Kraków. Granice Strefy Czystego Transportu - plany, mapy
- Podawana jest informacja, że na początku Strefa będzie obejmowała obszar objęty tzw. II obwodnicą Krakowa – teren ograniczony Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Turowicza, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza. Jest pytanie, czy z formalnego punktu widzenia te ulice wchodzą w skład II obwodnicy? Tzn. czy zakaz będzie obejmował pojazdy wewnątrz tego obszaru czy również na tych ulicach? Bo to jest kolosalna różnica - komentuje pan Adam, jeden z mieszkańców.
Kraków. Przygotowują Strefę Czystego Transportu: Za rok wjaz...
Co na to krakowscy urzędnicy? - Nie można zadawać pytania przesądzającego w środku konsultacji społecznych. Po to trwają, by dopiero wypracować finalne rozwiązania, w tym zakres obszarowy Strefy Czystego Transportu. Według Programu Ochrony Powietrza obszar SCT powinien obejmować minimum teren ograniczony ulicami II obwodnicy. Nie jest wskazane, czy z czy bez tych ulic, to będzie wypracowane w konsultacjach. Nasza propozycja wskazuje, że SCT powinna objąć Aleje Trzech Wieszczów - wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami Programu Ochrony Powietrza (uchwalonego przez Sejmik Województwa Małopolskiego), Rada Miasta Krakowa do końca 2022 r. powinna przyjąć uchwałę o wprowadzeniu SCT.
Na początku Strefa ma obejmować obszar objęty tzw. II obwodnicą Krakowa. Wymagania dla samochodów będą wprowadzane etapami. W chwili oddania do ruchu pełnej ekspresowej obwodnicy całego Krakowa, zgodnie z wojewódzkim Planem Ochrony Powietrza, SCT powinna zostać powiększona na cały obszar znajdujący się we wnętrzu tej obwodnicy.
Zgodnie z propozycją urzędników do SCT od 1 marca 2023 r. będą mogły wjeżdżać pojazdy wyprodukowane od 2001 roku, a więc z silnikami z normą spalin od euro 3 (tak dla aut benzynowych i diesli). Do obszaru objętego II obwodnicą będzie więc zakaz wjazdu dla samochodów z silnikiem euro 1 (produkcja 1993-1996) oraz euro 2 (1997-2000).
Plan na kolejne lata jest taki, by w przypadku aut benzynowych od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała norma euro 3 (pojazdy maksymalnie 23-letnie), od 1 lipca 2025 r. - euro 3 (maks. 24,5 roku), od 1 stycznia 2027 - euro 4 (maks. 19-letnie), od 1 lipca 2028 r. - euro 5 (maks. 17,5 roku), od 1 stycznia 2030 - euro 5 (maks. 20-letnie).
W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla obowiązywałby zasady: od 1 stycznia 2024 r. obowiązywała norma euro 4 (pojazdy maksymalnie 18-letnie), od 1 lipca 2025 r. - euro 5 (maks. 15,5 roku), od 1 stycznia 2027 - euro 6 (maks. 13 lat), od 1 lipca 2028 r. - euro 6 (maks. 14,5 roku), od 1 stycznia 2030 - euro 6d (maks. 11,5 roku).
- Przedstawione rozwiązanie to tylko propozycja do konsultacji społecznych. Nic nie zostało jeszcze przesądzone - wyjaśnia Sebastian Kowal z ZTP.
Dla mieszkańców i przedsiębiorców obszaru SCT ma być ustalony okres przejściowy na dostosowanie się do zmian - długość tego okresu (np. rok) ma być określona w konsultacjach społecznych.
- Nie zakładamy pobierania opłat za poruszanie się po SCT, zarówno od samochodów, które spełniają wymagania Strefy, jak i od samochodów, które tych wymogów nie wypełniają. Samochód, który nie wypełnia warunków emisyjności nie będzie mógł po SCT jeździć. O granicach Strefy będą informowały znaki drogowe. Samochody jeżdżące po Strefie będą musiały być oznaczone nalepką wydaną przez miasto - informują w urzędzie.
Przygotowano też propozycje wsparcia dla mieszkańców i przedsiębiorców SCT pod warunkiem wyrejestrowania pojazdu z Krakowa przed 1 stycznia 2024 r.:
- bezpłatny bilet na przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej na strefy 1–3 na 24 miesiące,
- dopłata do roweru elektrycznego lub roweru cargo w wysokości 2500 zł,
- bezpłatny abonament na wynajem długoterminowy roweru elektrycznego na okres 24 miesięcy.
Konsultacje społeczne w sprawie SCT potrwają do 13 maja 2022 r.
- Te osoby nie powinny pić mleka. Jeżeli masz te przypadłości, ogranicz picie mleka
- To są objawy nadmiaru soli w organizmie. Zobacz niebezpieczne skutki uboczne
- Co zużywa najwięcej prądu w domu? Pralka, ładowarka a może lodówka? Sprawdź!
- W Krakowie powstaje handlowe monstrum. Już widać zarys! [ZDJĘCIA Z DRONA]
- Kąpielisko na Zakrzówku zmieniło się całkowicie. Czy na lepsze?
FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw
