https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowscy urzędnicy chcą zbudować przy ul. Centralnej nowy "supermagistrat"

Arkadiusz Maciejowski
Tak wyglądać ma Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej
Tak wyglądać ma Centrum Obsługi Inwestora przy ul. Centralnej Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
Krakowscy urzędnicy wracają do pomysłu budowy nowego „supermagistratu” przy ul. Centralnej, który miałby pełnić funkcję Centrum Obsługi Inwestora (COI). Chcą jednak, by inwestycje – wartą blisko 300 mln zł – sfinansowała prywatna firma, której teraz będą szukać. Potem, przez 20 lat miasto musiałoby jej płacić po kilkadziesiąt milionów złotych za dostęp do obiektu i zarządzanie nim.

– Mamy za sobą dialog techniczny. Dzięki wsparciu niezależnych firm doradczych wskazanych i sfinansowanych przez Ministerstwo Rozwoju, wiemy, że jest zainteresowanie taką formą partnerstwa publiczno-prywatnego. Przed nami żmudna faza dialogu konkurencyjnego – mówi Janina Pokrywa, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Na czym miałaby polegać współpraca pomiędzy gminą a prywatnymi podmiotami w zakresie Centrum Obsługi Inwestora? – My gwarantujemy teren, a także kompletną dokumentację projektową wraz z pozwoleniem na budowę – informuje Janina Pokrywa. Natomiast druga strona umowy sfinansuje budowę Centrum z własnych środków.

Urzędnicy miejscy informują, że po wybudowaniu gmina nadal będzie właścicielem obiektu, umożliwiając partnerowi prywatnemu świadczenie w okresie umowy usług związanych zarządzaniem i utrzymaniem budynku. – Wynagrodzeniem partnera prywatnego będą odroczone do czasu oddania budynku w użytkowanie, i rozłożone w czasie płatności za dostępność, które Miasto będzie ponosić w okresie eksploatacji budynku – zaznacza Janina Pokrywa.

"Po zakończeniu inwestycji do nowego budynku przeprowadzą się, między innymi: Wydział Skarbu, Wydział Geodezji, Biuro Planowania Przestrzennego oraz Wydział Architektury i Urbanistyki. Część opuszczonych przez wydziały budynków mogłaby zostać przeznaczona na sprzedaż (ul. Wielopole 17a, ul. Sarego 4, ul. Grunwaldzka 8, ul. Kasprowicza 29), a część zostanie zagospodarowana na potrzeby UMK, np. zabytkowy budynek dawnego Ratusza Podgórskiego. Po ewentualnej sprzedaży dotychczasowych budynków UMK miasto nie tylko zyska środki finansowe, ale – co równie ważne – nie będzie musiało utrzymywać starej i generującej wysokie koszty infrastruktury" - podkreślają w Zarządzie Inwestycji Miejskich.

Reprezentacyjny gmach Centrum Obsługi Inwestora zaprojektowany przez włoskiego architekta Claudio Nardiego planowany jest do realizacji przy ul. Centralnej, nieopodal siedziby ZIKIT. Będzie to budynek wolnostojący, składający się z trzykondygnacyjnej części podziemnej i części nadziemnej składającej się z różnej wysokości równoległych i geometrycznie różnorodnych brył rozdzielających się na poziomie pierwszego piętra. Powierzchnia terenu objętego projektem wynosi ok. 19 700 m2. Powierzchnia całkowita budynku to ok. 46 700 m2, a jego wysokość do 19.7 m. Warto podkreślić, że w budynku przewiduje wykorzystanie energii słonecznej (instalacja solarna do wstępnego podgrzewu c.w.u.) oraz montaż systemu „grey water” – instalacja mająca za zadanie wykorzystanie wody opadowej z dachu obiektu poprzez jej magazynowanie, uzdatnianie (podczyszczanie, filtrowanie), a następnie wykorzystywanie na potrzeby COI. Szacowana wartość wydatków inwestycyjnych wynosi ok. 258 mln PLN brutto.

W budynku przewidziano utworzenie ok. stanowisk 980 pracy, oszacowano także dzienną liczbę interesantów na 1520 osób, nie licząc okazjonalnych uczestników konferencji, które będą odbywać się w auli głównej (pojemność około 300 osób) i trzech mniejszych salach konferencyjnych, które mogą być łączone ze sobą za pomocą przesuwnych ścian w kilku konfiguracjach).

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 14. "Biber"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

n
nie
nie
o
ola
Machlojski ma tylu urzędników, że tylko głosami ich i ich rodzin wygrywa każde wybory. To musi im coś obiecać. Za darmo nie będą w poniedziałek po wyborach rozliczać się ze zdjęć swoich kart do głosowania
e
erq
Centralna od centrum czy centralnego ogrzewania ?
B
Burmistrz Nowej Huty
no i oczywiscie trzeba wyznaczyc lexuspasy
U
Uaa
Tak blisko zlokalizowali ten urząd ?
d
ds
980 pracowników to chyba następni nowi urzędnicy do utrzymania a ciemny lud wybiera wciąż tych samych do władz i płaci podatki sam ledwie dysząc
G
Gość
Za dużo. Potem dziwimy się, że dług miasta narasta, gdyż taka liczba urzędników sporo kosztuje (wynagrodzenia). W ogóle to w całym mieście nie powinno pracować tylu urzędników magistratu, a nie dopiero w jednym gmachu. Liczbę urzędników należy znacząco zredukować!!!
w
we
Ja zrozumiałam ,że po 20 latach budynek przejdzie na własność gminy.
W przeciwnym przypadku byłby to zwykły przekręt i odpowiedzialność karna urzędników.
Natomiast kwestią najistotniejszą dla podatników jest rozrośnięta już do granic absurdu administracja i wydatki na jej utrzymanie .Na to wszystko ciężko pracują podatnicy.
Wiecie teraz dlaczego tak dużo ludzi zarabia najniższą pensję ?
a
as
Firma ,która wybuduje obiekt weźmie kredyt i doliczy sobie np. 20% zysk
Ponadto będzie zarabiała na tzw. zarządzaniu obiektem przez 20 lat !

Ja biorę ten kontrakt w ciemno ,pani Janino bez żmudnych dialogów i doradców
K
Kowalski
Najpierw zanim urzędnicy zadecydują o budowie niech równocześnie zaplanują przebudowę układu komunikacyjnego w tamtym rejonie!!! Już teraz przy wystawach jakie odbywają się w pawilonie wystawienniczym przy Centralnej - wzmożony ruch pojazdów powoduje, że wszystkie ulice są zakorkowane. Budowane są tam nowe bloki, a nikt nie myśli o udrożnieniu ruchu. Ul. Nowochucka dziurawa jak ser szwajcarski, Rondo Dywizjonu 308 non-stop się korkuje, nie wspomnę o wąziutkich i dziurawych ulicach: Centralnej, Sołtysowskiej ( obiecali wybudować rondo i od 5 lat i cisza...) oraz ul. Ciepłowniczej...obraz nędzy i rozpaczy! A co z parkingami dla interesantów? Ale kogo te problemy obchodzą? Na pewno nie urzędników, którzy mają w nosie problemy "szarego kierowcy"...
b
buka
Mam nadzieję, że Krakowianie w najbliższych wyborach nie podejmą się zobowiązania do płacenia kilkudziesięciu milionów złotych rocznie za wynajęcie pałacu dla urzędników, który po jakimś czasie przejdzie na własność prywatniej firmy
g
gość
A może by tak umieścić urzędników w budynkach przy stadionie Wisły? Miasto wybudowało, kasę wydało, a teraz stoją puste i nie zarabiają, nie mówiąc o zwrocie inwestycji. Co? Wstyd w takim koszmarku urzędować?
o
ola
Tylko nie zapomnijcie zrobić parkingów dla interesantów i infrastruktury drogowej. Chociaż nie, nigdzie nie robicie to i tu sobie darujcie. Po co wydawać kasę ze swoich premii. A okolica i tak jest zakorkowana, bo deweloperzy dostali pozwolenia na zabudowę całej okolicy i już kończą
k
krakowiak wschodni
W budynku przewidziano utworzenie ok. stanowisk 980 pracy, oszacowano także dzienną liczbę interesantów na 1520 osób,

Średnio 1,5 osoby na dzień na stanowisko pracy. Kaczka dziennikarska, czy rzeczywistość?
:-)
Bo brzmi dumnie
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska