https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: urzędnicy wytyczają ścieżki rowerowe. Rowerzyści... szukają tańszych rozwiązań

Piotr Rąpalski
MARCIN KROLAK / POLSKAPRESSE
Do końca stycznia urzędnicy ogłoszą przetargi na nowe ścieżki rowerowe. Mimo panującego kryzysu. Miasto wyda na to 5,2 mln zł. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wyjaśnia, że to realizacja poprawki radnych Platformy Obywatelskiej, którzy zmieniając budżet prezydenta przesunęli środki na infrastrukturę rowerową.

Czytaj także: Młodzi krakowianie nie chodzą do kościoła

- Realizujemy to, co powinno być zrobione już w tamtym roku - tłumaczy Dominik Jaśkowiec, radny PO. Problem w tym, że na budowę ścieżek wydamy kokosy, a na ich utrzymanie zostanie zaledwie 300 tys. zł. A potrzeba ok. 2 mln, aby trasy były odśnieżane, odsalane i remontowane. Zatem budując nowe trasy rowerowe te utworzone wcześniej skazujemy na degradację.

W Krakowie mamy dziś 110 km ścieżek rowerowych. W planach jednak jest budowa 260 km 19 tras głównych, które przecięłyby miasto i połączyły je z ościennymi gminami. Mają powstać w ciągu 10 lat, ale potrzeba na to prawie 460 mln zł. W kryzysie realizacja zamierzeń wydaje się niemożliwa, ale Kraków chce próbować krok po kroku.

W tym roku ZIKiT chce wykonać:
- ścieżkę w ciągu ulicy Meissnera od ul. Pilotów do ul. Łąkowej o długości 1057 m za 1,2 mln zł
- trasę od ul. Ćwikłowej do ul. Wlotowej o długości 1000 m za 1,2 mln zł
- ścieżkę na ul. Świtezianki - 1000 m i ścieżkę na ul. Królewskiej 600 m - łącznie za 1,4 mln zł
- chodniki i ścieżki rowerowe w ul. Andersa od ronda Kocmyrzowskiego do ronda Maczka - 750 m, ul. Broniewskiego od DH Wanda do ronda Hipokratesa - 780 m, ulicy Kocmyrzowskiej na wysokości osiedla Przy Arce - 400 m oraz Chodnik przy ul. Andersa na wysokości os. Kościuszkowskiego i Dywizjonu 303 - łączny koszt 1,4 mln zł

Koszta są wysokie, bo profesjonalnie wykonanie ścieki potrzebują ograniczających krawężników, grubej warstwy asfaltu, podpór. 1 mkw ścieżki rowerowej kosztuje 200 zł. Dodatkowo koszty zwiększa też konieczność przekładania linii energetycznych lub kanalizacji.

W Krakowie przybędzie zatem prawie 6 km nowych ścieżek. ZIKiT wyznaczy też szlaki rowerowe w krakowskich terenach leśnych, m.in. Lasku Wolskim, Kowadzy, Kostrzu, Wielkiejnocy, Tyńcu. Łączny koszt oznakowania to 10 tys. zł, a długość szlaków biegnących przy chronionych uroczyskach to 4700 m. W 2012 roku miasto wyda też 30 tys. zł na nowe stojaki rowerowe. Dziś jest ich 219.

W razie pojawienia się dodatkowych środków w budżecie na ścieżki urzędnicy mają gotowe trzy dodatkowe projekty do realizacji:
- ścieżki na ul. Nowohuckiej - 900 m,
ul. Andersa od ul. Dunikowskiego do ul. Wiślickiej - 900 m,
Bora Komorowskiego od ronda Młyńskiego do ul. Stella Sawickiego -2075 m,
al. Pokoju od ul. Kordylewskiego do ul. Widok - 1000 m.

Łączy koszty realizacji ścieżek to ok. 5 mln zł. W ramach przebudowy ul. Grota Roweckiego i budowy szybkiego tramwaju do kampusu UJ łączna długość nowobudowanej trasy rowerowej wyniesie - 2700m.

Rowerzyści szukają jednak tańszych rozwiązań. Zgłosili urzędnikom 80 propozycji miejsc gdzie można ich zdaniem wyznaczyć kontrapasy rowerowe, czyli ścieżki, które umożliwiają rowerzystom jazdę pod prąd na ulicach jednokierunkowych. Na razie możliwości wyznaczenia kontrapasów są sprawdzane na wizjach lokalnych w mieście i dyskutowane z policją drogową. - Nie możemy po prostu namalować pasów i puścić tam rowerzystów. Wszystko musi być zgodne z przepisami, bo w razie wypadku możemy za to odpowiedzieć - mówi Marek Hareńczyk, specjalista od spraw infrastruktury rowerowej z ZIKiT.

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Konkurs dla matek i córek. Spróbuj swoich sił i zgarnij nagrody!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bbc
tam faktycznie przydalaby sie sciezka, choc ja uwazam, ze lepiej byloby wyznaczyc ja w ciagu ulicy Brodowicza bo Kielecka jest waska i jednokierunkowa a Brodowicza dosc szeroka (jedyny kłopot to przystanek przy kosciele).
no i polaczenie w koncu sciezki konczacej sie na Mogilskiej na przeciwko Statoila z rondem Mogilskim. chociaz tam miejsca malo na sciezke.
r
rowerzysta
na ul. Kieleckiej konieczny kontrapas rowerowy-by bezpiecznie dojechać do ronda Mogilskiego!
K
Krakus
na PiIotów prosimy o ścieżkę-droga bardzo niebezpieczna (średnia prędkość samochodów 100km/h) !!!
K
KRAKOWIANKA
To wszystko prawda,co piszecie.Drogi i chodniki wołaja o pomste ,ale.... Czy wkrótce nie zaczniemy ,w wiekszosci ,jedzic na rowerach,bo tylko na taki transport bedzie nas stać?
n
nh
Ty widocznie masz chudy...

... bo- jak przystało na księdza- często ruchasz w dupsko siedmioletnich ministrantów po mszy.

Może dalej się obrażajmy, co? Taka dyskusja do niczego dobrego nie prowadzi.
a
anka
Radni przenieśli na ścieżki rowerowe kasę z utrzymania dróg, z oświetlenia, ze sprzątania miasta , bo lobby rowerowe drze się najgłośniej. Znaleźli się "dobrodzieje" za nasze pieniądze.
H
Henio
To prawie niewiarygodne, ale wygląda na to, że jednak coś się dzieje w sprawie rowerów. Tylko autor artykułu nie powien narzekać, że ścieżki rowerowe są drogie, tylko porównać koszt ścieżki z kosztem innej drogi. Nie mówiąc już o tym, że ścieżkę rowerową można puścić wszędzie, nawet pod blokiem - podczas gdy normalna droga będzie generowała setki protestów.
k
krk
Co oni robią z tym miastem??? drogi dziurawe,koleiny a tu sie sciezki rowerowe buduje za ciężkie pieniądze.....szkoda słów
k
krk
Co oni robią z tym miastem??? drogi dziurawe,koleiny a tu sie sciezki rowerowe buduje za ciężkie pieniądze.....szkoda słów
k
krk
Co oni robią z tym miastem??? drogi dziurawe,koleiny a tu sie sciezki rowerowe buduje za ciężkie pieniądze.....szkoda słów
S
S
Dobrym pomysłem jest też zamiana dróg i chodników na ścieżki rowerowe.
Proponuje zakazać też jazdy samochodem i wprowadzić tylko ścieżki dla rowerów!!!
Pociągiem jeździć też zakazać!!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska