Przedsięwzięcie miałoby zostać zrealizowane w ramach tzw. Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego. Założenie jest takie, że inwestor, firma J.W. Construction miałby otrzymać zgodę na budowę podziemnego parkingu-schronu z parkiem na powierzchni w miejscu obecnego parkingu naziemnego w rejonie skrzyżowania ul. Dietla z ul. Wielopole i Starowiślną. Obiekt powstałby na miejskim terenie. Korzyść dla inwestora byłaby taka, że miałby zaplecze parkingowe dla hotelu. Mieszkańcy mieliby zyskać schron, miejsca do postoju aut i przestrzeń parkową.
- Za nami pierwsze spotkanie z mieszkańcami w sprawie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego J.W. Construction w rejonie ulicy Wielopole. To budząca wiele pytań inwestycja. Była okazja sprawdzenia, czy w ogóle jest szansa do dalszych rozmów w sprawie tego przedsięwzięcia. W niektórych kwestiach mieszkańcy wyrazili stanowczy sprzeciw, pojawiły się natomiast zagadnienia, w przypadku których oczekują wyjaśnień i od nich uzależniają dalsze stanowisko - informuje Łukasz Maślona, miejski radny z klubu Kraków dla Mieszkańców, który jest przedstawicielem Rady Miasta Krakowa w zespole negocjacyjnym dotyczącym ZPI dla inwestycji.
Zaplanowano ją w sąsiedztwie budynku, gdzie w przeszłości funkcjonowała słynna krakowska kawiarnia "Olimpijka".
Na placu chcą zieleń, a nie lokale gastronomiczne
Mieszkańcy wskazali dwie kwestie, w których nie widzą możliwości na ich zgodę. W pierwszym przypadku dotyczy to propozycji ulokowania działalność gastronomicznej i jakiejkolwiek innej w nadziemnej części parkingu.
Mieszkańcy zwracają uwagę, że to rejon, który generuje ruch osób przechodzących z Rynku na Kazimierz, co dotyczy także nocnych podróży między lokalami i wiąże się z hałasem.
- Stworzenie punktów gastronomicznych w rejonie ulic Dietla i Wielopole dla mieszkańców jest więc nie do przyjęcia. Obawiają się, że osoby, które korzystałyby z tych lokali mogłyby generować hałas, zakłócać spokój - mówi radny Łukasz Maślona. - Nad parkingiem mieszkańcy chcieliby mieć park z zielenią i to nie taką w donicach - dodaje.
Uczestnicy spotkania ws. ewentualnego nowego zagospodarowania placu przy ul. Dietla i Wielopole podkreślali też, że nie chcą by powstało połączenie pomiędzy ewentualnym parkingiem podziemnym a hotelem.
Oczekują, że obiekt będzie zarządzany przez miasto
Lista punktów do dyskusji jest natomiast dłuższa.
- Mieszkańcy zwracali uwagę, ż warunkiem jakichkolwiek dalszych rozmów jest przedstawienie opinii hydrogeologicznej w zakresie bezpieczeństwa ewentualnej inwestycji i jej wpływu na okoliczną zabudowę - podkreśla radny Łukasz Maślona.
Ewentualna budowa parkingu musiałaby więc być poprzedzona ekspertyzą hydrogeologiczną, a także z wykorzystaniem technik, które zabezpieczą interes mieszkańców sąsiednich kamienic i ścisłym nadzorem nad poziomem wód gruntowych przed, w trakcie i po realizacji inwestycji.
Na liście oczekiwań znalazły się też kwestie:
mieszkańcy oczekują, że ewentualny parking byłby zarządzany przez miasto i dostępny w ramach Strefy Płatnego Parkowania z zapewnieniem podziału przynajmniej 2/3 miejsc dla gminy i możliwa dzierżawa 1/3 miejsc dla inwestora;
układ drogowy w rejonie Wielopola ma pozostać niezmieniony;
zewnętrzna kondygnacja ma być zagospodarowana w formie zielonej po konsultacjach z mieszkańcami, z wykorzystaniem błękitnej infrastruktury i warstwą wegetacyjną odpowiednią dla posadzenia dużych drzew;
wszelkie uzgodnienia mają być elementem umowy notarialnej z deweloperem i ich realizacja ma być warunkiem oddania do użytkowania hotelu.
Czy przy ul. Dietla nadal są zbiorniki po dawnej stacji paliw?
Ustalono również, że na kolejne spotkanie mieszkańcy zaproszą przedstawicieli inwestora i projektantów inwestycji, aby poznać więcej szczegółów niż jedynie te o jakich dowiedzieli się z materiałów prasowych.
Mieszkańcy chcą wiedzieć więcej o propozycji wykorzystania parkingu jako schronu – czy to ma być klasyczny schron czy miejsce schronienia, czy inwestor połączy się ze schronem, który został częściowo zasypany przy ul. Dietla 80-82?
Mieszkańcy oczekują także wyjaśnienia, jakie są wytyczne konserwatorskie dla budowy parkingu. Chcą się też dowiedzieć, co z prawdopodobnym zanieczyszczeniem gruntu i likwidacją istniejących prawdopodobnie pod obecnym placem parkingowym zbiorników na paliwo po zamkniętej w przeszłości stacji paliw.
Parking uzupełnieniem dla pięciogwiazdkowego hotelu
Przypomnijmy, że parking przy dawnej "Olimpijce" ma być inwestycją uzupełniającą dla głównego zadania, jakim ma być renowacja wpisanej do rejestru zabytków krakowskiej perły architektury modernistycznej - zbytkowego gmachu PKO i uruchomienie na terenie obiektu luksusowego, 5-gwiazdkowego hotelu.
Koncepcja zakłada następujące kondygnacje parkingu:
parter - park kieszonkowy: 6 miejsc postojowych
kondygnacja -1 - 68 miejsc postojowych
kondygnacja -2 - 68 miejsc postojowych
kondygnacja -3 - 69 miejsc postojowych
Na stropie garażu zaproponowano natomiast park kieszonkowy, który zdaniem inwestora będzie "spójny z miejskim programem zwiększenia dostępności terenów zielonych dla mieszkańców Krakowa".
Już wcześniej miasto rozważało tam budowę parkingu, ale wywołało to sprzeciw mieszkańców.
