https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kto wystartuje w długim biegu do fotela prezydenta Krakowa?

Piotr Rąpalski
Jacek Majchrowski (Niezależny)
Jacek Majchrowski (Niezależny) Andrzej Banaś
Do wyborów na prezydenta Krakowa niecałe pół roku. Prof. Jacek Majchrowski ciągle nie ogłosił, czy będzie kandydował. Ma to zrobić w czerwcu. Jest jednak osłabiony po nieoczekiwanej, dla niego, porażce w referendum dotyczącym organizacji igrzysk. Szansę zwietrzyły partie polityczne, które przegrywały dotąd walkę o Kraków.

Tylko Platforma Obywatelska nadal nie ma mocnego kandydata. Na razie na giełdzie nazwisk są tylko radna miejska Małgorzata Jantos i Bogusław Sonik, który właśnie poniósł porażkę w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Wymieniany także senator PO Janusz Sepioł mówi kategoryczne "nie".

Mają problem i szukają
- Sytuacja robi się nieciekawa. Jeśli się z niej szybko nie otrząśniemy, będziemy mieli problemy w listopadzie - przyznaje Ireneusz Raś, poseł PO. Sam nie zapowiada startu. Po oddaniu funkcji przewodniczącego PO w Małopolsce na rzecz Grzegorza Lipca, jego notowania spadły.

Lipiec też startować nie chce. - Potrzebujemy mocnych kandydatów. Szukamy już ludzi spoza partii, aby budować szeroki krąg poparcia - mówi szef małopolskiej PO.

- Potrzebujemy kogoś z mocnym CV, z doświadczeniem na wielu polach - dodaje Grzegorz Stawowy, radny miejski PO. Jeszcze w połowie 2012 roku chętny do startu w wyborach był były rektor Akademii Górniczo-Hutniczej prof. Antoni Tajduś. W kuluarach pojawiły się teraz inne profesorskie nazwiska, m.in. Tadeusza Uhla, również profesora AGH, inżyniera wibroakustyka i uznanego przedsiębiorcy. Jego firma zatrudnia setki osób w Polsce i za granicą. Buduje samoloty, koleje, laboratoria.

- To ciekawe kandydatury, warte rozwagi - uważa Lipiec. Ale sami typowani twierdzą, że nie mają aspiracji politycznych.

Znani i uznani nie chcą
- Nie mam na to czasu. Nie myślałem o tym. Żadna z partii się do mnie nie zgłosiła - odpowiada "Krakowskiej" profesor Uhl. - W 2010 roku Platforma chciała wystawić mnie na burmistrza Wieliczki. Odmówiłem i nie żałuję - dodaje. Z prof. Antonim Tajdusiem nie udało nam się skontaktować.

Ale dwa miesiące temu ustami rzecznika uczelni przekazał nam, że wybory go nie interesują. Pracuje na AGH i przewodniczy Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów przy premierze.

Inne kandydatury? Mówi się też o uznanych prawnikach, m.in. byłym ministrze sprawiedliwości prof. Zbigniewie Ćwiąkalskim oraz o prof. Tomaszu Gizbercie Studnickim, kierowniku Katedry Teorii Prawa UJ. Jego kancelaria prawna należy do najlepszych w kraju.

- Nie zamierzam kandydować, nie dostałem propozycji, miałem już swój czas w polityce i to mi wystarczy - mówi prof. Ćwiąkalski.

- Nie dopuszczam tej myśli. Proszę o tym zapomnieć. Polityka mnie mierzi - odpowiada nam prof. Studnicki. Na liście potencjalnych kandydatów pojawia się też Edward Nowak. Działacz "Solidarności", wiceprezydent Krakowa w latach 1990-1991, wieloletni podsekretarz stanu w Ministerstwie Przemysłu i Handlu, zarządca wielu dużych spółek. - Znam tę robotę, ale mam już 64 lata. Powinno się postawić na kogoś młodego, 40-letniego - mówi nam Edward Nowak. - Nikt mi nie proponował, ale nie chcę być w żadnym układzie politycznym - dodaje.

Marszałek też na nie
Czy PO będzie musiała wybrać kogoś z szeregów partii? A może marszałek Małopolski Marek Sowa? - Nie myślę o prezydenturze, ale o wygraniu wyborów do sejmiku województwa - odpowiada marszałek.

A to pewne nie jest, bo PiS w całym województwie miał lepszy wynik niż PO w wyborach do Parlamentu Europejskiego (34,29 proc. do 26,45 proc.).

- Musimy mieć kandydata na prezydenta w czerwcu. Niekoniecznie członka partii. To musi być ktoś pokroju prezydenta Gołasia - mówi Marek Sowa. - Może nie ugodowy, ale zorientowany w realiach polskiej polityki, potrafiący ugrać coś w Warszawie dla miasta, odważny, a nie tylko kalkulujący - dodaje marszałek Sowa.

Trudno w tych słowach nie wyczuć krytyki prezydenta Jacka Majchrowskiego z powodu zamieszania związanego z pomysłem organizacji igrzysk.

Platforma na pewno przeprowadzi prawybory. Grzegorz Lipiec nie wie jeszcze, czy będzie to sondaż czy głosowanie wśród wszystkich członków. - Liczę, że tak wyłoniony kandydat zyska silne poparcie wszystkich członków partii - uważa Lipiec.

- PO musi szybko wskazać kandydata, jestem przeciwnikiem prawyborów, bo to może nas skłócić - uważa poseł Raś. Marszałek Sowa prawybory popiera. Uważa, że pomogą wypromować kandydata sprawdzić, jak reaguje na niego opinia publiczna.

Przeciwnicy się zbroją
Najlepszy kandydat PiS Andrzej Duda został europosłem i w Krakowie nie wystartuje. Prawdopodobnie kandydatem partii będzie Krzysztof Szczerski, poseł, profesor UJ, politolog.

- Jeśli partia mnie wytypuje, nie uchylę się od wyzwania - mówi Szczerski. - Mamy szansę. Prezydent i PO strzelają do siebie w sprawie igrzysk. Ta pomyłka kosztowała Kraków sporo - dodaje.

Kandydatem Solidarnej Polski miał być senator Maciej Klima, ale start rozważa też Zbigniew Ziobro. - Start sugerują mi koleżanki i koledzy po naszym dobrym wyniku w Małopolsce. Rozważam to - mówi.

Po wyborach europejskich rodzi się też nowy sojusz polityczny w mieście. Partia Gowina Polska Razem nie wyklucza koalicji z Nową Prawicą Korwin-Mikkego i Solidarną Polską Zbigniewa Ziobry.

- W przypadku wyborów samorządowych różne porozumienia są możliwe - powiedział Jarosław Gowin wczoraj w "Radiu Kraków". - Nie jestem jedynym kandydatem na prezydenta. Znakomitą kampanię miała Jadwiga Emilewicz. Może pora na kobietę? - dodał Gowin, wspominając jedną ze swoich kandydatek do europarlamentu. Ziobro zauważa jednak, że koalicja z Gowinem na szczeblu lokalnym jest mało prawdopodobna.

Na razie oficjalną kandydaturę ogłosił tylko Sławomir Ptaszkiewicz, radny niezależny, były członek PO.

Kto na prezydenta Krakowa? Nieoficjalna lista nazwisk

  • Jacek Majchrowski (Niezależny)
  • Jarosław Gowin (Polska Razem)
  • Zbigniew Ziobro (Solidarna Polska)
  • Zbigniew Ćwiąkalski, profesor prawa, były minister
  • Bogusław Sonik, europoseł Platformy Obywatelskiej
  • Tadeusz Uhl, profesor AGH, inżynier, przedsiębiorca, prowadzi interesy w kraju i za granicą
  • Antoni Tajduś, profesor AGH, był rektor tej uczelni
  • Tomasz Gizbert Studnicki, profesor, właściciel kancelarii
  • Edward Nowak, były wiceprezydent miasta, wieloletni podsekretarz stanu w rządzie
  • Krzysztof Szczerski (PiS)

Ekspert komentuje

Prof. Marek Bankowicz, politolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego

Czy porażka w referendum Jacka Majchrowskiego to szansa dla innych na przejęcie władzy?
Tak. Prezydent poniósł spektakularną porażkę. Gdyby jej nie odnotował, byłby kandydatem numer jeden. Nie oznacza to, że przegra, ale sprawa igrzysk podważyła jego autorytet i naraziła na krytykę konkurentów.

Ale konkurencja śpi ...
To prawda. PO i PiS nie mają kontrkandydatów. Zajmują się na razie oceną wyborów europejskich. Mówi się też o Ziobrze i Gowinie. Przegrali wybory do PE, ale szansą dla nich na utrzymanie się na arenie politycznej mogą być wybory w Krakowie. Czy wygrają ? Wątpliwe, ale mogą wypaść dobrze.

Bogusław Sonik? To na razie najmocniejszy kandydat z szeregów PO, ale przegrał wybory do Parlamentu Europejskiego.

Ma szansę rywalizować z obecnym prezydentem, jeśli zostanie szybko wytypowany i PO przyłoży się do jego kampanii. Pozostawił po sobie dobrą opinię jako europoseł.

PO szuka też poza partią, podobno wśród uznanych profesorów...

Skonfrontowanie profesora z profesorem ma sens, ale wymagałoby dobrego przygotowania i podjęcia decyzji jeszcze szybciej. Za takim kandydatem idzie ugruntowany autorytet w danej dziedzinie. Można afirmować jego osiągnięcia w kampanii i apolityczność. Ale jeśli taki zupełnie nowy kandydat wytypowany zostanie zbyt późno, to nie nawiąże rywalizacji z Jackiem Majchrowskim. Platforma powinna się zdecydować najpóźniej do połowy lipca.

Czy koalicja Polski Razem, Solidarnej Polski i Nowej Prawicy ma szansę zdobyć Kraków?
Solidarna Polska i Polska Razem mogłyby się porozumieć, natomiast między tymi dwoma ugrupowaniami a Nową Prawicą jest bardzo duża różnica ideologiczna i polityczna. Poza tym nie wydaje mi się, by Janusz Korwin-Mikke był zainteresowany takim aliansem, bo jest przekonany, że czas mu sprzyja. Skoro odniósł sukces, pewnie nie będzie chciał się łączyć z ugrupowaniami, które ze sceny mogą zejść.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 35

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotrek
Czemu w tym artykuliku niema wzmiany o Konradzie Berkowiczu?
M
Mieszkańcy Krakowa
Mieszkańcy Krakowa decydują sami. Przyszłość Krakowa: DACH NAD GŁOWĄ dla każdego obywatela miasta, WYKSZTALCENIE w kierunku indywidualnych zdolności OPIEKA ZDROWOTNA bezwarunkowa dla wszystkich/WSZYSTKO ZGODNIE Z KONSTYTUCJĄ/

Program wyborczy Komitetu Wyborczego Wyborców Obrona Praw Emerytów Rencistów Lokatorów oraz kandydata na prezydenta miasta Krakowa Graniwida Sikorskiego.

Programem jest taki rozwój Krakowa który zapewni dobre miejsce do mieszkania jego mieszkańcom. Celem jest społeczny charakter władzy uchwałodawczej i wybór Prezydenta realizującego te cele.
1.Skupienie się na podstawowych potrzebach, takich jak praca, mieszkanie, służba zdrowia, edukacja:
2.Przywrócenie należnej roli Radzie Miasta Krakowa. Każdy projekt Uchwał winien być opiniowany przez Komisję Rady, oraz konsultowany przez czynniki społeczne.
3.Zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa poprzez utworzenie stanowiska Z-cy Prezydenta ds. Polityki Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Mieszkalnictwa i Budownictwa Komunalnego kosztem połączenia stanowisk Z-cy Prezydenta ds. Edukacji i Kultury. Celem jest skupienie zadań i odpowiedzialności w tym zakresie.
4.Domaganie się od władz państwowych urealnienia zaniżonych dotacji i subwencji na zadania zlecone i realizowane przez Miasto.
5.Natychmiastowe wstrzymanie sprzedaży gruntów znajdujących się w posiadaniu miasta.
6.Prowadzenie polityki społecznej faktycznie przeciwdziałającego bezrobociu, wykluczenia społecznego i bezdomności.
7.Realizowanie polityki mieszkaniowej i zapobiegania bezdomności, zgodnie z propozycjami strony społecznej „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
zatrzymanie eksmisji z kamienic będących od dziesięcioleci własnością
Skarbu Państwa/Miasta i rozbieranych pomiędzy sobą przez najwyższych
urzędników bezprawnie na podstawie podstawianych fałszywych
dokumentów, weryfikacja tych dokumentów i utworzenie Spółdzielni
komunalnych z zastosowaniem istniejącego prawa zasiedzenia i pierwokupu
przez długoletnich mieszkańców. Miasto przejmuje wszystkie pustostany
niezamieszkałe powyżej 20 lat z przeznaczeniem dla młodych rodzin lub
samotnych jako pierwsze mieszkanie mieszkańców Krakowa.
8.Wyeliminowanie patologii powodującej wykluczenie i bezdomność poprzez:
uzdrowienie sytuacji mieszkaniowej dla zasiedziałych obywateli miasta, Budownictwo komunalne na terenach Gminy które pozostały dla zabudowy.
9.Weryfikacja programów i kontrola środków unijnych przeznaczonych na zabezpieczenie mieszkań dla młodych małżeństw na odpowiednich warunkach i dla wszystkich obywateli naszego miasta.
Realizacja tego rozliczana przez społeczne komisje składające się z
profesjonalistów i wszystkich zainteresowanych. Doprowadzenie do
przejrzystości działań publicznych.
10.Wprowadzenie nadzwyczajnych egzaminów państwowych dla obejmowania
odpowiedzialnych stanowisk urzędniczych powiązanych z realną odpowiedzialnością karną za łamanie przepisów prawa.
11.zgodność inwestycji ze środowiskiem - pełna harmonia i balans przemysłu i przyrody.
M
Mieszkańcy Krakowa
12.Realizowanie polityki ochrony środowiska oraz jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie ilości terenów zielonych, parków miejskich, program sadzenia drzew szlachetnych, rozwój parków o charakterze leśnym / Lasek Łęgowski, Lasek Mogilski, Borek Fałęcki, Las na Pasterniku. Pełna ochrona środowiska naturalnego Zakrzówka, Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, ochrona terenów zielonych w Podgórkach Tynieckich i Parku Jerzmanowskiego.
Wykorzystanie i ochrona przyrodnicza wybrzeży Wisły, Dłubni, Białuchy,
Wilgi i Rudawy, zalewów Bagry, Staw Płaszowski i Staw na Dąbiu oraz
terenów zielonych w Śródmieściu i innych dzielnicach Krakowa.
Odwoływanie się do ekspertów uczelni co do zagospodarowania i utrzymania terenów
zielonych / Uniwersytet Rolniczy, Politechnika Krakowska, AWF i AGH/.
Zwiększenie ilości ławek umożliwiających odpoczynek.
13.Popieranie kultury oraz bibliotek publicznych jako ośrodków kultury oraz zwiększenie programów informatyzacji oraz pomoc mieszkańcom w opanowaniu Internetu.
14.Zwiększenie programów zdrowotnych realizowanych przez Gminę Kraków.
15.Zwiększenie wpływu na koszty ogrzewania i zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój sieci ciepłowniczej i przejęcie kontroli nad elektrociepłownią Łęg.
16.Od usług, handlu i przemysłu które znajduje się na terenie miasta Krakowa a zwłaszcza z obcym kapitałem odprowadzenie miastu należnego podatku.
17.Likwidacja niskiej emisji dymów z pieców węglowych w Śródmieściu Krakowa, miasto dofinansuje doprowadzenie linii MPC do kamienic i domów. Wystąpienie o fundusze europejskie na ochronę środowiska.
18.Ściąganie inwestorów umożliwiających znalezienie lepszej pracy, tworzenie warunków dla rozwoju biznesu zarówno małego, średniego jak i dużego. Kreowanie przez Gminę nowych miejsc pracy poprzez realizowanie inwestycji.
19.Zorganizowanie sezonowych robót publicznych /sprzątanie miasta, utrzymanie zieleni i nadzorowanie placów zabaw dla dzieci a szczególnie boisk szkolnych/. Wspieranie inicjatywy indywidualnych i zbiorowych mieszkańców co do robót zarobkowych.
20.Przejrzystością inwestycji i udział mieszkańców w projektach porządkiem podziału funduszy wg ważności i potrzeb inwestycji :
udrożnienie Krakowa i budowa parkingów.
21.Więcej konsultacji gminy z mieszkańcami co do planu zagospodarowania Krakowa w terenie. Lepsze przygotowanie placów zabaw dla dzieci i młodzieży.
22.Rozwój komunikacji publicznej i ścieżek rowerowych.
23.Jednolity bilet roczny dla mieszkańców Krakowa komunikacji miejskiej.
24.Remonty chodników i dróg osiedlowych.
25.Przywrócenie w szkołach stołówek.
26.Wnioskowanie o urzędowe wyznaczenie terminu remontu elewacji , szczególnie w śródmieściu i graniczących ze śródmieściem dzielnicach.
27.Opieka nad emerytami, rencistami i osobami niepełnosprawnymi poprzez:
kreowanie dla nich nowych miejsc pracy, zapewnienie udziału w życiu
społecznym i kulturalnym miasta, zapewnienie im lepszej opieki zdrowotnej i
faktycznego dostępu do usług publicznych.
28.Likwidacja Straży Miejskiej i zwiększenie pieszych patroli Policji przez całą dobę.
29.Likwidacja Rad Dzielnic, na to miejsce społeczne komitety osiedlowe.

Pełnomocnik Komitetu Wyborczego Wyborców Obrona Praw Emerytów Rencistów Lokatorów - Graniwid Sikorski e-maile [email protected]
Tel. 604-489-954
G
GRANIWID SIKORSKI
Forum w Obronie Godności Kraków, 09 maja 2011r.
i Jedności Lokatorów i Bezdomnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3468-11
Forum w Obronie Praw Emerytów,
Rencistów i Bezrobotnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3509-68
Pan Bogusław Kośmider
Przewodniczący Rady Miasta Krakowa
31-004 Kraków Plac Wszystkich Świętych ¾
Szanowny Panie Przewodniczący
Będąc głęboko zaniepokojeni wysokim poziomem cen usług komunalnych, oraz brakiem polityki władz Gminy w zakresie ich kontroli, chcemy zaprotestować i zwrócić uwagę na ten bolący mieszkańców Krakowa problem. Miniony jak i bieżący rok charakteryzuje się gwałtownym przyśpieszeniem cen. Dotyczy to także takich usług za które winne być odpowiedzialne władze Miasta, tak jego Prezydent, jak i Rada Miasta Krakowa.
Dotyczy to kosztów ogrzewania, dostaw wody, wywozu nieczystości stałych, opłat cmentarnych itp. Są to klasyczne zadania władz samorządowych za których kształtowanie i wysokość winny się czuć odpowiedzialne Władze Miasta Krakowa. Tymczasem odnosimy nieodparte wrażenie, że ten problem, a tym samym poziom życia jego mieszkańców władze samorządowe niewiele interesuje. Przykładem mogą być koszty ogrzewania.
W 2010 roku ceny tej usługi gwałtownie przyśpieszyły. Pomimo, że odbiorcy tej usługi tacy jak wspólnoty mieszkaniowe, Spółdzielnie Mieszkaniowe, właściciele prywatni i inne podmioty zarządzające substancją mieszkaniową podniosły zaliczki na poczet tych kosztów, ich poziom oraz ostateczne rozliczenie za rok 2010 przekroczyły wszelkie wyobrażenia i oczekiwania.
W ciągu 2010 roku ceny były podwyższane kilkakrotnie przy biernej postawie władz miasta. Efekt jest taki, że pobrane na ten cel zaliczki były mniejsze niż roczne rozliczenie tych kosztów. Tak lokatorzy jak i właściciele mieszkań muszą obecnie dopłacić nawet po kilkaset złotych do centralnego ogrzewania za 2010 rok. Musiały także znacznie zostać podniesione zaliczki na poczet kosztów ogrzewania na 2011 r. przez administrujących zasobem mieszkaniowym. Niestety polityka władz samorządowych w tym zakresie nie napawa optymizmem i widać, że jest wyjątkowo bierna. Widać wyraźnie, że kształtowanie cen oddano w ręce producentów i dystrybutorów tych usług, a tym samym utracono kontrolę nad ich wysokością. Ci zaś w pełni tego korzystają i czują się całkowicie bezkarni.
W latach dziewięćdziesiątych państwo sprywatyzowało Elektrociepłownię Łęg.
Przejęła ją grupa Electrecite de France, które było francuskim przedsiębiorstwem, monopolistą w zakresie energii elektrycznej. Jest to spółka kontrolowana przez państwo francuskie. Spółka ta podaje, że dba o środowisko naturalne, a także prowadzi politykę racjonalnych cen. Informuje także, że Polska jest dla grupy EDF rynkiem strategicznym, jednym z najatrakcyjniejszych w Europie. Elektrociepłownia Łęg „SA” stała się właściwie monopolistą w dostawie energii cieplnej dla Krakowa.
Natomiast władze Krakowa, nie mają na nią najmniejszego wpływu, gdyż nie są jej akcjonariuszami, co winno być normą w takiej sytuacji. Jako monopolista może wyzyskiwać tą pozycję i dyktować ceny odbiorcom. I tak zdaje się czynić wbrew sloganom przez siebie powtarzanym, przy biernej polityce miasta w tym zakresie.
G
GRANIWID SIKORSKI
Miasto ma natomiast bezpośredni wpływ na wysokość cen energii cieplnej. Jest właścicielem Miejskiego Przedsiębiorstwa
Energetyki Cieplnej „SA”. Spółka ta także podaje, że prowadzi politykę proekologiczną, ma wdrożony system zapewnienia jakości ISO 9002 oraz system zarządzania środowiskowego ISO 14001, otrzymało statuetkę mecenasa kultury Krakowa, a także posiada tytuł i certyfikat „Przedsiębiorstwa Fair Play”. Wszystko to może być prawdą. Jednakże użytkownicy oceniają funkcjonowanie systemu i firm przede wszystkim przez poziom cen i jakość usług.
A w tym zakresie widać wyraźnie, że ceny świadczone przez tą firmę są bardzo wysokie.
MPEC „SA” jest właściwie spółką dystrybucyjną. Nie jest dla nas jasne czy przyczyną wysokich cen energii cieplnej jest duży koszt zakupu z EC Łęg „SA”, czy też MPEC „SA” prowadzi politykę wysokich cen dążąc do maksymalizacji dochodów i płac w Spółce.
Jedno wiemy i odczuwamy na własnej kieszeni. Jest nim koszt energii cieplnej zawarty w opłacie za mieszkanie. Koszt stał się bardzo poważnym obciążeniem budżetów lokatorów, a źródłem ich niezadowolenia i obaw co do przyszłości. Przy czy lokatorzy są właściwie sami, nie znajdując właściwego poparcia władz miasta. Władze miasta nie odgrywają właściwej roli poprzez kontrolę kosztów, cen i taryf świadczonych przez MPEC, jak i nie wspomagając, nie kontrolując MPEC „SA” w rozmowach z producentem energii cieplnej EC Łęg „SA”.
A przecież winno to być jedno ze statutowych obowiązków władz miasta, a zakres obowiązków władz samorządowych winien być jasno określony.
Niestety wysokie podwyżki cen wystąpiły także u innych dostawców usług komunalnych.
Dotyczy to dostaw wody której koszt podwyższono aż do 7.48 zł./m3, wywozu nieczystości stałych, opłat cmentarnych. Zapowiadane są podwyżki czynszów komunalnych, podatku od nieruchomości, jak i kosztu wieczystego użytkowania gruntu, a także komunikacji miejskiej.
I te wszystkie podwyżki cen są przenoszone na najemców. Bardzo wielu z nich to emeryci i renciści którzy dostali podwyżki świadczeń jedynie od 15 zł. do 45 zł. i nie są w stanie ponieść wysokich kosztów.
Takiej polityce trzeba powiedzieć dość. Prowadzi do nędzy, braku możliwości opłacenia świadczeń i w efekcie eksmisji z mieszkania.
Czy o to władzom miasta chodzi ? A przecież można inaczej. Przykładem tu może być komisaryczny Prezydent Warszawy Stefan Starzyński. Także w tym mieście w latach trzydziestych był poważny kryzys tak finansowy, jak i zarządzania miastem. Pan Prezydent Starzyński potrafił tak zorganizować władzę miejską, że kryzys został opanowany.
Za Prezydenta Starzyńskiego przejęto z rąk kapitału obcego w drodze procesu sądowego elektrownię. Sieci miejskie: elektryczne, gazowa, wodociągowa, kanalizacyjna, zostały bardzo rozbudowane a opłaty za korzystanie z nich znacznie obniżone.
Pan Prezydent Starzyński był umiejętnym finansistą i dbał o zrównoważoną i oszczędną gospodarkę finansową, ale pamiętał zawsze, że dobra gospodarka finansowo – budżetowa jest środkiem nie celem. Szukał ustawicznie nowych źródeł na sfinansowanie programów inwestycyjnych według odpowiednio wyważonej hierarchii potrzeb.
Wprowadził też jasny zakres odpowiedzialności. Za politykę komunalną realizowaną przez przedsiębiorstwa miejskie odpowiadał Jego zastępca Julian Kulski.
Na bieżąco nadzorował on te przedsiębiorstwa i wspólnie z innymi członkami Zarządu Miasta prowadził politykę cen i taryf usług komunalnych. Zakres odpowiedzialności poszczególnych członków Zarządu Miasta był jasno określony.
G
GRANIWID SIKORSKI
Panie Przewodniczący:
Forum ponownie wyraża niepokój i niezadowolenie z realizowanej polityki władz samorządowych. Takiej polityce trzeba się przeciwstawić, gdyż prowadzi do groźnych rezultatów. Chcemy w to wierzyć że kierowana przez Pana Rada Miasta Krakowa znajdzie dość siły aby przerwać ten ogromny potok podwyżek, aby nie rozlał się on w rzekę która będzie nie do opanowania.
Przykład Pana Prezydenta Stefana Starzyńskiego jest godny do naśladowania.
Trzeba wrócić do jasno określonych kompetencji, zwiększenia majątku i terenów miejskich, prowadzenia właściwego nadzoru nad miejskimi spółkami, oraz prowadzić oszczędny i wyrażoną politykę cen i taryf. Zasady odpowiedzialności za tą politykę muszą być jasno określone.
Tego oczekujemy i o to prosimy.
Przewodniczący Forum
Graniwid Sikorski
Otrzymują:
1 x adresat
1 x Minister Infrastruktury Pan Cezary Grabarczyk
ul. Chałubińskiego 4-6 00-928 Warszawa
1 x Wicepremier, Minister Gospodarki Pan Waldemar Pawlak
ul. Trzech Krzyży 3-5. 00-507 Warszawa
1 x Wojewoda Małopolski Pan Stanisław Kracik 31-156 Kraków ul. Basztowa 22
1 x Prezydent Miasta Krakowa Pan Prof. Jacek Majchrowski
Plac Wszystkich Świętych ¾ 31-004 Kraków
1 x Dyrektor Wydziału Mieszkalnictwa Pani Katarzyna Bury
31-072 Kraków, ul. Wielopole 17a
1 x Elektrociepłownia Łęg „SA” 31-587 Kraków ul. Ciepłownicza 1
1 x MPEC „SA” 30-969 Kraków al. Jana Pawła II 188
1 x MPWiK „SA” ul. Senatorska 1 30-106 Kraków
1 x Krakowski Holding Komunalny „SA” ul. Jana Brożka 3 30-347 Kraków
1 x ZCK ul. Rakowicka 26, 31-510 Kraków
1 x Spółdzielnie Mieszkaniowe i Wspólnoty Mieszkaniowe w Krakowie
1 x a/a
G
GRANIWID SIKORSKI
Forum w Obronie Godności Kraków, 22 maja 2011r.
i Jedności Lokatorów i Bezdomnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3468-11
Forum w Obronie Praw Emerytów,
Rencistów i Bezrobotnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3509-68

Pan Jacek Majchrowski

Prezydent Miasta Krakowa

31-004 Kraków Plac Wszystkich Świętych ¾

Szanowny Panie Prezydencie

Przerażeni i oburzeni zapowiadanymi podwyżkami: czynszów, cen usług komunalnych, opłat podatków lokalnych oraz realizowaną polityką mieszkaniową i socjalną.
Zwracamy się po raz kolejny o zmianę polityki władz miasta. Dotyczy to realizowanej polityki mieszkaniowej, jak i pogarszającej się sytuacji emerytów, rencistów, osób niepełnosprawnych jak i bezdomnych. Sposób działania władz samorządowych w Krakowie kreuję nędze i bezdomność znacznego odłamu mieszkańców Krakowa. Koszty i skutki tej polityki są przerzucane na najsłabszych i średniozamożnych mieszkańców miasta.
Forum od kilku lat wskazuje na te bolące problemy, stara się pokazywać drogi wyjścia z tej sytuacji. Wielokrotnie zwracaliśmy się do Pana Prezydenta oto, żeby Pan osobiście wziął odpowiedzialność za politykę mieszkaniową. Występowaliśmy też do wojewody małopolskiego, jak i Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa w tych sprawach.
Opiniowaliśmy także projekt zmian w zakresie spraw mieszkaniowych. Wskazywaliśmy, że jest to dokument groźny i zapowiadający dalszą pauperyzację dużych grup ludności miasta, jak i nasilenie bezdomności. Nie ma w tych projektach uchwał definicji lokalu komunalnego, zapowiada się drastyczną podwyżkę czynszów, wynajmowanie lokali komunalnych jedynie na czas określony, utrzymano pojęcie lokalu o obniżonym standardzie, utrzymano zaniżone kryterium dochodowe oparte na najniższej emeryturze, przydzielania lokali komunalnych dla osób zamieszkujących w Krakowie i innych miejscowościach. Także inne proponowane rozwiązania są zagrożeniem dla lokatorów. A przecież czynsz i kryteria pomocy mieszkaniowej winny być realne i rozsądne. Negatywnie zaopiniowaliśmy te projekty.
Zwracaliśmy także uwagę na gwałtownie rosnące ceny usług komunalnych takich jak:
koszty ogrzewania mieszkań, dostaw wody i oczyszczanie ścieków, usług cmentarnych i innych. Organizowaliśmy też demonstracje i wiece mające na celu uzmysłowienie władzom grozy sytuacji. Występowaliśmy również do rządu i innych władz państwowych pismami o zmianę realizowanej przez nie polityki społecznej i mieszkaniowej.
Wszystkich do których zwracaliśmy się prosiliśmy, o dialog społeczny. Formą tego dialogu jest zwołanie „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
Podczas manifestacji 19 kwietnia 2011r. uzyskaliśmy poparcie i obietnicę ustną wicewojewody małopolskiego Pana Andrzeja Harężlaka. W dniu 16 maja 2011r. podczas manifestacji spotkał się z nami Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Pan Bogusław Kośmider.
Niestety jego wystąpienie było butne i konfrontacyjne. Chwalił się liczbą oddanych na siebie głosów podczas wyborów samorządowych i nie chciał podjąć dialogu z manifestantami.
A przecież gdyby to nawet była prawda, to o poziomie demokracji świadczy stosunek do mniejszości o czym Pan Przewodniczący zdaje się zapominać. Nie baczył przy tym na to, że nawet Pan Premier Donald Tusk zdaje się rozumieć te problemy powołując w ostatnim czasie Pana Bartosza Arłukowicza na stanowisko Pełnomocnika ds. osób wykluczonych. Zdawał się także nie być przygotowany do rozmów. Wskazywał przy tym jako odpowiedzialnego za politykę mieszkaniową i społeczną w mieście Pana Prezydenta. Mówił, że Rada Miasta uchwala budżet w zakresie polityki mieszkaniowej nawet wyższy niż proponuje Pan Prezydent.
Co do „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego” stwierdził, że może go zwołać Pan Prezydent
Majchrowski, tak jak w przypadku spalarni śmieci.
G
GRANIWID SIKORSKI
Panie Prezydencie
Zagrożona jest egzystencja znacznej części mieszkańców Krakowa i zaproponowana cała fala podwyżek powoduje, że zwracamy się ponownie o zmianę polityki mieszkaniowej i społecznej w mieście. Żądamy ponownie wstrzymania planowanych podwyżek opłat komunalnych, czynszów za mieszkania kwaterunkowych, wody, wywozu śmieci, komunikacji, podatku od nieruchomości i innych zaproponowanych przez Pana Prezydenta.
Niech Pan Prezydent wraz z Przewodniczącym Rady Miasta Krakowa nie idzie tą drogą, gdyż sieje ona zgrozę. Jakże modlimy się, aby Pan Prezydent wraz z Radą Miasta Krakowa tak jak Szaweł który na drodze do Damaszku dostał olśnienia i jako święty Paweł z Tarsu rozwijał się i żył sprawiedliwie, bogobojnie i napełniał się pociechą Ducha Świętego i wrócił na drogę wiary. Jeszcze raz prosimy i błagamy o wycofanie się z planowanych podwyżek cen , opłat i taryf miejskich. Trzeba dostrzec ten dramat ludności miasta i wrócić na drogę dialogu społecznego. Domagamy się aby Pan wraz z Przewodniczącym Rady Miasta Krakowa zwołał „Okrągły Stół Mieszkaniowy” gdzie zamierzamy poruszać zagadnienia takie jak:
rozwój budownictwa komunalnego, zagospodarowanie pustostanów, sprawdzenie legalności przejęcia kamienic a także pozostałe problemy mieszkaniowe, popieranie działań obywateli zmierzających do uzyskania własnego mieszkania, natychmiastowego zaprzestania dzikich eksmisji lokatorów, wysokości czynszów mieszkaniowych oraz innych.
Żądamy poszanowania praw emerytów, rencistów, osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i bezdomnych, podjęcie rzeczywistej walki z ubóstwem, wykluczeniem społecznym, bezdomnością, zdecydowaną poprawę działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, wprowadzenie rzeczywistego nadzoru i współpracy z Grodzkim Urzędem Pracy, zapewnienie rzeczywistej pomocy bezrobotnym, zwłaszcza osobom niepełnosprawnym, kontrolę działalności noclegowni i zapewnienie realnej opieki tej grupie wykluczonych, zapewnienie lepszego dostępu do opieki zdrowotnej.
Trzeba jasno powiedzieć, że kontynuowanie dotychczasowej polityki to wpędzanie wielu ludzi w nędze i upokorzenie. Trzeba w końcu temu powiedzieć DOŚĆ. Władze miasta argumentują, że realizują zadania, które zostały przekazane samorządowi przez władze rządowe, ale nie dały na to całości środków finansowych na ich realizację. Forum zwracało w przeszłości uwagę na ten problem. Dotyczy to zwłaszcza edukacji, gdzie przez lata kolejni prezydenci tolerowali tą sytuację i nie protestowali przeciw niej. Mało tego, z własnej inicjatywy dokładali środki do zadań rządowych. Przyzwyczaili tym władze centralne do przerzucania zadań bez zapewnienia odpowiednich środków finansowych.
Dzisiaj padają ofiarą takiej polityki. Nie można jej dłużej tolerować. Należy bezwzględnie przyjąć zasadę, tyle uprawnień ile odpowiedzialności i środków finansowych na nią przeznaczonych. Oszczędności trzeba zacząć od budowy pomników i tablic, które w dobie kryzysu są zbędne.
Jeszcze raz prosimy i wzywamy trzeba iść drogą dialogu społecznego. Tego Forum życzy i oczekuje.

Załącznik:
1. Pismo Forum do Dyrektora Wydziału Mieszkalnictwa Pani Katarzyny Bury
z 18 grudnia 2010 r. dotyczące zmiany przepisów w zakresie spraw mieszkalnych.

Przewodniczący Forum

Graniwid Sikorski

Otrzymują:
1 x Adresat
1 x Wojewoda Małopolski Pan Stanisław Kracik
ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
1 x Przewodnicząca Rady Miasta Krakowa Pan Bogusław Kośmider
Plac Wszystkich Świętych ¾ 31-004 Kraków
G
GRANIWID SIKORSKI
Forum w Obronie Godności Kraków, 22 maja 2011r.
i Jedności Lokatorów i Bezdomnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3468-11
Forum w Obronie Praw Emerytów,
Rencistów i Bezrobotnych
31-564 Kraków Aleja Pokoju 26/102
KRS: 0000-3509-68

Pan Jacek Majchrowski

Prezydent Miasta Krakowa

31-004 Kraków Plac Wszystkich Świętych ¾

Szanowny Panie Prezydencie

Przerażeni i oburzeni zapowiadanymi podwyżkami: czynszów, cen usług komunalnych, opłat podatków lokalnych oraz realizowaną polityką mieszkaniową i socjalną.
Zwracamy się po raz kolejny o zmianę polityki władz miasta. Dotyczy to realizowanej polityki mieszkaniowej, jak i pogarszającej się sytuacji emerytów, rencistów, osób niepełnosprawnych jak i bezdomnych. Sposób działania władz samorządowych w Krakowie kreuję nędze i bezdomność znacznego odłamu mieszkańców Krakowa. Koszty i skutki tej polityki są przerzucane na najsłabszych i średniozamożnych mieszkańców miasta.
Forum od kilku lat wskazuje na te bolące problemy, stara się pokazywać drogi wyjścia z tej sytuacji. Wielokrotnie zwracaliśmy się do Pana Prezydenta oto, żeby Pan osobiście wziął odpowiedzialność za politykę mieszkaniową. Występowaliśmy też do wojewody małopolskiego, jak i Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa w tych sprawach.
Opiniowaliśmy także projekt zmian w zakresie spraw mieszkaniowych. Wskazywaliśmy, że jest to dokument groźny i zapowiadający dalszą pauperyzację dużych grup ludności miasta, jak i nasilenie bezdomności. Nie ma w tych projektach uchwał definicji lokalu komunalnego, zapowiada się drastyczną podwyżkę czynszów, wynajmowanie lokali komunalnych jedynie na czas określony, utrzymano pojęcie lokalu o obniżonym standardzie, utrzymano zaniżone kryterium dochodowe oparte na najniższej emeryturze, przydzielania lokali komunalnych dla osób zamieszkujących w Krakowie i innych miejscowościach. Także inne proponowane rozwiązania są zagrożeniem dla lokatorów. A przecież czynsz i kryteria pomocy mieszkaniowej winny być realne i rozsądne. Negatywnie zaopiniowaliśmy te projekty.
Zwracaliśmy także uwagę na gwałtownie rosnące ceny usług komunalnych takich jak:
koszty ogrzewania mieszkań, dostaw wody i oczyszczanie ścieków, usług cmentarnych i innych. Organizowaliśmy też demonstracje i wiece mające na celu uzmysłowienie władzom grozy sytuacji. Występowaliśmy również do rządu i innych władz państwowych pismami o zmianę realizowanej przez nie polityki społecznej i mieszkaniowej.
Wszystkich do których zwracaliśmy się prosiliśmy, o dialog społeczny. Formą tego dialogu jest zwołanie „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
Podczas manifestacji 19 kwietnia 2011r. uzyskaliśmy poparcie i obietnicę ustną wicewojewody małopolskiego Pana Andrzeja Harężlaka. W dniu 16 maja 2011r. podczas manifestacji spotkał się z nami Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Pan Bogusław Kośmider.
Niestety jego wystąpienie było butne i konfrontacyjne. Chwalił się liczbą oddanych na siebie głosów podczas wyborów samorządowych i nie chciał podjąć dialogu z manifestantami.
A przecież gdyby to nawet była prawda, to o poziomie demokracji świadczy stosunek do mniejszości o czym Pan Przewodniczący zdaje się zapominać. Nie baczył przy tym na to, że nawet Pan Premier Donald Tusk zdaje się rozumieć te problemy powołując w ostatnim czasie Pana Bartosza Arłukowicza na stanowisko Pełnomocnika ds. osób wykluczonych. Zdawał się także nie być przygotowany do rozmów. Wskazywał przy tym jako odpowiedzialnego za politykę mieszkaniową i społeczną w mieście Pana Prezydenta. Mówił, że Rada Miasta uchwala budżet w zakresie polityki mieszkaniowej nawet wyższy niż proponuje Pan Prezydent.
Co do „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego” stwierdził, że może go zwołać Pan Prezydent
Majchrowski, tak jak w przypadku spalarni śmieci.

Panie Prezydencie
Zagrożona jest egzystencja znacznej części mieszkańców Krakowa i zaproponowana cała fala podwyżek powoduje, że zwracamy się ponownie o zmianę polityki mieszkaniowej i społecznej w mieście. Żądamy ponownie ws
G
Gość
Mieszkańcy Krakowa decydują sami. Przyszłość Krakowa: DACH NAD GŁOWĄ dla każdego obywatela miasta, WYKSZTALCENIE w kierunku indywidualnych zdolności OPIEKA ZDROWOTNA bezwarunkowa dla wszystkich/WSZYSTKO ZGODNIE Z KONSTYTUCJĄ/

Program wyborczy Komitetu Wyborczego Wyborców Obrona Praw Emerytów, Rencistów i Osób Pokrzywdzonych oraz kandydata na prezydenta miasta Krakowa Graniwida Sikorskiego.

Programem jest taki rozwój Krakowa który zapewni dobre miejsce do mieszkania jego mieszkańcom. Celem jest społeczny charakter władzy uchwałodawczej i wybór Prezydenta realizującego te cele.
1.Skupienie się na podstawowych potrzebach, takich jak praca, mieszkanie, służba zdrowia, edukacja:
2.Przywrócenie należnej roli Radzie Miasta Krakowa. Każdy projekt Uchwał winien być opiniowany przez Komisję Rady, oraz konsultowany przez czynniki społeczne.
3.Zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa poprzez utworzenie stanowiska Z-cy Prezydenta ds. Polityki Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Mieszkalnictwa i Budownictwa Komunalnego kosztem połączenia stanowisk Z-cy Prezydenta ds. Edukacji i Kultury. Celem jest skupienie zadań i odpowiedzialności w tym zakresie.
4.Domaganie się od władz państwowych urealnienia zaniżonych dotacji i subwencji na zadania zlecone i realizowane przez Miasto.
5.Natychmiastowe wstrzymanie sprzedaży gruntów znajdujących się w posiadaniu miasta.
6.Prowadzenie polityki społecznej faktycznie przeciwdziałającego bezrobociu, wykluczenia społecznego i bezdomności.
7.Realizowanie polityki mieszkaniowej i zapobiegania bezdomności, zgodnie z propozycjami strony społecznej „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
zatrzymanie eksmisji z kamienic będących od dziesięcioleci własnością
Skarbu Państwa/Miasta i rozbieranych pomiędzy sobą przez najwyższych
urzędników bezprawnie na podstawie podstawianych fałszywych
dokumentów, weryfikacja tych dokumentów i utworzenie Spółdzielni
komunalnych z zastosowaniem istniejącego prawa zasiedzenia i pierwokupu
przez długoletnich mieszkańców. Miasto przejmuje wszystkie pustostany
niezamieszkałe powyżej 20 lat z przeznaczeniem dla młodych rodzin lub
samotnych jako pierwsze mieszkanie mieszkańców Krakowa.
8.Wyeliminowanie patologii powodującej wykluczenie i bezdomność poprzez:
uzdrowienie sytuacji mieszkaniowej dla zasiedziałych obywateli miasta, Budownictwo komunalne na terenach Gminy które pozostały dla zabudowy.
9.Weryfikacja programów i kontrola środków unijnych przeznaczonych na zabezpieczenie mieszkań dla młodych małżeństw na odpowiednich warunkach i dla wszystkich obywateli naszego miasta.
Realizacja tego rozliczana przez społeczne komisje składające się z
profesjonalistów i wszystkich zainteresowanych. Doprowadzenie do
przejrzystości działań publicznych.
10.Wprowadzenie nadzwyczajnych egzaminów państwowych dla obejmowania
odpowiedzialnych stanowisk urzędniczych powiązanych z realną odpowiedzialnością karną za łamanie przepisów prawa.
11.zgodność inwestycji ze środowiskiem - pełna harmonia i balans przemysłu i przyrody.
G
Gość
12.Realizowanie polityki ochrony środowiska oraz jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie ilości terenów zielonych, parków miejskich, program sadzenia drzew szlachetnych, rozwój parków o charakterze leśnym / Lasek Łęgowski, Lasek Mogilski, Borek Fałęcki, Las na Pasterniku. Pełna ochrona środowiska naturalnego Zakrzówka, Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, ochrona terenów zielonych w Podgórkach Tynieckich i Parku Jerzmanowskiego.
Wykorzystanie i ochrona przyrodnicza wybrzeży Wisły, Dłubni, Białuchy,
Wilgi i Rudawy, zalewów Bagry, Staw Płaszowski i Staw na Dąbiu oraz
terenów zielonych w Śródmieściu i innych dzielnicach Krakowa.
Odwoływanie się do ekspertów uczelni co do zagospodarowania i utrzymania terenów
zielonych / Uniwersytet Rolniczy, Politechnika Krakowska, AWF i AGH/.
Zwiększenie ilości ławek umożliwiających odpoczynek.
13.Popieranie kultury oraz bibliotek publicznych jako ośrodków kultury oraz zwiększenie programów informatyzacji oraz pomoc mieszkańcom w opanowaniu Internetu.
14.Zwiększenie programów zdrowotnych realizowanych przez Gminę Kraków.
15.Zwiększenie wpływu na koszty ogrzewania i zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój sieci ciepłowniczej i przejęcie kontroli nad elektrociepłownią Łęg.
16.Od usług, handlu i przemysłu które znajduje się na terenie miasta Krakowa a zwłaszcza z obcym kapitałem odprowadzenie miastu należnego podatku.
17.Likwidacja niskiej emisji dymów z pieców węglowych w Śródmieściu Krakowa, miasto dofinansuje doprowadzenie linii MPC do kamienic i domów. Wystąpienie o fundusze europejskie na ochronę środowiska.
18.Ściąganie inwestorów umożliwiających znalezienie lepszej pracy, tworzenie warunków dla rozwoju biznesu zarówno małego, średniego jak i dużego. Kreowanie przez Gminę nowych miejsc pracy poprzez realizowanie inwestycji.
19.Zorganizowanie sezonowych robót publicznych /sprzątanie miasta, utrzymanie zieleni i nadzorowanie placów zabaw dla dzieci a szczególnie boisk szkolnych/. Wspieranie inicjatywy indywidualnych i zbiorowych mieszkańców co do robót zarobkowych.
20.Przejrzystością inwestycji i udział mieszkańców w projektach porządkiem podziału funduszy wg ważności i potrzeb inwestycji :
udrożnienie Krakowa i budowa parkingów.
21.Więcej konsultacji gminy z mieszkańcami co do planu zagospodarowania Krakowa w terenie. Lepsze przygotowanie placów zabaw dla dzieci i młodzieży.
22.Rozwój komunikacji publicznej i ścieżek rowerowych.
23.Jednolity bilet roczny dla mieszkańców Krakowa komunikacji miejskiej.
24.Remonty chodników i dróg osiedlowych.
25.Przywrócenie w szkołach stołówek.
26.Wnioskowanie o urzędowe wyznaczenie terminu remontu elewacji , szczególnie w śródmieściu i graniczących ze śródmieściem dzielnicach.
27.Opieka nad emerytami, rencistami i osobami niepełnosprawnymi poprzez:
kreowanie dla nich nowych miejsc pracy, zapewnienie udziału w życiu
społecznym i kulturalnym miasta, zapewnienie im lepszej opieki zdrowotnej i
faktycznego dostępu do usług publicznych.
28.Likwidacja Straży Miejskiej i zwiększenie pieszych patroli Policji przez całą dobę.
29.Likwidacja Rad Dzielnic, na to miejsce społeczne komitety osiedlowe.
G
GRANIWID SIKORSKI
Mieszkańcy Krakowa decydują sami. Przyszłość Krakowa: DACH NAD GŁOWĄ dla każdego obywatela miasta, WYKSZTALCENIE w kierunku indywidualnych zdolności OPIEKA ZDROWOTNA bezwarunkowa dla wszystkich/WSZYSTKO ZGODNIE Z KONSTYTUCJĄ/

Program wyborczy Komitetu Wyborczego …………………, oraz kandydata na prezydenta miasta Krakowa Graniwida Sikorskiego.

Programem jest taki rozwój Krakowa który zapewni dobre miejsce do mieszkania jego mieszkańcom. Celem jest społeczny charakter władzy uchwałodawczej i wybór Prezydenta realizującego te cele.
1.Skupienie się na podstawowych potrzebach, takich jak praca, mieszkanie, służba zdrowia, edukacja:
2.Przywrócenie należnej roli Radzie Miasta Krakowa. Każdy projekt Uchwał winien być opiniowany przez Komisję Rady, oraz konsultowany przez czynniki społeczne.
3.Zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa poprzez utworzenie stanowiska Z-cy Prezydenta ds. Polityki Zatrudnienia, Spraw Społecznych, Mieszkalnictwa i Budownictwa Komunalnego kosztem połączenia stanowisk Z-cy Prezydenta ds. Edukacji i Kultury. Celem jest skupienie zadań i odpowiedzialności w tym zakresie.
4.Domaganie się od władz państwowych urealnienia zaniżonych dotacji i subwencji na zadania zlecone i realizowane przez Miasto.
5.Natychmiastowe wstrzymanie sprzedaży gruntów znajdujących się w posiadaniu miasta.
6.Prowadzenie polityki społecznej faktycznie przeciwdziałającego bezrobociu, wykluczenia społecznego i bezdomności.
7.Realizowanie polityki mieszkaniowej i zapobiegania bezdomności, zgodnie z propozycjami strony społecznej „Okrągłego Stołu Mieszkaniowego”.
zatrzymanie eksmisji z kamienic będących od dziesięcioleci własnością
Skarbu Państwa/Miasta i rozbieranych pomiędzy sobą przez najwyższych
urzędników bezprawnie na podstawie podstawianych fałszywych
dokumentów, weryfikacja tych dokumentów i utworzenie Spółdzielni
komunalnych z zastosowaniem istniejącego prawa zasiedzenia i pierwokupu
przez długoletnich mieszkańców. Miasto przejmuje wszystkie pustostany
niezamieszkałe powyżej 20 lat z przeznaczeniem dla młodych rodzin lub
samotnych jako pierwsze mieszkanie mieszkańców Krakowa.
8.Wyeliminowanie patologii powodującej wykluczenie i bezdomność poprzez:
uzdrowienie sytuacji mieszkaniowej dla zasiedziałych obywateli miasta, Budownictwo komunalne na terenach Gminy które pozostały dla zabudowy.
9.Weryfikacja programów i kontrola środków unijnych przeznaczonych na zabezpieczenie mieszkań dla młodych małżeństw na odpowiednich warunkach i dla wszystkich obywateli naszego miasta.
Realizacja tego rozliczana przez społeczne komisje składające się z
profesjonalistów i wszystkich zainteresowanych. Doprowadzenie do
przejrzystości działań publicznych.
10.Wprowadzenie nadzwyczajnych egzaminów państwowych dla obejmowania
odpowiedzialnych stanowisk urzędniczych powiązanych z realną odpowiedzialnością karną za łamanie przepisów prawa.
11.zgodność inwestycji ze środowiskiem - pełna harmonia i balans przemysłu i przyrody.
G
GRANIWID SIKORSKI
12.Realizowanie polityki ochrony środowiska oraz jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie ilości terenów zielonych, parków miejskich, program sadzenia drzew szlachetnych, rozwój parków o charakterze leśnym / Lasek Łęgowski, Lasek Mogilski, Borek Fałęcki, Las na Pasterniku. Pełna ochrona środowiska naturalnego Zakrzówka, Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, ochrona terenów zielonych w Podgórkach Tynieckich i Parku Jerzmanowskiego.
Wykorzystanie i ochrona przyrodnicza wybrzeży Wisły, Dłubni, Białuchy,
Wilgi i Rudawy, zalewów Bagry, Staw Płaszowski i Staw na Dąbiu oraz
terenów zielonych w Śródmieściu i innych dzielnicach Krakowa.
Odwoływanie się do ekspertów uczelni co do zagospodarowania i utrzymania terenów
zielonych / Uniwersytet Rolniczy, Politechnika Krakowska, AWF i AGH/.
Zwiększenie ilości ławek umożliwiających odpoczynek.
13.Popieranie kultury oraz bibliotek publicznych jako ośrodków kultury oraz zwiększenie programów informatyzacji oraz pomoc mieszkańcom w opanowaniu Internetu.
14.Zwiększenie programów zdrowotnych realizowanych przez Gminę Kraków.
15.Zwiększenie wpływu na koszty ogrzewania i zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój sieci ciepłowniczej i przejęcie kontroli nad elektrociepłownią Łęg.
16.Od usług, handlu i przemysłu które znajduje się na terenie miasta Krakowa a zwłaszcza z obcym kapitałem odprowadzenie miastu należnego podatku.
17.Likwidacja niskiej emisji dymów z pieców węglowych w Śródmieściu Krakowa, miasto dofinansuje doprowadzenie linii MPC do kamienic i domów. Wystąpienie o fundusze europejskie na ochronę środowiska.
18.Ściąganie inwestorów umożliwiających znalezienie lepszej pracy, tworzenie warunków dla rozwoju biznesu zarówno małego, średniego jak i dużego. Kreowanie przez Gminę nowych miejsc pracy poprzez realizowanie inwestycji.
19.Zorganizowanie sezonowych robót publicznych /sprzątanie miasta, utrzymanie zieleni i nadzorowanie placów zabaw dla dzieci a szczególnie boisk szkolnych/. Wspieranie inicjatywy indywidualnych i zbiorowych mieszkańców co do robót zarobkowych.
20.Przejrzystością inwestycji i udział mieszkańców w projektach porządkiem podziału funduszy wg ważności i potrzeb inwestycji :
udrożnienie Krakowa i budowa parkingów
21.Więcej konsultacji gminy z mieszkańcami co do planu zagospodarowania Krakowa w terenie. Lepsze przygotowanie placów zabaw dla dzieci i młodzieży.
22.Rozwój komunikacji publicznej i ścieżek rowerowych.
23.Jednolity bilet roczny dla mieszkańców Krakowa komunikacji miejskiej.
24.Remonty chodników i dróg osiedlowych.
25.Przywrócenie w szkołach stołówek.
26.Wnioskowanie o urzędowe wyznaczenie terminu remontu elewacji , szczególnie w śródmieściu i graniczących ze śródmieściem dzielnicach.
27.Opieka nad emerytami, rencistami i osobami niepełnosprawnymi poprzez:
kreowanie dla nich nowych miejsc pracy, zapewnienie udziału w życiu
społecznym i kulturalnym miasta, zapewnienie im lepszej opieki zdrowotnej i
faktycznego dostępu do usług publicznych.
28.Likwidacja Straży Miejskiej i zwiększenie pieszych patroli Policji przez całą dobę.
29.Likwidacja Rad Dzielnic, na to miejsce społeczne komitety osiedlowe.
G
Gość
Mieszkańcy Krakowa decydują sami.

Przyszłość Krakowa: DACH NAD GŁOWĄ dla każdego obywatela miasta,
WYKSZTALCENIE w kierunku indywidualnych zdolności
OPIEKA ZDROWOTNA bezwarunkowa dla wszystkich/WSZYSTKO ZGODNIE Z KONSTYTUCJĄ
NADZÓR OBYWATELI NAD
przejrzystością inwestycji i udział mieszkańców w projektach
porządkiem podziału funduszy wg ważności i potrzeb inwestycji : udrożnienie Krakowa i budowa parkingów
zgodnością inwestycji ze środowiskiem - pełna harmonia i balans przemysłu i przyrody,
udogodnienia w życiu codziennym mieszkańców i odpowiedzialność za historyczne wartości miasta,
wyeliminowanie patologii powodującej wykluczenie i bezdomność poprzez:
uzdrowienie sytuacji mieszkaniowej dla zasiedziałych obywateli miasta, zatrzymanie eksmisji z kamienic będących od dziesięcioleci własnością Skarbu Państwa/Miasta i rozbieranych pomiędzy sobą przez najwyższych urzędników bezprawnie na podstawie podstawianych fałszywych dokumentów,
weryfikacja tych dokumentów i utworzenie Spółdzielni komunalnych z zastosowaniem istniejącego prawa zasiedzenia i pierwokupu przez długoletnich mieszkańców. Miasto przejmuje wszystkie pustostany niezamieszkałe powyżej 20 lat z przeznaczeniem dla młodych rodzin lub samotnych jako pierwsze mieszkanie mieszkańców Krakowa. Budownictwo komunalne na terenach Gminy które pozostały dla zabudowy.
Wprowadzenie nadzwyczajnych egzaminów państwowych dla obejmowania odpowiedzialnych stanowisk urzędniczych powiązanych z realną odpowiedzialnością karną za łamanie przepisów prawa.
Weryfikacja programów i kontrola środków unijnych przeznaczonych na zabezpieczenie mieszkań dla młodych małżeństw na odpowiednich warunkach i dla wszystkich obywateli naszego miasta.
Realizacja tego rozliczana przez społeczne komisje składające się z profesjonalistów i wszystkich zainteresowanych. Doprowadzenie do przejrzystości działań publicznych. Likwidacja Straży Miejskiej i zwiększenie pieszych patroli Policji przez całą dobę. Samodzielność energetyczna dla miasta Krakowa /przejmowanie udziałów MPEC/. Od usług, handlu i przemysłu które znajduje się na terenie miasta Krakowa a zwłaszcza obcym kapitałem odprowadzenie miastu należnego podatku. Jednolity bilet roczny dla mieszkańców Krakowa komunikacji miejskiej. Więcej konsultacji gminy z mieszkańcami co do planu zagospodarowania Krakowa w terenie. Lepsze przygotowanie placów zabaw dla dzieci i młodzieży. Zorganizowanie sezonowych robót publicznych /sprzątanie miasta, utrzymanie zieleni i nadzorowanie placów zabaw dla dzieci a szczególnie boisk szkolnych/. Wspieranie inicjatywy indywidualnych i zbiorowych mieszkańców co do robót zarobkowych.

Odwołanie się do ekspertów uczelni co do zagospodarowania i utrzymania terenów zielonych / Uniwersytet Rolniczy, Politechnika Krakowska, AWF i AGH/. Likwidacja niskiej emisji dymów z pieców węglowych w Śródmieściu Krakowa, miasto dofinansuje doprowadzenie linii MPC do kamienic i domów. Wystąpienie o fundusze europejskie na ochronę środowiska. Wnioskowanie o urzędowe wyznaczenie terminu remontu elewacji , szczególnie w śródmieściu i graniczących ze śródmieściem dzielnicach. Remonty chodników i dróg osiedlowych.
Likwidacja Rad Dzielnic, na to miejsce społeczne komitety osiedlowe.
t
też Krakowianin
TWoje rozumowanie jak widać, jest już dawno unormowane ...
Wszystko co zawalono w Krakowie (stadion Wisły i drugi obok Cracovii zamiast jednego, brak organizacji ME, brak s7, szkoły bez odpowiednich zarządzających, brak planów zagospodarowania, zabudowa każdej łączki blokami nawet wśród domków jednorodzinnych, spóżnione referendumw sprawie olipmpiady i wiele wiele innych problemów) to oczywiście wina konsultantów i zastępców p. Majchrowskiego.. ?! Bzdura ! On jest szefem i powinien brać odpowiedzialnośc w głównej mierze za to co dziej się w tym mieście. Taki jeden przykładzik: kiedyś wybudowano szybki tramwaj do osiedla Lipska. Na wysokosci obecnego sklepu Lidl, mieszkańcy prosili o przystanek (jest tam takze ośrodek dla niepełnosprawnych). Stwierdzono wówczas, że jest to nie możliwe dlatego że byłaby zbyt mała odległośc pomiędzy przystankami.. Równoczesnie utworzono przystanek przy Klimeckiego i drugi pod Krakowską Wyższą Uczelnią, gdzie udziały ma nasz pan jacek. Dlaczego osoby niepełnosprawne nadkładaja setki metrów do przystanku bo nie da się, a równoczesnie studenci maja dwa przystanki blisko uczelni o wiadomym udziale ?! Kumaty zrozumie, a głupek zawsze wytłumaczy to "innymi względami".
Dwa stadiony zamiast jednego np. przy lotnisku to tez nie wina prezydenta, bo jakże. Przecież radni naciskali.. Żałosne ! Należało zrobić referendum !
Obecnie jako zasługę przypisuje się p. Majchrowskiemu muzeum pod Rynkiem Głównym, a czy zapomniano już, jak tuż przed tym projektem miało to być połączone z budową marketu Likusów, czy zapomniano juz tłumaczenia p. Jacka ?!
Czy Ktoś wie ile trzeba czekac na spotkanie z Prezydentem Miasta Krakowa jako mieszkaniec ?! Ponad rok ! Osoba jest przecież bardzo zapracowana - kilka etatów ! Ale co mnie to obchodzi że p. Majchrowski dorabia sobie na KWS na Zabłociu. Dla mnie pełni on funckcję Prezydenta i to powinno być dla niego priorytetem !
Dlatego uważam, że p. Majchrowski powinien odejść i mam nadzieję, że osoba która Go zastąpi będzie patrzyła "do przodu z pomysłem odrodzenia, dla tego MIASTA.."
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska