https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie parkingi w sferze marzeń [MAPA]

D. Serafin, P. Rąpalski
Budowę tych parkingów planowały władze miejskie. Powstał na razie tylko jeden - pod pl. Na Groblach (na niebiesko). Rusza inwestycja przy al. 3 Maja. Urzędnicy szukają jeszcze inwestora dla obiektu pod pl. Biskupim. Reszta parkingów podziemnych na razie wypadła z budżetowych planów
Budowę tych parkingów planowały władze miejskie. Powstał na razie tylko jeden - pod pl. Na Groblach (na niebiesko). Rusza inwestycja przy al. 3 Maja. Urzędnicy szukają jeszcze inwestora dla obiektu pod pl. Biskupim. Reszta parkingów podziemnych na razie wypadła z budżetowych planów infografika Grażyna Gajewska
Inwestor szykuje się do budowy parkingu przy Muzeum Narodowym, ale równocześnie wciąż nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle powstanie wielopoziomowy parking u zbiegu ulic Zamoyskiego i Warneńczyka w Podgórzu. Wojewódzki Sąd Administracyjny do tej pory nie zdecydował, kto ma prawo do terenu, na którym urzędnicy zaplanowali inwestycję. Ta miała zakończyć się w lipcu br. Na budowę czeka też kilka innych parkingów w mieście, które blokują protesty mieszkańców i brak prywatnych inwestorów. Tymczasem samochodów przybywa.

250 miejsc parkingowych w Podgórzu ma powstać za 10 mln zł przy hali KS Korona. Ale o teren miasto spiera się z klubem. Wszystko z powodu dokumentu z 1951 roku. Zgodnie z nim, klub otrzymał nieruchomość w użytkowanie wieczyste. Zostało ono jednak wypowiedziane przez prezydenta Krakowa. Powód? Użytkowanie placu niezgodne z przeznaczeniem. Klub prowadzi tam parking, ale na zaledwie 30-40 pojazdów. - Tym bardziej niezrozumiałe są dla mnie działania klubu. Nie rozumiem, dlaczego z takim uporem sprzeciwia się inwestycji - zastanawia się Zygmunt Włodarczyk, przewodniczący rady dzielnicy.

- Jesteśmy zdeterminowani, aby duży parking w tym miejscu powstał. Sadzę, że prędzej czy później tak się stanie - mówi Filip Szatanik z krakowskiego magistratu. Prezes klubu Jan Mostowik uważa, że to władze miasta działają niezgodnie z prawem.
- Wybudowanie parkingu w tym miejscu to skandal - twierdzi prezes KS Korona. - Spowoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i uniemożliwi na przykład rozbudowę hali sportowej.

Część jego argumentacji popierają mieszkańcy okolicy. W liście otwartym do prezydenta Jacka Majchrowskiego i rady miasta domagają się rezygnacji z inwestycji.

Kto ma prawo do zarządzania spornym terenem, zadecyduje sąd. Ten nie może ciągle wydać ostatecznego wyroku, ponieważ strony zgłaszają kolejne wnioski. Z tego powodu na ostatniej rozprawie w grudniu zeszłego roku znów nie zapadło orzeczenie, a sędzia nie ustalił nawet nowego terminu rozprawy.

Jeśli sąd w końcu przyzna rację władzom klubu Korona, to nie powstanie wielopoziomowy parking, który jest odpowiedzią miasta na ogromne zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w Starym Podgórzu. Lokalizacja obiektu została wybrana przez radnych dzielnicy po tym, jak mieszkańcy oprotestowali wcześniej pomysł budowy parkingu pod Rynkiem Podgórskim.


Parkingowe plany i realia

Eksperci oceniają, że jeśli miasto nie zacznie budować parkingów, to do 2020 r. w Śródmieściu (między Krowodrzą, Dąbiem, Olszą a Starym Podgórzem) zabraknie miejsc postojowych dla 44 proc. aut. Problem ma rozwiązać budowa 46 parkingów. Na razie powstał parking na Groblach na 600 miejsc, zarządzany przez prywatną firmę. Zbudowano też park&ride (197 miejsc) przy pętli Czerwone Maki i przy ul. Balickiej (50 miejsc). Tego typu parkingów do 2030 r. powinno powstać 17. Za 15 mln zł ma powstać podziemny parking (150 miejsc) przed Muzeum Narodowym. Prace ruszą za kilka tygodni i zakończą się jesienią. Pod pl. Biskupim ma parkować 280 aut. Koszt parkingu - ok. 30 mln zł. Projekt oprotestowali mieszkańcy, ale miasto negocjuje budowę z prywatną firmą. Na razie z planów budżetowych wypadły: parking "Nowy Kleparz" na 420 miejsc (inwestycja miała być połączona z przebudową skrzyżowania Alej Trzech Wieszczów z Prądnicką), obiekt pod skrzyżowaniem Dietla/Starowiślna na 170 aut, parkingi pod Uniwersytetem Rolniczym przy al. Mickiewicza (1050 miejsc) i pl. Inwalidów (310 miejsc), a także dwa podziemne obiekty w rejonie stadionu Wisły na ponad 1000 miejsc.

Napisz do autorów:
[email protected], [email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+l

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gniewko_syn_ryba
więc nie za darmo. A jak będzie odpowiednio duży, to skorzystasz.
B
Bartek
Za m.in. moje. A nie skorzystam z niego bo dotowany będzie wiecznie zapchany.
g
gniewko_syn_ryba
Darmowe ?... A za czyje pieniądze budowane ?... Państwa ?...
s
samochodziarnia
Proponuję robić interesy na poziomie całego kraju. Każdego dnia po kilkugodzinnej wycieczce (coraz lepszymi drogami) dojeżdżać do jakiegoś miasta typu Kraków i przesiadać się na komunikację miejską, żeby tracić kolejne godziny. W takim trybie życia wyjazd z domu jest o świcie i powrót w nocy. Poza tym jeżdżę po całej Europie i naprawdę nie widziałem jeszcze miasta opierającego się na komunikacji miejskiej. Kraków jest jednym z nielicznych stosunkowo dużych miast z bardzo małymi korkami. Jeżeli piszący te teksty są urzędnikami to rozumiem, że infrastruktura drogowa dla "samochodziarzy" nie ma znaczenia. Jednak jeżeli jesteście pracownikami korporacji to pomyślcie. Bardzo zapracowani "prezesi" centrali nie będą mieli ochoty przyjeżdżać do "jakiegoś" Krakowa, gdzie nawet nie da się zaparkować. Z ich punktu widzenia naprawdę interesy da się robić wszędzie.
b
bajubongo
a na jakiej to podstawie wysnuwacie wniosek, że na wybudowanych nowych parkingach będziecie parkować za darmo/ abo tanio??? czy gdy rejestrujecie samochód podpisujecie umowę na mocy której państwo ma zapewnić darmowe/ tanie parkingi?!
j
jestem za...
Dokładnie tak ! Trafił Pan w samo sedno sprawy. Dużo ludzi mówi - budujmy parkingi w Krakowie ,zapewne ci którzy nie mogą żyć bez samochodu. A ci którzy mówią - nie budujmy parkingów dla kolejnych pojazdów , budujmy wreszcie metro w Krakowie , rozwijajmy transport publiczny - szynowy , ignorujmy wygodnickich samochodziarzy, nie zawłaszczajmy przestrzeni publicznej pod samochody , nie niszczmy zieleńców pod budowę parkingów itd.itd. uważani są za dziwaków . A idea ECO - SMART - CITY - forsowana przez nich to jakaś fanaberia porównywalna z wyprawą rowerem na księżyc. Tymczasem w cywilizowanych miastach Europy już dawno ta idea miasta przyjaznego do życia jest realizowana . Ale nie u nas bo ,nasi rodacy nie nasycili się jeszcze samochodami po głodzie komunizmu. Tymczasem nadmiar samochodów powoli zabija miasto.
m
mieszkaniec
"Eksperci oceniają, że jeśli miasto nie zacznie budować parkingów, to do 2020 r. w Śródmieściu (między Krowodrzą, Dąbiem, Olszą a Starym Podgórzem) zabraknie miejsc postojowych dla 44 proc. aut. "
Chrońcie nas przed takimi ekspertami! A po co w mieście jeszcze więcej samochodów? Zamiast inwestować w komunikację miejską czy ścieżki rowerowe, które realnie mogą poprawić sytuację w mieście, miasto wywala gigantyczną kasę na parkingi podziemnie. Dlaczego dziennikarz nie wspomniał że koszt jednego miejsca w budowanym parkingu przy Muzeum Narodowym to 100 tys zł? Po takich inwestycjach jeszcze więcej ludzi wyprowadzi się na przedmieściach i poza miasto, bo kto ma ochotę mieszkać w smrodzie i hałasie.
c
cze
"parking pod Uniwersytetem Rolniczym przy al. Mickiewicza (1050 miejsc)"

Sprawa jasna - będą rozwalać Uniwersytet, żeby zbudować parking.
Po prostu rewelacja!
B
Bartek
Ceny parkingów powinny być "sprawiedliwe społecznie". A że miasto by dopłacało do nich to mało mnie obchodzi. Ja jestem najważniejszy.
q
qaz
3,50zl / h na Karmelickiej to jest ta wysoka cena??? Przeciez w SPP masz 3, 3,50 i 4,10zl/h.... Nie osmieszaj sie...
E
ESS
Wszystko się zgadza - bo za taką cenę -za godzinę, nie sposób tam parkować! Gdyby cena była podobna do opłaty strefowej - to parkingi pękałyby w szwach!!!
d
dzielnicowy
Budowa parkingów podziemnych w ścisłych centrach miast , w zwartej i ciasnej zabudowie jest uzasadniona wtedy gdy samochody zjadą do tych parkingów z przyległych miejsc i ulice zostaną uwolnione od parkujących aut. W przeciwnym razie budowa takich podziemnych parkingów będzie tylko zaproszeniem do wjazdu do miasta dla kolejnych pojazdów .
b
bajubongo
a tymczasem parkingi przy Karmelickiej, parking przy Biskupiej i na Groblach świecą pustkami cały dzień..
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska