Krótkie, bo 30-sekundowe filmy, są już wyświetlane w tramwajowej i autobusowej telewizji.
Pierwszy pt. „Bo jeden bohater to za mało” opowiada o młodzieńcu, który oddaje swoje miejsce siedzące staruszce poruszającej się o lasce, a następnie zamienia się w Supermana i odlatuje. Ustępowanie miejsca osobom starszym, niepełnosprawnym czy kobietom w ciąży, powinno już dawno być normą i nawykiem, ale ciągle niestety nie jest. Stąd pomysł.
Opublikowany przezFacebook
Z kolei drugi spot pt. „Weźże się przesuń!” zwraca uwagę na inny problem. Chodzi o to, że pasażerowie często „okupują” miejsca przy drzwiach autobusów i tramwajów, bo chcą szybciej i łatwiej wysiąść na przystanku. To jednak utrudnia wejście kolejnym podróżnym. Tymczasem w pozostałej części pojazdu jest sporo miejsca, które pozostaje niewykorzystane.
Film zwraca też uwagę na to, że podróżni jadący z dużymi plecakami powinni je ściągać i trzymać przed sobą. Wtedy nie zajmują tak dużo miejsca i tłok jest mniejszy.
- Te filmiki są następcami spotu „Weźże gadaj ciszej”, którego emisja zaczęła się rok temu. - mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Wtedy chodziło o to, aby podróżni pamiętali, że ich głośne rozmowy przez telefony komórkowe mogą irytować współpasażerów. Ponadto nie każdy chce słuchać wulgaryzmów, dowiadywać się o problemach innych osób czy ich intymnych sprawach.
Nie wiadomo, jaki efekt przyniosła ta pierwsza akcja, bo nie robiono żadnych badań, ale urzędnicy uważają, że warto było teraz ją rozszerzyć.
- Filmy mają żartobliwą formę, to nie nakazy, ale pokazywanie w lekki sposób problemów, które doskwierają nam wszystkim w komunikacji miejskiej - mówi Łukasz Franek, nowy wicedyrektor ZIKiT.
Opublikowany przezFacebook