Podczas nocnej kontroli pod koniec marca, którą przeprowadzili funkcjonariusze Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego skontrolowano 38 pojazdów. W akcji kontrolowania krakowskich taksówkarzy wzięli udział: policjanci, przedstawiciele Straży Granicznej i pracownicy Urzędu Miasta Krakowa.
- W trakcie kontroli wszczęto 5 postępowań administracyjnych wobec przewoźników. Przyczyną takich działań było wykazanie naruszenia przez kierowców przepisów ustawy o transporcie drogowym. Ujawniono m.in. wykonanie transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji, brak obowiązkowego dokumentu i aktualnych badań technicznych pojazdu - wyjaśnia krakowski magistrat.
Posypały się mandaty
W trakcie kontroli z 25 na 26 marca, na kierujących pojazdami nałożono 13 mandatów karnych. Natomiast wszczęte postępowania administracyjne zagrożone są karą pieniężną w łącznej kwocie 15,5 tys. zł. To jednak nie wszystko. Funkcjonariusze zatrzymali także 9 dowodów rejestracyjnych pojazdów m. in. za nieaktualne badania techniczne, usterki techniczne, brak wpisu adnotacji "taksówka" w dowodzie rejestracyjnym.
Kontroli zostały również poddane oznaczenia taksówek. Inspektorzy sprawdzali, czy są one zgodne z uchwałą Rady Miasta Krakowa. Ujawniono tutaj również nieposiadanie przez kierowców stosownych identyfikatorów, brak oznaczeń herbem Krakowa, nieposiadanie cenników, a także brak hologramów oraz numeru bocznego taksówki.
Kontrola co najmniej raz na 5 lat
- Kontrola sprowadza się do weryfikacji spełnienia wymogów będących podstawą do wydania licencji. Musi być ona zapowiedziana i polega na sprawdzeniu dokumentów oraz oznaczeń taksówki. Przeprowadzana jest zgodnie z przepisami co najmniej raz na 5 lat - informuje nad Patrycja Piekoszewska z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.
Kto może zostać kierowcą taksówki? Przede wszystkim musi to być osoba niekarana, posiadająca uprawnienia do kierowania pojazdami kat. B, a także posiadająca orzeczenie lekarskie o braku przeciwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
Zanim jednak taka osoba zasiądzie za kierownicą taksówki, musi zostać zgłoszona przed przedsiębiorcę w organie licencyjnym, który wyda dla niej "identyfikator kierowcy taksówki".
- Rolą urzędu jest prowadzenie ewidencji przedsiębiorców posiadających licencję na wykonywanie transportu taksówką oraz cykliczne kontrolowanie, czy spełniają oni wymogi stanowiące podstawę do udzielenia licencji - dodaje Piekoszewska.
Prewencja i bezpieczeństwo pasażerów i kierowców
Jak dowiadujemy się z krakowskiego magistratu, kwestia prewencji oraz bezpieczeństwa pasażerów, a także samych taksówkarzy podczas wykonywania usług przewozowych, to zadania policji i prokuratury.
Miasto Kraków również włącza się w działania kontrolne policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego, a także koordynuje pracę Zespołu ds. rozpatrywania postulatów środowiska krakowskich taksówkarzy.
- W kwietniu zaplanowano również spotkanie z krakowskimi przedsiębiorcami zatrudniającymi wielu kierowców taksówek. Jego celem jest rozpropagowanie wzorców bezpiecznych zachowań oraz przekazanie informacji i materiałów, które dotyczą działań podnoszących standardy bezpieczeństwa. Materiały zostały opracowane przez firmy pośredniczące przy przewozie osób - informuje przedstawicielka UMK.
Ponadto Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie zamierza przeprowadzić szkolenia dla kierowców krakowskich taksówek. Ich przewodnim tematem miałyby być kwestie bezpieczeństwa podczas przewozu osób oraz wątki związane z wykroczeniami w ruchu drogowym.
Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać
