https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zaczęła się rewolucja na ulicach w centrum. Duże zmiany wprowadzono na ulicy Wielopole. Ale to dopiero początek [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Trwają prace związane ze zmianą organizacji ruchu na ul. Wielopole w ramach Krakowskiej Tarczy Mobilności. Już wkrótce będzie można przejechać tam w dwie strony na rowerze. Więcej miejsca ma być dla pieszych. Zmienią się zasady parkowania. Później do rewolucyjnych zmian dojdzie na kolejnych ulicach w centrum, m.in. w rejonie Wawelu.

- Prace na ulicy Wielopole są na ukończeniu. Plan jest taki, by rowerzyści nową trasą mogli przejechać w środę, 20 maja - informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Z powodu wyznaczenia ścieżki dla rowerzystów zmienią się zasady parkowania na ul. Wielopole. Dotychczas auta parkowały tam ukośnie, a teraz będzie możliwy postój równolegle do chodnika. Dzięki temu cały chodnik będzie do dyspozycji pieszych.

Przypomnijmy, że w związku z pandemią koronawirusa i wzmożonym ruchem pieszym oraz rowerowym, w ramach tzw. Tarczy dla Mobilności, miasto wprowadza właśnie rozwiązania, które zakładają zwiększenie - kosztem miejsc dla aut - powierzchni dla osób chodzących pod chodnikach i cyklistów.

W maju, oprócz ul. Wielopole, nowe rozwiązania będą wprowadzone od ronda Grunwaldzkiego, przez most Grunwaldzki, na fragmentach ulicy Dietla, a także ulicy Grzegórzeckiej (w kierunku ronda Grzegórzeckiego).

Trwa głosowanie...

Czy według Ciebie wprowadzane zmiany na ulicach w krakowskim centrum to dobry pomysł?

Gazeta Krakowska

Przypomnijmy, że w ramach krakowskiej Tarczy dla Mobilności na początek ma zostać wydzielonych ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów. Powstaną one na ul. Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Westerplatte - św. Gertrudy. Most Grunwaldzki ma stać się "lejkiem" ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego.

W wielu miejscach, w których ruch rowerowy zostanie przeniesiony na jezdnie automatycznie ma się więc zrobić więcej miejsca dla pieszych, bowiem do ich dyspozycji dojdą drogi rowerowe, tak będzie np. na moście Grunwaldzkim. Więcej przestrzeni dla pieszych zostanie też być wyznaczone na ulicy Mogilskiej czy Grzegórzeckiej.

W dalszej kolejności bardzo duże zmiany zaplanowano m.in. w rejonie Wawelu. Na ciągu ul. św. Gertrudy – Westerplatte powstanie dwukierunkowa droga rowerowa od strony Plant (na całej długości). Z tego powodu na wspomnianym ciągu wzdłuż Plant od ul. Dominikańskiej do ul. Lubicz będzie obowiązywać jeden kierunek ruchu dla samochodów po stronie wschodniej - w kierunku Dworca Głównego. Pozostały odcinek ma być dwukierunkowy, ale kierunek przeciwny zostanie wyznaczony po torowisku tramwajowym.

Na tym nie koniec. W okolicach Wawelu - od ul. Straszewskiego do ul. św. Gertrudy wprowadzona zostanie strefa zamieszkania z pierwszeństwem dla pieszych, którzy będą tam mogli chodzić całą szerokością jezdni.

W środę (20 maja br.) rozpocznie się częściowy remont mostu przez rzekę Wisłę w ciągu ulicy Nowohuckiej. Na niej, na odcinku mostu nad Wisłą, wyznaczona będzie dwukierunkowa droga dla rowerów kosztem pasa ruchu dla aut po północnej stronie, jako połączenie istniejącej infrastruktury po obu stronach mostu (brakujący odcinek).

Pozostałe planowane zmiany w organizacji ruchu:
- Na ul. Dietla dotyczyć będą odcinka nie objętego remontem. Od ronda Grunwaldzkiego do ul. św. Stanisława oraz od okolicy skrzyżowania z ul. Starowiślną i Wielopole do ul. Grzegórzeckiej chodniki (także z wcześniej wyznaczonymi ścieżkami rowerowymi) zostaną udostępnione pieszym. Do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a na drugim wyznaczone zostaną ścieżki rowerowe i miejsca do parkowania.
- Na ul. Grzegórzeckiej wyznaczona zostanie dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie. Ruch samochodowy w stronę ronda Grzegórzeckiego będzie się odbywał po torowisku. Po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej poszerzone zostaną ciągi piesze w newralgicznych miejscach.
- Na ul. Księcia Józefa ruch rowerzystów będzie się odbywał na jezdni z wykorzystaniem do tego pasa dla autobusów.
- Na ul. Pilotów udostępnione zostaną pasy rowerowe na odcinku od ul. Kieleckiej do ronda Młyńskiego - w obu kierunkach.
- Na ul. Ofiar Dąbia pasy rowerowe obowiązywać będą od al. Pokoju do ul. Nowohuckiej - w obu kierunkach.
- Na ul. Mogilskiej parkowanie samochodów ma się odbywać na prawym pasie ruchu (w kierunku Nowej Huty) a w kierunku centrum miasta ma funkcjonować droga dla rowerów na jezdni. Dzięki temu będzie więcej miejsca dla pieszych na chodniku - na odcinku gdzie jest najwężej i najbardziej intensywna zabudowa i najwęższe chodniki (od ul. Kieleckiej do zawrotki w rejonie linii kolejowej).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

Dlaczego jeden urzędnik może bezkarnie niszczyć infrastrukturę dla setek tysięcy ludzi? Dlaczego ludzie nie mają nic do powiedzenia? Każda zmiana powinna być konsultowana z mieszkańcami, których dotyczy. Czy jesteś za budową dróg rowerowych polegającą na likwidowaniu dróg? Szanowny Jacek nie panuje nad tym co wyprawiają jego urzędnicy. Pamiętajmy o tym przy wyborach.

K
Krakus102

Na Wielopolu urządzono mieszkańcom KOSZMAR. Dalszy proces zmniejsza ilości miejsc parkingowych i całkowite uniemożliwienie takich działań jak wyładunek wielkogabarytowy, czy choćby zabranie starszej osoby do lekarza. Teraz jakiekolwiek zatrzymanie, np. karetki, sparaliżuje ruch. Do tej pory znalezienie miejsca parkingowego graniczyło z cudem i zmuszało do 15 minutowego krążenia po okolicy. Cyklostrada w dwie strony zwiększa zagrożenie dla osób starszych. Obiecywano kiedyś usunięcie ruchu samochodów - jest zwiększenie gehenny.

Wszystko to oczywiście nie dotyka hotelarzy, którzy wszak mają własne parkingi pod budynkami.

R
Rhw

A PODOBNO JEZDNIE MIAŁY BYĆ DLA RUCHU KOŁOWEGO A CHODNIKI DLA PIESZYCH ! NO TAK ROWER TO POJAZD KOŁOWY- OCZYWIŚCIE TYLKO ŻE NIE uprzywilejowany DOTYCHCZAS ? NIE WIEM CO SIĘ ZMIENIŁO ŻE ROWER JEST POJAZDEM uprzywilejowanym KIEDY TO WPROWADZONO TAKIE ZMIANY? DLACZEGO ZA TO MUSIMY MY KIEROWCY PŁACIĆ (PODATEK DROGOWY JEST ZAWARTY W CENIE PALIWA!!!) Czy rowerzyści płacą podatek drogowy czy nie ? A jak nie płacą to dlaczego okrada się kierowców ???

G
Gość

To teraz do ludzi którzy zacieli się w windzie będę dojeżdżać pewnie w dwie godziny , kur.wa co za burdel w tym mieście robią urzędasy.

J
Jerzy Gicala

Paru rozjechanych rowerzystów i ktoś się obudzi , tylko że już dostał pieniądze

m
mieszkaniec

Drodzy urzędnicy. Mam mieszane uczucia. Chciałem Wam w pierwszym odruchu życzyć, żeby karetka jadąca po Was utkneła w korku na Grzegórzeckiej (jechała dotąd po torach, po których macie zamiar puścić auta), ale mimo wszystko to przesada. Nawet Wam nie życzę tak źle. Ale jeżeli spotka to kogoś z mojej rodziny, to ja Was w takiej sytuacji podam do sądu. Chciałbym więc po prostu się dowiedzieć kto z imienia i nazwiska jest za te chore pomysły odpowiedzialny. Ja Was po prostu nienawidzę.

p
persian

Ponieważ nie wydrukowanoo mojego tekstu napiszę krótko; te wszystkie poimesły to Dno umysłowe, kto za to płaci ?

G
Gość

no i git :D czekam na pierwszy korek np na ul Grzegórzeckiej :) Jak utkną na torach razem z autami tramwaje i autobusy :) ps według mnie tego speca który to wymyślił i tego drugiego cymbała który to zatwierdził, powinno się najpierw publicznie oblać smołą, wytarzać w pierzu i puścić ich tak na kilka rund dookoła rynku, a póżniej na kopach w zad wyrzucić z miasta na zbity pysk.

p
przerażony

Czy dziennikarze GK mogliby zapytać urzędników jaki był koszt wymalowania tych ścieżek i zmiany organizacji ruchu? Przypomnę, że miasto wyłącza nam światło w nocy w ramach oszczędności. Prosiłbym też o podanie do publicznej wiadomości kto jest pomysłodawcą tych zmian. Chciałbym też, żeby ta osoba podała twarde dane na temat wzrostu ruchu pieszych i rowerzystów. Nie chciałbym bowiem bezpodstawnie zarzucać kłamstwa ,a z moich obserwacji, jako osoby poruszającej się po centrum głównie na rowerze i pieszo te twierdzenia - bardzo łagodnie rzecz ujmując - są nieuprawnione. Ja zauważyłem znaczny spadek ruchu rowerowego, pieszego i samochodowego, ale może pomysłodawca będzie mnie w stanie przekonać twardymi danymi. Deklaruję, że mogę nawet stanąć na pół dnia na np. ul. Grzegórzeckiej i sam policzyć ilu rowerzystów tamtędy przejedzie (szacuje, że będzie to max. tyle osób, co w jednym tramwaju). Pozwolę sobie jednak wyrazić swoją opinię w oczekiwaniu na wyjaśnienia. Osoba która to wymyśliła i pozwoliła wprowadzić to w życie powinna zostać skazana i iść do więzienia za marnotrawienia publicznych pieniędzy w trudnych finansowo czasach. Piszę to, jako rowerzysta i pieszy poruszający się po centru, czyli osoba, dla której w teorii są właśnie skierowane te chore, niepotrzebne, szkodliwe i absurdalne zmiany. Komentować poszczególnych zmian nie mam siły, bo są tak absurdalne, że to się w głowie nie mieści.

k
krakus

Kompletnie po[wulgaryzm] pomysł po[wulgaryzm]ch urzędników, korki jeszcze większe, a ruch rowerowy w krakowie to moze 1%, i to pod warunkiem ładnej słonecznej pogody 4 miesiące w roku. Jakim tępym urzędolem trzeba być aby tak utrudniać życie mieszkancom krakowa ?Kompletnie po[wulgaryzm] pomysł po[wulgaryzm]ch urzędników, korki jeszcze większe, a ruch rowerowy w krakowie to moze 1%, i to pod warunkiem ładnej słonecznej pogody 4 miesiące w roku. Jakim tępym urzędolem trzeba być aby tak utrudniać życie mieszkancom krakowa

D
Don Johnson

Hmm czyli jak miasto świeciło pustkami i nie było aut - brak zmian. A gdy odmrażana jest gospodarka, przedsiębiorcy i mieszkańcy starają się w miarę wrócić do normalnego funkcjonowania - co już teraz widać we wzmożonym ruchu samochodowym - to ktoś uznał za świetny czas na zmiany tego typu (tak samo jak mistrzowska była zmiana ul. Librowszczyzna na jednokierunkową jakiś czas temu, co spowodowało na stałe "zabetonowanie" ul. Wielopole korkiem sięgającym często aż do Dietla.) Wcześniej Librowszczyzna doskonale rozładowywała ruch tych skręcających w prawo pod pocztą. Tak więc drocy właściciele działalności w centrum od dziś zachęcam gorąco do codziennego wożenia towarów trawajem oraz rowerem :)

g
grzeg

Rządzący oszaleli? Moim zdaniem tak!

G
Gość

O ile na Wielopole to ma sens (tam powinien być ograniczony ruch samochodowy, gdyż to jest centrum miasta), czy pod Wawelem, o tyle nie do przyjęcia jest wprowadzanie rowerów na jezdnie na Nowohuckiej, mogilskiej czy - co najgorsze - Pilotów. Na ulicy Pilotów normalnie kursuje 11 (a w stronę centrum 12) linii autobusowych z czego 3 przyśpieszone a (poza pandemią i wakacjami) w godzinach popołudniowych tworzą się tam korki (z powodu fatalnych sygnalizacji i braku przejścia podziemnego) a proponowanie pasa dla rowerzystów kosztem pojazdów silnikowych najbardziej uderzy w autobusy. Zamiast tego kretyństwa mogliby wybudować ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Pilotów (na północ od chodnika po stronie północno-zachodniej). Nie można tam pchać rowerów i potem zmuszać autobusy do jazdy z szybkością roweru. Mogilska też nie może być jezdnią dla rowerów - są tam ścieżki rowerowe. Co do Nowohuckiej - można to dopuścić tylko i wyłącznie na czas remontu mostu, ale po remoncie wszystkie pasy muszą być dla pojazdów silnikowych, by nie blokować autobusów. Co do Westerplatte, to byłoby to do przyjęcia, gdyby była ona (nie licząc tramwajów) jednokierunkowa (jak Basztowa). Grzegórzecka - pomysł nie do przyjęcia. To jest bardzo ruchliwa ulica i tworzą się korki. Rower dobra rzecz, ale nie na jezdni, po której kursują autobusy czy jest duży ruch pojazdów samochodowych (szczególnie dużych).

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska