https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wnioskują o przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej

Piotr Tymczak
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! zwraca uwagę, że skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej jest jedynym w ścisłymi centrum gdzie nie ma wyznaczonych naziemnych przejść dla pieszych. W związku z tym postanowiło złożyć petycję z apelem o wytycznie pasów na powierzchni na tym skrzyżowaniu.
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! zwraca uwagę, że skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej jest jedynym w ścisłymi centrum gdzie nie ma wyznaczonych naziemnych przejść dla pieszych. W związku z tym postanowiło złożyć petycję z apelem o wytycznie pasów na powierzchni na tym skrzyżowaniu. Ulepszamy Kraków!
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! zwraca uwagę, że skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej jest jedynym w ścisłym centrum, gdzie nie ma wyznaczonych naziemnych przejść dla pieszych. W związku z tym postanowiło złożyć petycję z apelem o wytycznie pasów na powierzchni na tym skrzyżowaniu.

FLESZ - Kreatywne myślenie to kluczowa kompetencja przyszłości KOMENTARZ

od 16 lat

- Skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej jest jedynym w ścisłymi centrum, gdzie nie ma wyznaczonych naziemnych przejść dla pieszych. W efekcie przedostanie się na drugą stronę jezdni wymaga nadłożenia kilkuset metrów drogi oraz wiąże się z koniecznością pokonania kilkudziesięciu śliskich i zarazem stromych schodów. Składamy więc petycję z apelem o wytycznie pasów na powierzchni. Przeprowadzanie prac wymaga niewielkich nakładów, a zmiany bez problemu da się pogodzić z funkcjami, jakie obecnie spełnia skrzyżowanie. Uważamy, że czas zmodyfikować układ drogowy, który jest już zupełnym reliktem przeszłości - podkreśla Krzysztof Kwarciak, przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje linia tramwajowa z tunelem i podziemnym przystankiem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: Pielgrzymi będą mieli lepszy dost...

Przedstawiciele stowarzyszenia przypominają, że skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej, Pawiej jest jednym z ważniejszych punktów przesiadkowych w Krakowie gdzie krzyżuje się wiele linii tramwajowych i autobusowych, a sporo osób udaje się stąd na pobliski dworzec.

- Przemieszczanie pomiędzy ulicami zostało jednak bardzo utrudnione. Gdyby na powierzchni były wyznaczone pasy, to osoby wysiadające z tramwaju na ul. Westerplatte mogłyby bardzo łatwo przejść na przystanek przy ul. Lubicz pokonując niewielki dystans. Obecnie przedostanie się na drugą stronę staje się jednak sporą wyprawą. Najpierw trzeba zejść stromymi i długimi schodami, a następnie przejść kilkadziesiąt metrów korytarzem i skręcić w główny tunel, a na końcu piesi zmuszani są jeszcze do pokonania ponad 50 schodów. Równie skomplikowanie jest przemieszczenia się pomiędzy innymi ulicami. Całe skrzyżowanie stało się dla pieszych skomplikowanym labiryntem, a obecny układ drogowy bardzo utrudnia przesiadkę na inną linię - dodaje Krzysztof Kwarciak.

Zwraca też uwagę, że układ komunikacyjny jest zupełnie nieprzystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, bowiem na całym skrzyżowaniu zamontowano tylko jedną windę. Urządzenie zostało zainstalowanie przy ul. Westerplatte. - Nawet jeżeli osoba mająca problemy z poruszaniem się zjedzie do tunelu potem musi pokonać bardzo strome podejście, które niezwykle ciężko jest przejechać na wózku inwalidzkim. Wstyd, że jedno z najważniejszych skrzyżowań w centrum miasta nie jest dostępne dla części mniej sprawnych mieszkańców - komentuje Krzysztof Kwarciak.

Zaznacza, że natężenie ruchu na styku ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej jest podobne jak w przypadku innych miejsc w ścisłym centrum, układ drogowy nie ogranicza widoczności, a obszar znajduje się w strefie, gdzie wjazd jest częściowo limitowany.

Petycję z apelem o wytycznie pasów na powierzchni skrzyżowania ul. Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej, Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! złożyło do prezydenta Krakowa, a także skierowało do wiadomości: Rady Dzielnicy I Stare Miasto, Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Co na to Urząd Miasta Krakowa? - Zapewnienie bezpiecznego poruszania się pieszo w centrum jest ważnym zagadnieniem, jak i kwestia ułatwienia przesiadek. Należy jednak pamiętać, że nie wystarczy „wymalować pasów”. Trzeba to zrobić mądrze - rozwiązania muszą być bezpieczne dla mieszkańców, nie mogą wpływać negatywnie na komunikację zbiorową - informuje Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Przyznaje, że urząd nie wyklucza działań w zakresie wymalowania pasów na skrzyżowaniu ul. Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej. - Pierwsze rozmowy w tym temacie się odbyły, ale nie są to działania tak szybkie jak zakładają autorzy petycji. Potrzebne są prace w zakresie obniżenia chodników, dostosowania oświetlenia, skorygowania geometrii, aby ułatwić poruszanie się pieszym.
O szczegółach poinformujemy w odpowiedzi na petycję - dodaje Kamil Popiela.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Racjonalista
To absurdalny pomysł. W Krakowie brakuje przejść podziemnych, które uplyniaja ruch w wielu miastach na świecie. Natomiast tu "Nowoczesny Pan" proponuje zaprzestania używania jednego z nielicznych i wymalowania pasów. To po co miast zainwestowało miliony złotych na poczet tego tunelu ? Czemu nie zaproponować większą ilość wind, czy udogodnień dla nie pełnosprawnych ?
G
Gość
bardzo dobry pomysł. popieram
Z
Zbigniew Rusek
Kretyński pomysł!!! Trzeba budować przejścia podizemne a likwidowac zebry!!! Nie może być tak, że tam, gdize kursuja autobusy ludzie chodzą po jezdni. Raczej przydałby się 4-ty wylot z tego przejścia podziemnego - by dało się wyjść na Basztową od strony kamienic. Uważam, że PILNIE powinno się wybudować przejścia podziemne na Nowym Kleparzu (ogromny ruch, a przez pieszych jest niekończace się czerwone światło, co powaznie utrudnia ruch AUTOBUSOM), na Alejach przy skrzyżowaniu z Czarnowiejską i Reymonta (na tym ostatnim dałoby się wtedy zlikwidować światła na kierunku z południa na północ), przy skryzzowaniu ze Smoleńsk (zlikwidować światła), na Pilotw przyt Almie (światła powodują to, że autobusy stoją co krok na czerwonym świetle), na Rondzie Kocmyrzowskim, Rondzie Barei, Rondzie Matecznego i w wielu innych miejscach. Pieszych należy USUWAĆ Z JEZDNI!!! Autobusy powinny miec szybkie drogi, bez pieszych na jezdni, bez sygnalizacji świetlnych (a jeśli się nie da uniknąc świateł, to AUTOBUS powinien sam sobie generować zielony sygnał). Pomyslodawcy wytyczenia "zebr" na skryżowaniu Lubicz-Basztowej z Westerplatte-Pawią życzyłbym tego, by go ... potrącił autobus na pasach (najlepiej przegubowy). Także potrzebne są kładki dlapieszych nad ruchliwymi,arteriami, po których jeżdża autobusy (Lublańska, Opolska, Bora-Komorowiskiego, olszyny-Pilotów(2 kładki równoległe do wiaduktu kolejowego w miejscu, gdzie jezdnia jest obniżona pod wiaduktem - jedna kładka od strony Olszyny, druga od strony Pilotów). przyznam się, że dostaję rozstroju nerwowego, gdy autobus przepuszcza pieszego, a koiłby mi nerwy RYK SYRENY AUTOBUSU PRZED KAŻDĄ ZEBRĄ.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska