W krakowskim transporcie publicznym trwa kryzys
Umowa firmy Mobilis z miastem wygaśnie 31 lipca 2024 roku, ale już teraz Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie intensywnie poszukuje operatora dla 29 linii autobusowych. W ostatnich dniach przedstawiciele ZTP byli zmuszeni ogłosić kolejny przetarg na wyłonienie wykonawcy zadania. Pierwsze postępowanie Zarząd musiał unieważnić. Przyczyna? Nie wpłynęła do niego oferta... ani jednej firmy.
Nowy przetarg różni się od poprzedniego. - Skorygowano m.in. zapisy, dotyczące zasad waloryzacji, co było przedmiotem uwag potencjalnych operatorów - mówi Sebastian Kowal z biura prasowego ZTP. W skrócie chodzi o to, że stawki dla wykonawcy za przejechany tzw. wozokilometr będą uwzględniać m.in. inflację oraz podwyżki cen paliw, które są efektem wojny na Ukrainie.
A jakie wymagania muszą spełniać firmy, by móc powalczyć w przetargu? Operator musi m.in. dysponować minimum 151 autobusami. Gdy uda się już wyłonić firmę, ZTP podpisze z nią umowę na 10 lat. Zgodnie z nią wykonawca będzie wykonywać prawie 10 milionów tzw. wozokilometrów rocznie.
Czy bilety MPK w Krakowie są drogie? Porównaliśmy ceny z inn...
- Przewidujemy, że jeśli nie będzie odwołań w przetargu, operator powinien zostać wyłoniony najpóźniej we wrześniu tego roku - zapewnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.
Przypomnijmy, że od kilku miesięcy w krakowskim transporcie publicznym trwa kryzys. W budżecie miasta brakuje 340 mln zł na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. W Zarządzie Transportu Publicznego zapewniają jednak, że jak na razie nie planują w związku z tym cięć w rozkładach jazdy.
- Przepisy na pyszne sałatki
- Parawany jak Koloseum. Oto najlepsze memy znad Bałtyku. Plażowanie to wyzwanie!
- Kraków pod wodą! Tak wyglądało miasto w lipcu 1997 roku. To była powódź tysiąclecia
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Te fioletowe pola pod Krakowem to turystyczny hit. Tak kwitnie lawenda ZDJĘCIA
