jak zawsze na Grzegorzeckiej bedzie nastepny przekret z cementu bo tak taniej, latwiej i w zgodzie z ideologia.

R
Rudy z Budy

I zniw "bajki z mchu i paproci" poparte jedynie komputerowymi wizualizacjami kolesia

ktory sie nacpal i ma kolorowe majaki....kto jest twoim dilerem? A rzeczywistosc bedzie jak zawsze bo to juz przerabialismy...mialo byc zielono na Slawkowskej a jak jest wszyscy widza...betonowy sciek...tak samo jest na Krakowskiej. Polityka urbanizacyjna Machlojskiego polega na calkowitej eliminacji jakiejkolwiek zieleni w miescie i zastapienia jej betonem. Miasto rozwija sie na wzor Karaczi z Pakistanu lub Mogadishu w Somalii...czyli po prostu Trzeci Swiat i zapasc urbanistyczno-cywilizacyjna. Wszedzie buro i szaro....przedsionek piekla ktorym zarzadza diabel z Sosnowca.

A
Adaś

Aż strach wchodzić na Krakowską, że znów pan Kempf wyskoczy i jego niedorzeczne pomysły :(

D
Dość już tego

Proszę na Grzegórzeckiej przywrócić normalny ruch, zamiast epatować "ogromnymi zmianami" - a te "ścieżki rowerowe", PUSTE O TEJ PORZE ROKU (i będą puste przynajmniej do kwietnia), niech sobie Gryga - czy inny Franek - u siebie w domu instaluje.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska