https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kto latał w ciemnościach nad Tarnowem? Sytuacja z grudnia powtórzyła się we wtorek

Paweł Chwał
Samolot był oświetlony, latał na niskim pułapie
Samolot był oświetlony, latał na niskim pułapie
Wielu mieszkańców Tarnowa we wtorek (14 stycznia) wieczorem obserwowało, jak na niskim pułapie nad miastem tam i z powrotem przelatuje sporej wielkości samolot. Niemal identyczna sytuacja miała miejsce już na początku grudnia.

FLESZ - Miliony za bezpieczeństwo w sieci. Powstaje cyberwojsko.

Maszyna unosiła się na stosunkowo niskim pułapie i wolno przelatywała nad miastem na linii północ-południe - od Krzyża po Górę św. Marcina. Samolot widziany był non-stop od godz. 19 do 21.15.

5 grudnia identyczna sytuacja zaniepokoiła wielu mieszkańców, podejrzewających awarię samolotu lub akcję poszukiwawczą prowadzoną z powietrza. Wczoraj odgłos silników maszyny był jednak mniej donośny.

Jak ustaliliśmy za wszystkim stoi tarnowska firma MGGP Aero, specjalizująca się w wykonywaniu zdjęć lotniczych i hiperspektralnych oraz skaningu laserowym. Wszystko odbywało się w zgodzie z przepisami i wymaganymi pozwoleniami.

- Wyniki poprzedniego nalotu z grudnia nas do końca nie zadowoliły, więc postanowiliśmy, że lot będzie powtórzony - dowiedzieliśmy się w MGGP Aero.

Spółka, nie chce na razie zdradzać, jaki samolot latał we wtorek nad Tarnowem, tłumacząc to tym, że są to informacje poufne. Maszyna na pewno była cisza niż ta, która pojawiła się na tarnowskim niebie miesiąc temu. Posiadała światła jasne, oraz dodatkowo zielone i czerwone.

W MGGP Aero wyjaśniają, że podczas przelotów nad Tarnowem wykonywano fotogrametryczne zdjęcia miasta (na ich podstawie odtwarza się kształty, rozmiary i wzajemne położenie obiektów w terenie), które posłużą do tworzenia map.

Samolot wystartował we wtorek z lotniska w Rzeszowie Jasionce i tam też powrócił po zakończeniu misji.

Tor lotu maszyny widać doskonale na mapie na stronie flightradar24.com

Jak wyjaśniał nam w grudniu przedstawiciel MGGP Aero, w zdecydowanej większości zdjęcia fotogrametryczne wykonywane są w ciągu dnia, ale potrzebne są też ujęcia nocne, przy wykorzystaniu urządzeń termowizyjnych w czasie, gdy nie operuje słońce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Teraz mówi lata...

Z
Zainteresowana
15 stycznia, 14:24, miłośnik lotnictwa:

Przecież to żadna tajemnica jakim samolotem wykonywali loty skaningowe. Z danych transpondera maszyny wynika że to Cessna T206H NAV III wersja z glass kokpitem (awionika w pełni cyfrowa). Fajna maszyna. Dla zainteresowanych na stronie firmy jest też informacja o sprzęcie telemetrycznym zamontowanym na pokładzie.

15 stycznia, 15:15, Gość:

Nie ma szans żeby to była ta maszyna, bardziej przypominało to quadrocopter sporych rozmiarów, udało mi się nagrać wczorajszy przelot

Poważnie, taki jakby duży dron? Możesz udostępnić te nagrania?

G
Gość
15 stycznia, 14:24, miłośnik lotnictwa:

Przecież to żadna tajemnica jakim samolotem wykonywali loty skaningowe. Z danych transpondera maszyny wynika że to Cessna T206H NAV III wersja z glass kokpitem (awionika w pełni cyfrowa). Fajna maszyna. Dla zainteresowanych na stronie firmy jest też informacja o sprzęcie telemetrycznym zamontowanym na pokładzie.

Nie ma szans żeby to była ta maszyna, bardziej przypominało to quadrocopter sporych rozmiarów, udało mi się nagrać wczorajszy przelot

m
miłośnik lotnictwa

Przecież to żadna tajemnica jakim samolotem wykonywali loty skaningowe. Z danych transpondera maszyny wynika że to Cessna T206H NAV III wersja z glass kokpitem (awionika w pełni cyfrowa). Fajna maszyna. Dla zainteresowanych na stronie firmy jest też informacja o sprzęcie telemetrycznym zamontowanym na pokładzie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska