https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Żeby ominąć dźwig, podziemny ciepłociąg musi wykonać slalom [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Na rogu Miodowej i Jakuba stoi dźwig, więc z rurami trzeba przejść na drugą stronę ulicy. Miejmy nadzieję, że wykopy się gdzieś spotkają!
Na rogu Miodowej i Jakuba stoi dźwig, więc z rurami trzeba przejść na drugą stronę ulicy. Miejmy nadzieję, że wykopy się gdzieś spotkają! Fot. Anna Kaczmarz
Sieć ciepłownicza na ul. Miodowej musi zostać poprowadzona na drugą stronę ulicy, by ominąć... dźwig. Mieszkańcy Kazimierza są tym oburzeni, jak również faktem, że nie ma decyzji o przyłączeniu do ciepłociągu szkoły.

- To kuriozalna sytuacja - komentują krakowianie inwestycję Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Nie mogą pojąć, jak to się stało, że od dawna planowano budowę sieci ciepłowniczej na ul. Miodowej, a mimo to zarząd dróg zezwolił na ustawienie dźwigu na trasie, na której miał być ułożony rurociąg. Skutek jest taki, że z powodu prywatnego inwestora, stawiającego z pomocą żurawia budynek mieszkalny, trzeba na odcinku 20 metrów zmieniać przebieg miejskiego rurociągu.

Okoliczni mieszkańcy uważają, że ktoś z magistratu powinien za to odpowiedzieć. W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie nie widzą problemu. Wyjaśniają, że przecież MPEC zostało poinformowane o dźwigu, co „pozwoliło MPEC dostosować przebieg sieci”.

Na tym nie koniec absurdów. To, że powstaje miejski ciepłociąg, nie jest na razie jednoznaczne z przyłączeniem go do miejskiej szkoły z ul. Miodowej. Dyrekcja placówki opowiada się za takim rozwiązaniem, ponieważ kocioł gazowy ogrzewający budynek jest już stary. W MPEC zapewniają, że tak się stanie, ale w szkole ciągle nie mają decyzji urzędu. Do akcji wkroczyli radni z dzielnicy I, którzy zawnioskowali do prezydenta Krakowa o pilne podłączenie podstawówki do rur ciepłowniczych.

Klarnet bosy, czyli czy umiesz kląć po krakosku [cz. II]

Mieszkańcy Kazimierza są oburzeni tym, co się dzieje na ul. Miodowej. Układana jest tam sieć ciepłownicza i w jednym miejscu rury trzeba poprowadzić drugą stroną ulicy, by ominąć dźwig służący do budowy prywatnego budynku. Kontrowersje budzi też to, że nie ma pewności, czy do ciepłociągu zostanie podłączona szkoła.

- To zupełny brak koordynacji działań miejskich jednostek - komentuje jeden z mieszkańców. - Zarząd dróg wydał zgodę na ustawienie dźwigu, który służy prywatnej inwestycji, i przez to nie można prosto poprowadzić miejskiej sieci cieplnej tylko trzeba przechodzić z nią na drugą stronę ulicy - dodaje.

W rejonie skrzyżowania ul. Miodowej z ul. Jakuba i Brzozową rozpoczęto wykopy pod dalszy odcinek sieci ciepłowniczej, ale nie zostanie ona poprowadzona na wprost, a po drugiej stronie ulicy. Powód tego jest taki, że na rogu ul. Miodowej i Jakuba trwa budowa budynku mieszkalnego i dla jej potrzeb postawiono dźwig, zajmujący część chodnika i ulicy.

Co ciekawe, dalej, w stronę ul. Bożego Ciała, prace związane z układaniem sieci ciepłowniczej są prowadzone po stronie ul. Miodowej, przy której stoi dźwig.

- Robimy tak, jak jest w projekcie. Jak oba wykopy się spotkają, to trzeba zrobić imprezę - żartują robotnicy.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej i Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Na początku sierpnia rozpoczęła się budowa ciepłociągu w ul. Miodowej, od skrzyżowania z ul. Brzozową w kierunku ul. Bożego Ciała. Ze względu na to, że w tym rejonie prace prowadzi inny inwestor i został ustawiony dźwig, na odcinku 20 metrów zmieniono trasę przebiegu rurociągu - przyznaje Renata Krężel z MPEC. Zaznacza, że zmiana trasy ciepłociągu nie wpłynie na termin zakończenia prac, które wyznaczono na 28 września.

W ZIKiT nie widzą problemu. - Inwestor wystąpił o zajęcie pasa drogowego na ustawienie dźwigu przed planowanymi pracami MPEC - wyjaśniają w ZIKiT. - MPEC został poinformowany o dźwigu, co pozwoliło dostosować przebieg sieci, bez opóźnienia inwestycji - dodają.

Decyzja na ustawienie dźwigu obowiązuje od 8 maja do 31 października 2018 r.

Tłumaczenia ZIKiT zupełnie nie przekonują mieszkańców. - O planach MPEC mówiło się dużo wcześniej. Rozkopywana jest droga, ZIKiT powinien więc je znać i nie godzić się na dźwig, tym bardziej że żuraw przenosi materiały nad głowami przechodniów - komentuje jeden z mieszkańców.

Na tym nie koniec problemów. Radni z Dzielnicy I Stare Miasto podjęli uchwałę, w której zwrócili się do prezydenta Krakowa, by w trybie pilnym zobowiązał Miejskie Centrum Obsługi Oświaty do podłączenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3z ul. Miodowej do nowej miejskiej sieci ciepłowniczej. - Niezrozumiałe jest, dlaczego do tej pory o tym nie zadecydowano, tym bardziej że kierownictwo szkoły sygnalizowało konieczność wymiany obsługującej obiekt kotłowni gazowej - komentuje radny z Dzielnicy I Jacek Balcewicz.

Barbara Czepiel, dyrektor ZSP nr 3, przyznaje: - Kocioł gazowy nadaje się do wymiany. Chętnie skorzystalibyśmy z sieci ciepłowniczej.

Decyzje w tej sprawie należą jednak do urzędu. Zwróciliśmy się do magistratu o wyjaśnienia, czekamy na odpowiedź.

Natomiast Renata Krężel przekonuje, że obiekty ZSP nr 3 zostaną przyłączone do miejskiego systemu ciepłowniczego.

Więcej ciepła na Kazimierzu

Prace realizowane na zlecenie MPEC, związane z układaniem sieci ciepłowniczej na ul. Miodowej, prowadzone są w ramach Programu Ograniczania Niskiej Emisji w Krakowie. Program obejmuje m.in. dzielnicę Kazimierz. Sieci cieplne powstały tam w tym roku przy ul. Berka Joselewicza, Brzozowej (dwa odgałęzienia w kierunku ul. Dietla), a teraz trwa budowa rurociągu od ul. Halickiej, wzdłuż ul. Miodowej, do skrzyżowania z ul. Brzozową. Dalej sieć cieplna będzie budowana w ul. Bożego Ciała.

Zakończenie prac planowane jest na koniec 2018 r. Łączna długość sieci cieplnych wykonanych na tych ulicach wyniesie 1500 m. Koszt inwestycji, wraz z montażem węzłów cieplnych w budynkach, to 3 972 073 złote. Inwestycje realizowane są z wykorzystaniem pozyskanych w 2017 roku funduszy unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Jak się przygotować do rozmowy o pracę?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
aaa
MPEC zgłaszał podanie o zajęcie pasa ruchu później niż właściciel dźwigu więc z jakiej racji miałby mieć jakieś roszczenia. W MPEC-u stwierdzili że taniej wyjdzie ominąć dźwig niż płacić za jego czasowe usunięcie i wstrzymanie prac na budowie.
a
aaa
Skoro MPEC planowało dużo wcześniej przebieg rurociągu to mogli wystąpić pierwsi o pozwolenie na zajęcie pasa ruchu, skoro tego nie zrobili to już ich wina a nie zikitu. A prywatny inwestor złożył podanie o zgodę i dostał ją ponieważ nie było podstaw do odmowy, a skoro MPEC wystapił o zgodę w czasie gdy już miał ją ktoś inny to bezprawiem by było nakazać demontaż dźwigu po to aby inna firma mogła wykonać swoje prace.
o
olo
Spoko. Mieszkańcy zapłacą. Przecież deweloper nie będzie płacił za jakieś obejścia. On tu tylko na chwilę jest. I za ewentualne awarie i naprawy w przyszłości też zapłacą. Władza tak zdecydowała
K
Krakus
Eee tam, co ich to boli ze omijaja dzwig. tak naprawde to ich wkurw....ia to ze im buduja w sasiedztwie budynek i robia afere ze dzwig nie powinien dostac pozwolenia. Sciema dla idiotow....
m
m
Nie, tam będą jeździli mieszkańcy (czymkolwiek) i nieliczni posiadacze aut elekrtycznych. W ten sposób Kraków wpisuje się w politykę władzy dzielenia ludzi na lepszych i gorszych, tych z przywilejami (coraz bardziej roszczeniowi mieszkańcy centrum miasta, którzy chcieliby, by Kraków był finansowany z podatków wszystkich, ale ze strefami dostępnymi tylko dla wybranych) i tych, którzy mają to tylko finansować, bo nie są mieszkańcami centrum!
G
Gość
Instytucje powinno się w pierwszej kolejności podłączać do ciepłociągów, tym bardziej, że ogrzewanie z miejskiej sieci jest tańsze niz z kotła gazowego.
J
Janusz
Działania ZIKITU mające wpływ na ruch samochodowy w Krakowie, nie mają na celu ograniczenia tylko powiększenia SMOGU. Każde ograniczenie ruchu, zamknięcie ulic, zwężenie jezdni itp doprowadza tylko i wyłącznie do zwiększenia korków, a co za tym idzie emitowania spalin. Wiele akcji przeciw smogowych to nowomowa, za którą nie idą czyny. Nagle zielone strefy mają powstać!! Tylko ile jest aut z silnikami elektrycznymi!!!! Czy tam tylko meleksy i bryczki będą jeździły??
A
Anonim
Nieudolność urzędników, brak współpracy między jednostkami zarządzającymi, afery korupcyjne, absurdy w wydawaniu dokumentów i zgód na budowy.. fajnie, że likwidują zikit, ale wszyscy wiemy, że to zagranie pod wybory, osoby te same, tylko nazwy stanowisk i jednostek inne.. ile jeszcze potrzebujecie takich sytuacji drodzy wyborcy Majchrowskiego, żeby przejrzeć na oczy???
g
gosc
po raz setny widzimy ze w zikicie pracuje banda nieudaczników, matołow, brak kogokolwiek myślącego, stado baranów.
NIKT z byłego ZIKITu nie moze być zatrudniony w nowej jednostce bo skonczy się tak samo, uprzykrzaniem życia mieszkańcom oraz setką durnych pomysłow
r
rwgt
bo przeszkadzają w stawianiu dźwigów. Powiedzmy sobie jasno - w tym mieście są pewne priorytety.
s
sss
Pozdrówki dla jełopów klęcznikowych
m
m
"Progresywne reformy Wasserman"???:-))))) Niezły dowcip, chyba musisz wyłączyć reżimowe media i rozejrzeć się wokół. Chyba, że to o gacie chodziło....
G
Gość
nie wpłynie ale na ale na koszt na pewno. Czy inwestor, który postawił dźwig za to zapłaci. Na pewno ni. A urzędnicy wydają nie swoje pieniądze. Karuzela się kręci.
Z
ZiKiT nie ogarnja.
Krakow jest na sciezce zacofywania w porownaniu do innych duzych miast w polsce. Czas na zmiane i progresywne reformy pani Wasserman.
B
BydlakzKrakowa
Niech zgadnę. Ów prywatny inwestor to Pan Żyd? Jeżeli tak, to oczywiście, jako Pana i Władcę, nie wolno ruszyć. A jeżeli goj, to dał w łapę i także można mu skoczyć. Brawo prokuratura, Brawo organy kontrolne Magistratu. Brawo majchlowski i zikit! Hurrra!! Ceterum censeo szubrawiec schetyna i płatołma esse delendam.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska