Krakowianie, którzy chcą skorzystać z czarterowych lotów organizowanych przez biura podróży, na próżno będą ich szukać na lotnisku Jana Pawła II Kraków-Balice. Przez dwa miesiące wakacji Krakow Aiport oferuje jedynie 56 kursów czarterowych do siedmiu miast w Bułgarii, Grecji, Włoszech i Turcji.
Np. biuro podróży Rainbow w lipcu i sierpniu z Katowic ma ponad 400 czarterów, z Rzeszowa 24, a z Krakowa nie ma żadnego.
Stolica Małopolski ma jedną z najuboższych ofert w kraju. Z o wiele mniejszego Portu Lotniczego Jasionka w Rzeszowie można polecieć planowanymi 130 kursami do sześciu miast, m.in. do Turcji i Albanii.
Największy wybór lotów organizowanych przez biura podróży jest za to w katowickich Pyrzowicach, które uważane są za czarterowe centrum kraju.
– W tym roku podczas wakacji z naszego lotniska można polecieć do 130 miejsc na całym świecie – mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy Katowice Aiport.
Moda na loty z Katowic
Rzecznik zapewnia, że tak bogata oferta kursów czarterowych to efekt kilkuletniej promocji mody na latanie z Katowic. – Przyciągaliśmy do nas biura podróży wieloma promocjami i bonusami za organizowanie lotów z naszego portu. Opłaciło się – przyznaje Cezary Orzech.
Monika Pabisek, rzeczniczka lotniska Jana Pawła II Kraków-Balice zapewnia, że port stale zabiega o poszerzenie i zwiększenie oferty czarterowej. Zwraca uwagę jednak, że sami touroperatorzy często wskazują na niezależne od portu czynniki takie jak np. charakterystyczna dla klientów z Małopolski bardzo późna rezerwacja wyjazdów, która w sposób istotny zwiększa ryzyko podejmowane przez touroperatora.
– Wielokrotnie kierunki czarterowe, o które zabiegał Kraków Airport i które wstępnie pojawiały się w sprzedaży biur podróży były później anulowane, ponieważ wskaźniki rezerwacji miejsc na początku roku lub wczesną wiosną były dużo niższe niż w innych portach lotniczych – wyjaśnia Monika Pabisek.
Liczba lotów z Krakowa spada
Touroperator Neckerman w tym sezonie wakacyjnym z Krakowa oferuje dwa połączenia czarterowe do Bułgarii.
– Balice stawiają głównie na tanich przewoźników, z którymi nie chcemy konkurować, dlatego liczba naszych operacji z tego lotniska, podobnie zresztą jak i naszych konkurentów, z roku na rok spada – mówi Maciej Madej dyrektor czarterów Neckermann Podróże.
Maciej Madej dodaje, że osoby z Krakowa stanowią znaczną część klientów Neckermana wylatujących na wakacje z Katowic.
– Myślę, że w tym przypadku dojazd nie jest żadnym problemem, choć oczywiście możliwość bezpośredniego wylotu z Krakowa byłaby dla nich większym komfortem – mówi dyrektor czarterów Neckermann Podróże.
Emilia Bratkowska z biura podróży Rainbow przyznaje, że tak jak inni organizatorzy wycieczek też próbują sprzedawać wyloty czarterowe z Krakowa.
– Za każdym razem jednak sprzedaż jest tak mała, że jesteśmy zmuszeni je odwoływać ponieważ ceny są wyższe niż za tę samą ofertę z wylotem z Katowic, co wynika między innymi z różnic w opłatach lotniskowych obu portów. Na lotnisku Balice większość ruchu to ruch biznesowy i turystyka przyjazdowa, a mieszkańcy Krakowa, przyzwyczaili się do dojazdu do Pyrzowic – twierdzi Emilia Bratkowska.
Naturalny podział rynku
Adrian Furgalski, z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR twierdzi, że lotnisko w Krakowie i Katowicach to przykład dwóch portów, które mimo bliskiej odległości od siebie potrafiły naturalnie podzielić między siebie rynek pasażerów.
– Katowice przodują w ofercie zorganizowanej turystyki korzystającej z lotów czarterowych, a Kraków w lotach regularnych. Przy czym oba lotniska z roku na rok osiągają rekordy w obsłudze liczby pasażerów. To bardzo dobry przykład symbiozy biznesowej – mówi Adrian Furgalski.
ZOBACZ KONIECZNIE:
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
