https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krótki wywiad. Marcin Makowski: Miasto musi umożliwić cywilizowane korzystanie z komunikacji miejskiej

Marcin Makowski napisał artykuł, który obiegł cały krakowski internet. Jeżeli miałbym streścić jego tezę w jednym zdaniu, to powiedziałbym, że brzmi ona tak: jak chcemy, żeby w Krakowie ludzie jeździli komunikacją zbiorową, to ta komunikacja musi być sensowna, wygodna i szybka. A nie tak wygodna, jak przystanek, który można obejrzeć w wideo poniżej.

- W tym artykule był bardziej gorzki wniosek niż to, że mamy złe przystanki. Taki, że przy całym mówieniu o tym, jak istotne jest rozwijanie komunikacji miejskiej i szerzej przechodzenie z samochodu do tramwaju, autobusu i metra – choć akurat tego problemu w Krakowie nie mamy – sednem jest to, że człowiek, który musi tutaj codziennie stać na przystanku często czekając na kolejny autobus, bo te, które przyjeżdżają, są tak zapchane, że nie da się do nich wsiąść (...) wybierze samochód, bo to jest pragmatyczne. Ja jadąc tutaj z Dąbia jechałem samochodem 15 minut, a moja koleżanka, która tutaj pracuje i dojeżdża komunikacją miejską, pokonuje tę samą trasę w 45 minut z przesiadką. (…) Jeżeli miasto nie umożliwi cywilizowanego korzystania z komunikacji miejskiej, będziemy mieli problemy z korkami i ze smogiem z samochodów. To jest istota problemu – mówi redaktor Marcin Makowski zapytany o to, jak ocenia politykę rozwoju Krakowa.

Obejrzyj "Krótki wywiad":

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

!
3 grudnia, 11:42, Olo:

Jazda komunikacja musi się przede wszystkim opłacać. Co z tego, że zainwestują w przystanki czy tabor, jak przejazd kilku przystanków będzie droższy niż przejazd tego odcinka autem. A czas podobny, bo organizacja buspasów leży, a tramwaje wykolejone

3 grudnia, 12:01, MOMO:

Na inwestycjach można sobie dorobić na lewo. Na obniżkach cen biletów nie ma szans

O, to, to

O
Olo
3 grudnia, 11:42, Olo:

Jazda komunikacja musi się przede wszystkim opłacać. Co z tego, że zainwestują w przystanki czy tabor, jak przejazd kilku przystanków będzie droższy niż przejazd tego odcinka autem. A czas podobny, bo organizacja buspasów leży, a tramwaje wykolejone

3 grudnia, 12:36, Huop:

Nieprawda.

Komunikacja nie może być tania!

Musi być komfortowa i szybka, tak by ludzie chcieli z niej korzystać. Inaczej to nie ma sensu.

Może być tania. Wystarczy kasę, którą wydaje miasto na pozorowaną walkę ze smogiem wydać na dofinansowanie biletów, a wtedy jazda prywatnym samochodem po prostu się nie będzie opłacać. Oczywiście ma być też komfortowa i szybka. Ale jak się nie będzie ludziom opłacała to będzie woziła tylko zanieczyszczone, krakowskie powietrze

J
JJ
3 grudnia, 17:38, Burmistrz Nowej Huty:

Ale przeciez pan pre-zydent nie widzi większych problemow z komunikacją miejską w Krakowie. Przechwala się nawet wszędzie że ma najnowocześniejszy tabor tramwajowy w kraju i nikt nie powinien narzekać na jakość usług. A że tak go ciągle wybieracie to tylko podpisujecie się pod jego bredniami

Może myśli, że wszystkich wożą lexusami...

H
Huop
3 grudnia, 11:26, Gość:

Patologiczny przystanek autobusowy na Nowym Kleparzu w strone Huty , wąski bez wiaty , przy pędzoncych autach czekają na tragedie ?

to samo słynny "Kabel" w stronę Kurdwanowa. Niestety niedasie nic "zuobić".

p
piedol bananów
3 grudnia, 14:05, Gość:

Piedol.. banałów przez jakiegoś pseudodziennikarzyne i jego fachowca-gogosia

aleś zagotował ten "piedol"

B
Burmistrz Nowej Huty

Ale przeciez pan pre-zydent nie widzi większych problemow z komunikacją miejską w Krakowie. Przechwala się nawet wszędzie że ma najnowocześniejszy tabor tramwajowy w kraju i nikt nie powinien narzekać na jakość usług. A że tak go ciągle wybieracie to tylko podpisujecie się pod jego bredniami

G
Gość

Piedol.. banałów przez jakiegoś pseudodziennikarzyne i jego fachowca-gogosia

G
Gość

Dlaczego w Krakowie autobusy nie wymuszają sobie zielonego światła? To nie tramwaje, lecz autobusy powinny mieć zielone 'z marszu", ponieważ tramwaj hamując zwraca prąd do sieci, podczas gdy autobus hamując marnuje paliwo (im więcej paliwa, tym więcej spalin). Co więcej, tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu, natomiast autobus (oczywiście spalinowy) im szybciej jedzie tym mniej zużywa paliwa i mniej emituje spalin (oraz Vmax. autobusu jest znacznie wyższa niż Vmax. tramwaju) Dlaczego to tramwaje kursują jeden za drugim, a autobusy co pół godziny? Wolałbym tramwaje co pół godziny, natomiast autobusy co 7,5 minuty. Co do biurowców, to trzeba je wyburzać i korporacje wyprowadzić z Krakowa. Miasto się dusi z przeludnienia, zapchania samochodami i nie może być pracodawcą dla całej Małopolski czy dla całego kraju (a nawet Europy). Z pracy biurowej nie ma pożytku, więc naprawdę mógłby te biurowce strawić czerwony kur!

e
ech...

Heh, poczekajcie, aż staną wszystkie planowane biurowce w okolicach ul. Wadowickiej. Też będzie wesoło. Podobno ktoś obliczył, że tory nie pomieszczą tramwajów, które miałyby tam pracowników dowieźć. Tak to jest, jak miasto pozwala na coraz gęstszą zabudowę. Pomijam już takie szczegóły, jak piękne drzewa, które zostały wycięte pod budowę wieżowca Wadowicka 7.

q
qr2nuff
3 grudnia, 11:42, Olo:

Jazda komunikacja musi się przede wszystkim opłacać. Co z tego, że zainwestują w przystanki czy tabor, jak przejazd kilku przystanków będzie droższy niż przejazd tego odcinka autem. A czas podobny, bo organizacja buspasów leży, a tramwaje wykolejone

3 grudnia, 12:36, Huop:

Nieprawda.

Komunikacja nie może być tania!

Musi być komfortowa i szybka, tak by ludzie chcieli z niej korzystać. Inaczej to nie ma sensu.

Przede wszystkim komunikacja musi być szybsza niż autem prywatnym, co jest oczywiste.

Jendak w tym mieście nie mieści się to władzom. Nadal tkwimy w II połowie XX wieku.

H
Huop
3 grudnia, 11:42, Olo:

Jazda komunikacja musi się przede wszystkim opłacać. Co z tego, że zainwestują w przystanki czy tabor, jak przejazd kilku przystanków będzie droższy niż przejazd tego odcinka autem. A czas podobny, bo organizacja buspasów leży, a tramwaje wykolejone

Nieprawda.

Komunikacja nie może być tania!

Musi być komfortowa i szybka, tak by ludzie chcieli z niej korzystać. Inaczej to nie ma sensu.

M
MOMO
3 grudnia, 11:42, Olo:

Jazda komunikacja musi się przede wszystkim opłacać. Co z tego, że zainwestują w przystanki czy tabor, jak przejazd kilku przystanków będzie droższy niż przejazd tego odcinka autem. A czas podobny, bo organizacja buspasów leży, a tramwaje wykolejone

Na inwestycjach można sobie dorobić na lewo. Na obniżkach cen biletów nie ma szans

...
3 grudnia, 11:42, Gość:

Panie Gowin, gdzie obiecany raport o katastrofie komunikacyjnej w Krakowie. Miał być zaraz po wakacjach. Tyle jest warte słowo premiera rządu. A może Jacuś pogroził palcem.

Dostał po[wulgaryzm]ek biznes na Wiśle to teraz cicho siedzi

D
DD
3 grudnia, 11:44, Gość:

Kto ośmiela się krytykować najlepszą komunikację w Polsce ?.

Chyba w Krakowie...

G
Gość

Kto ośmiela się krytykować najlepszą komunikację w Polsce ?.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska