https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Urzędnicy planują komunikacyjną rewolucję

Piotr Ogórek
Urzędnicy rozważają pomysły, które w dłuższym czasie mogą zmienić oblicze transportowe Krakowa. Miasto wypycha ruch samochodowy z centrum na obrzeża, na trasy, które mają dopiero powstać. Co sądzisz o zmianach? Skomentuj na forum pod artykułem.

W ciągu najbliższych kilku lat zrealizowane zostaną ważne inwestycje komunikacyjne (patrz ramka). Według urzędników to właśnie one przejmą ruch z serca Krakowa.

- Taka jest polityka i w jakimś stopniu jest realizowana na miarę naszych potrzeb i możliwości - mówi Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans.

Zakaz parkowania na ulicy Kalwaryjskiej, przejście dla pieszych przez most Dębnicki czy podniesione przystanki na ulicy Kościuszki. W dłuższej perspektywie nowe połączenia drogowe i tramwajowe. Z jednej strony szerokie arterie (Trasa Łagiewnicka), z drugiej uspokajanie i wyprowadzania ruchu z centrum. Kraków wkrótce czeka rewolucja komunikacyjna.

Rewolucja dla Podgórza
Zapowiedzi zmian pojawiły się w zeszłym tygodniu na spotkaniu w Podgórzu z cyklu #MobilnyKraków, gdzie urzędnicy sondowali pomysł wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ulicy Kalwaryjskiej (ruch w drugą stronę odbywałby się wtedy ulicą Zamoyskiego). - Ta ulica powinna wrócić do roli, którą pełniła kilkadziesiąt lat temu, wtedy była bardziej otwarta dla pieszych - mówił zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Łukasz Franek.

Mieszkańcy chcą uspokojenia ruchu, ale na ulice jednokierunkowe się nie zgadzają. Pomysł krytykują też radni miejscy.

- Wyprowadzanie ruchu z centrum to kierunek globalny i miasto zapewne będzie musiało go podjąć. Ale zanim to nastąpi, muszą być gotowe rozwiązania - mówi radny Wojciech Wojtowicz (PO).

Jego zdaniem, zanim zaczniemy wprowadzać poważne zmiany w centrum, to najpierw musi być domknięta trzecia obwodnica, a Kraków musi zdecydować się na metro lub premetro.

- Dzisiaj nie można robić takich zmian. Jeśli puścimy ciężki ruch na Zamoyskiego, to będzie katastrofa. Mieszkańcy już kiedyś ostro protestowali przeciwko robieniu Kalwaryjskiej ulicą jednokierunkową. Teraz będzie tak samo. Ludzie muszą mieć możliwość dojazdu samochodami do swoich mieszkań, więc ruchu samochodowego nie da się całkowicie wyrzucić - dodaje radny.

Podobnie myśli Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta. Uważa on, że ruch jednokierunkowy można wprowadzać tylko w obrębie pierwszej obwodnicy.

- Taki eksperyment na Kalwaryjskiej się nie sprawdzi - mówi radny.

Kalwaryjska jest kręgosłupem Podgórza, a kamieniem milowym dla niej ma być powstający parking (gotowy ma być w sierpniu) w rejonie Korony. Urzędnicy chcieliby, aby po jego uruchomieniu przejął on samochody parkujące na Kalwaryjskiej i tym samym wprowadził pewne ograniczenie w ruchu.

- Mamy pomysły, które chcieliśmy skonsultować z mieszkańcami - mówi Piotr Hamarnik, rzecznik ZIKiT.

- Dobrze, że jest dyskusja. Mieszkańcy mają dość parkujących aut, więc po otwarciu parkingu powinno się rozważyć zakaz parkowania na Kalwaryjskiej - uważa Stanisław Albricht. Włodzimierz Pietrus twierdzi natomiast, że byłaby to sztuczna próba napełniania parkingu.

Dalsze zmiany w centrum
Urzędnicy kolejne zmiany w centrum chcą omówić na spotkaniu w czwartek, kiedy to przedstawią koncepcję przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej.

Jednym z rozwiązań towarzyszących ma być powrót przejścia dla pieszych na moście Dębnickim (przy skrzyżowaniu Kościuszki i Zwierzynieckiej).

- Poważnie bierzemy to pod uwagę. Chcemy spytać mieszkańców, czego oczekują i na ile można zmienić charakter Zwierzynieckiej - mówi Piotr Hamarnik.

- Zwierzyniecką powinno się uspokoić przez wprowadzenie strefy zamieszkania. Trudno ograniczać komuś dojazd do domu. Całkowite wyłączanie ulic z ruchu to zła opcja - uważa z kolei Stanisław Albricht.

Włodzimierz Pietrus tonuje jednak wprowadzanie wszelkich takich rozwiązań, póki nie ma domkniętej trzeciej obwodnicy.

- Kiedy to się stanie, ruch w centrum się uspokoi. Tak było np. po wybudowaniu ul. Kuklińskiego, co spowodowało spadek ruchu na ul. Płaszowskiej - mówi radny.

Co sądzisz o zmianach? Skomentuj na forum pod artykułem.

******
W planie i w budowie

  • Budowa krakowskiego odcinka S7 (węzeł Igołomska - węzeł Rybitwy). Ma się zakończyć w przyszłym roku w lipcu. Obecnie zrealizowane jest już ponad 50 proc. inwestycji.
  • Przebudowa alei 29 Listopada. Ma wydaną decyzję środowiskową, jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg typu zaprojektuj i zbuduj.
  • Tramwaj na Górkę Narodową. W ciągu dwóch tygodni ma zapaść decyzja środowiskowa, a w wakacje ogłoszony zostanie przetarg zaprojektuj i zbuduj. Przygotowanie inwestycji ma zająć od roku do dwóch lat, dopiero potem ruszy budowa.
  • Tramwaj na Azory. Dopiero składany jest wniosek o decyzję środowiskową. Inwestycja ma być jednak prostsza w realizacji niż tramwaj na Górkę Narodową.
  • Przebudowa Igołomskiej.
  • Obecny etap ma się skończyć do lipca, natomiast w przyszłym roku ruszą główne prace na odcinku od ulicy Giedroycia do skrzyżowania Brzeskiej z Igołomską.
  • Przebudowa ul. Basztowej.
  • Ma się zacząć tuż po zakończeniu Światowych Dni Młodzieży. To domknięcie ruchu jednokierunkowego od Dworca do Piłsudskiego.
  • Budowa Trasy Łagiewnickiej.
  • Na razie formuje się spółka o tej samej nazwie, która zajmie się inwestycją. Ma być ona realizowana w latach 2017-2021.

Komentarze 50

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

n
navizor
Można się zastanowić nad wydzieleniem dwóch pasów na autostradzie dla ruchu tranzytowego i dwóch dla "miejscowych" - podobnie jak ma to miejsce w Katowicach. Zbyt szeroka droga to większa szansa na nieodpowiedzialne zachowania i wypadki.
n
navizor
W artykule nie ma mowy o kolei, a to zwycięzca I kwartału 2016 roku. Koleje małopolskie przewiozły 3 miliony pasażerów. To dużo i mało zarazem. Kolej powinna być podstawowym środkiem transportu na trasie > 30 minut. Niestety brakuje połączenia z Nową Hutą. Obecnie przedostanie się z Pleszowa do Balic zajmie nam 1 1/2 godziny, a to raptem 25 kilometrów.
j
janek
dopóki tacy będą zawiadywać, to tak jak paląca matka co córce zabrania palić
e
ech..
pytanie co mnie obchodzi pawel krak? który chce na ulicach zrobić ruch jak na autostradach - a jedź sobie za miasto albo do katowic
a
adr
wprowadzić płatny wjazd do centrum + zróżnicowany cennik za parkowanie (bliżej rynku = drożej), a na przyszłość:
- domknąć 3 obwidnicę
- poszerzyć (4) obwodnicę autostradową do min 3 pasów w jednym kierunku,
- trasa balicka,
- z alei zrobić deptak a ruch na odcinku od jubilata do politechniki poprowadzić pod ziemią
- co do komunikacji miejskiej:
- metro (i to nie tylko jedna linia)
- kolej aglomeracyjna (tu dzieje się dobrze)
-duże parkingi na obrzeżach (3 i 4 obwodnica), w centrum tylko kilka
- nowe idea ruchy tramwajowego - w danym kierunku 1 (max 2) linia kursująca często (co 5-7 min) a w godzinach szczyty b.często (co 2-3 min),
- bezwzględne pierwszeństwo dla tramwajów
- ułatwić przesiadki - wg mnie bardziej praktyczne byłoby "przełożenie" przystanków tak by wsiadało się za skrzyżowaniem na ulicy w kierunku, w którym chce jechać, a nie jak obecnie np. przesiadając się pod filharmonią jadąc w kierunku Salwatora muszę wybierać, czy czekać na tramwaj od Franciszkańskiej czy czy Straszewskiego. Kot "łapiąc stopa" czeka przed rozjazdem, skrzyżowaniem? Logiczne jest machanie na drodze wylotowej...
- Takich niedogodności jest sporo...
- Są też sprawy, których miasto nie zmieni, ale może ruszyć temat, typu:
- legalny przejazd rowerem przez przejście dla pieszych o sterowanym ruchu (światła) lub na każdych takim przejściu domalować pas rowerowych
- legalne przejście na czerwonym świetle i w miejscach nieoznaczonych gdy nie stwarza to niebezpieczeństwa i nie utrudnia ruchu samochodowego (jak np. w Londynie, NYC). Przechodząc wówczas pieszy bierze odpowiedzialność na siebie i odpowiada za ew. szkody/utrudnienia, ale gdy wszystko jest OK nic mu nie grozi (a nie czekanie przed czerwonym światłem gdy nic nie jedzie, albo wszystko stoi w korku)
s
stanisław pudełek
Byłem na zebraniu w Podgórzu i uważam ,że pisarzyna tego artykułu potraktował wnioski bardzo wybiórczo pod koncepcję radnego, a o moim wniosku cisza mimo ,że poparła go mądrymi argumentami bardzo mądra osoba z sali, przepraszam nazwiska nie pamiętam(spotkałem się z nazwiskiem w innym artykule)
s
stanisław pudełek
Ulicę Kalwaryjską należy zamknąć dla ruchu w obie strony i to od jutra IIIIIIIIIIII i przerobić ją na reprezentacyjną ulicę Podgórza. Ul. Zamojskiego ruch jednokierunkowy od ronda Matecznego a od Rynku Podgorskiego ruch jednokierunkowy ulicami: Staromostową, Rollego,mostem Hetmańskim na Wildze w ul. Ludwinowską i do Konopnickiej w prawo. Ci w lewo pojadą tunelem pod ul. Konopnickiej i w lewo należy wykonać wjazd w ul. Konopnickiej i po sprawie .Wszystkich opornych NALEŻY WYSIEDLIĆ ZE STAREGO PODGORZA.
b
bw
Radni niech się w ogóle nie wypowiadają ,bo już pokazali ,że ich pomysły są albo kretyński albo sprzeczne z prawem .
W tym przypadku powinni decydować fachowcy ,których jak widać urząd nie ma .Urząd ma wydziały ,zarząd dróg ,prezydenta lecz żaden nie potrafi wypowiedzieć się w spawach kluczowych ,jakimi jest komunikacja ,dla Krakowa .
Bez urazy ,ale brak jest dyskusji w sprawie kluczowych rozwiązań dla Krakowa - na wieki .
B
Bałt
Panie Reksie, zamiast marnować czas na pisanie o czymś o o czym nie ma Pan wiedzy, warto najpierw sprawdzić odpowiednie mapy, które jasno i wyraźnie wskazują na granicę strefy CTR EPKK.
g
gość
Kraków jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast Europy, więc gdzie jest problem, że taki Berlin, Wiedeń itd jest mniej zakorkowany od 750 000 Krakowa, może warto przyjrzeć się jak to robią inni i po prostu zgapić z nich rozwiązania które się sprawdzają.
o
oisim
gdziemetro?
Zacznij od siebie - korzystaj z MPK, kup sobie rower albo skuter.
g
gfd
Teorie radnego charakteryzują się dziwacznie pokiereszowana logiką. Od kiedy tylko został radnym i zaczął komentować trudne dla niego sprawy.
P
Pawel Krak
A co z wiecznie zakorkowana ulica pollanki? Co kogo odchodzi tramwaj na górkę narodową? Mam dość nie udacznikow z zikitu, co jeden to lepszy ma pomysł na zbawienie kierowców w Krakowie! Gdzie są estakady w Krakowie, podziemne przejazdy, gdzie są skrzyżowania bezkolizyjne? Kpina .
J
JMK
Tu podobnie jak urzędasy w Warszawce-karać, karać i jeszcze raz karać za wszystko. A może tak obniżyć ceny biletów na przejazdy w Krakowie np. do 50 gr bilet normalny i 20 gr ulgowy. Pamiętam takie ceny biletów w Krakowie ale to było w czasie tego zapyziałego PRL-u.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska