Sudół Dominikański – będący dopływem rzeki Białuchy - nie jest duży, ale podczas intensywnych deszczy potok w jednej chwili wzbiera, zmieniając się w rwącą „rzekę” i występuje z brzegów.
Część prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym Prądnika Czerwonego włączono do prowadzonej obecnie budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. To wynik tego, że Sudół kolidował z komunikacyjną inwestycją, potok płynął w rejonie, gdzie powstaje tunel dla tramwaju i nowy układ drogowy.
- Sudół Dominikański płynie nowym nurtem. Projekt zakładał likwidację istniejącego fragmentu potoku na odcinku od skrzyżowania ulic Młyńskiej i Miechowity do połączenia z kanałem biegnącym od ronda Młyńskiego do rzeki Prądnik. Z końcem czerwca wody potoku zostały wprowadzone do komory w rejonie ulicy Miechowity, by następnie popłynąć przez całą długość nowo wybudowanego kanału, czyli 388,65 m (wraz z komorami ok. 400 m). Przebudowa Sudołu Dominikańskiego była jednym z najtrudniejszych zadań inżynieryjnych pierwszego etapu budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Przebudowa tego odcinka potoku kosztowała około 30 mln zł – poinformował pod koniec lipca Urząd Miasta Krakowa.
Prądnik Czerwony: pilnie potrzebne kanał ulgi i przebudowa przepustu pod ulicą Olszecką
O to, co z wyczekiwanymi inwestycjami, dzięki którym mieszkańcy Prądnika Czerwonego przestaną żyć w strachu przed deszczem, krakowscy radni miejscy pytali w ostatnich latach wielokrotnie. Ostatnio, w lipcu 2024, interpelację w tej sprawie złożył radny Piotr Moskała. Pyta na jakim etapie jest realizacja zadania polegającego na przebudowie przepustu pod ul. Olszecką oraz co z budową kanału ulgi dla potoku?
- Czy istnieje możliwość zobligowania Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (zarządcy potoku – red.) do bieżącego utrzymania koryta potoku Sudół? Obecnie czyszczenie koryta odbywa się sporadycznie, nie są usuwane gałęzie, trawa oraz śmieci co w przypadku szybkiego podnoszenia się stanu wody doprowadza do skutecznego zatykania się kraty przepustu pod ul. Lublańską – zaznacza ponadto Piotr Moskała.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa zlecił opracowanie koncepcji przebudowy przepustu pod ul. Olszecką (dokumenty te odebrano w marcu 2023 roku). Także w roku ubiegłym były zabezpieczone w budżecie Krakowa pieniądze na wykonanie prac budowlanych. Ostatecznie jednak zostały one przesunięte na inne zadania, a modernizacja „mostu” pod ul. Olszecką pozostała z niczym.
„W 2023 roku nie było możliwości, aby po odebraniu opracowanej koncepcji: przygotować materiały, ogłosić postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, podpisać umowę oraz opracować i odebrać dokumentacje projektowa wraz z uzyskaniem pozwolenia wodno-prawnego. Dalsza realizacja zadania uwarunkowana była zabezpieczeniem środków finansowych, z uwzględnieniem dwuletniej realizacji inwestycji (…). Z uwagi na ograniczone środki finansowe, zadanie nie zostało ujęte w budżecie Krakowa na 2024 rok oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata kolejne” – informują krakowscy urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego Moskały.
Dodają także, że w ocenie miejskiej jednostki Klimat – Energia – Gospodarka Wodna przebudowa tego przepustu „bez wybudowania kanału ulgi nie przyniesie powszechnie oczekiwanego rezultatu”. - Po wybudowaniu nowego przepustu blokada przepływu przeniosłaby się o kilkadziesiąt metrów w dół, na wysokość ul. Lublańskiej. Do czasu zrealizowania przez KEGW zadania ,,Budowa kanału ulgi na Sudole Dominikańskim", przebudowa przepustu pod ul. Olszecką nie ma uzasadnienia – twierdzą urzędnicy.
Tyle, że wykonanie kanału ulgi pozostaje wciąż jedynie w fazie zamierzeń.
Koncepcję dla tej inwestycji opracowano w ramach kontraktu KST IV (budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic), a w 2022 roku powstał projekt porozumienia Krakowa z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, w którym założono, że obie strony podzielą się po połowie kosztami opracowania projektu budowlanego dla przedsięwzięcia. Jednak, jak informuje UMK, porozumienie, które podpisał ówczesny prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, a następnie przekazano je (w październiku 2022 roku) do Wód Polskich, wróciło od tej instytucji do miasta we wrześniu 2023 – niepodpisane, z uzasadnieniem, że dokument wymaga aktualizacji i „obecnie wciąż trwa jego procedowanie”.
„Kraków od roku 2022 ujmuje w swoim budżecie kwotę 1,659 mln zł na sfinansowanie 50 proc. kosztów projektu budowlanego. Niestety do chwili obecnej, pomimo wielokrotnych rozmów z Wodami Polskimi, nie potwierdziły one zaangażowania swojego 50 proc. udziału, co uniemożliwia sfinalizowanie niezbędnego porozumienia i ogłoszenie przetargu na projektowanie. W przypadku pozyskania przez Wody Polskie potrzebnych środków finansowych można zakładać, że zadanie projektowe będzie realizowane w latach 2024-2026” - informuje UMK.
Miejscy urzędnicy zapewniają też jednocześnie, że KEGW wielokrotnie interweniowała w Wodach Polskich w sprawie porządkowania potoku Sudół, a teraz „kolejny raz wystosowane zostanie do tej instytucji pismo z prośbą o wykonanie niezbędnych robót w zakresie bieżącego utrzymania koryta potoku, gwarantujących osiągnięcie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego”.
Fala upałów w Polsce. Będzie bardzo gorąco
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?