W czasach PRL-u, gdy dostęp do modnych i funkcjonalnych produktów był ograniczony, Relaksy stały się symbolem luksusu i nowoczesności. Produkowane przez Nowotarskie Zakłady Przemysłu Skórzanego „Podhale”, te charakterystyczne buty zdobyły serca Polaków i znalazły swoje miejsce w historii mody.
Narodziny legendy
Produkcja Relaksów rozpoczęła się w latach 70. XX wieku w Nowym Targu. Inspiracją dla ich stworzenia były zachodnie modele obuwia typu „après-ski”, przeznaczone dla narciarzy po zejściu ze stoku. Charakterystyczny design, z metalizującym ortalionem i plastikową podeszwą, wyróżniał je na tle innych butów dostępnych wówczas na rynku. Logo z literą „L” stylizowaną na kij hokejowy nawiązywało do równie słynnego klubu hokejowego „Szarotki”, podkreślając regionalne korzenie produktu. Nowotarska fabryka produkowała także inne obuwie. Ale to właśnie Relaksy zawojowały cały kraj i nie tylko.
Sukces na skalę światową
Relaksy szybko zdobyły popularność nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Eksportowano je do krajów takich jak ZSRR, USA, Kanada, Francja czy RFN. W latach 80. były absolutnym hitem sprzedażowym, nazywane „złotem Podhala” czy „cudem z Nowego Targu” . Ich uniwersalność sprawiła, że nosili je wszyscy – od dzieci po seniorów, zarówno w miastach, jak i na wsiach.
Upadek i próby reaktywacji
Po transformacji ustrojowej w Polsce i upadku NZPS „Podhale” w latach 90., produkcja Relaksów została wstrzymana. Jednak sentyment do tych butów pozostał żywy. W 2008 roku młoda projektantka Magdalena Gacek podjęła próbę reaktywacji marki, jednak napotkała na przeszkody prawne związane z używaniem nazwy miasta Nowy Targ w znaku towarowym.
Współczesne Relaksy
Obecnie prawa do marki posiada firma Wojas S.A., której prezes, Wiesław Wojas, wcześniej pracował w „Podhalu”. Nowe Relaksy zachowują charakterystyczny design, ale są wykonane z wysokiej jakości skóry, ocieplane wełną i dostępne w dziesięciu modnych kolorach.
Podsumowując można powiedzieć, że Relaksy to nie tylko buty – to symbol epoki, który przetrwał próbę czasu i powrócił w nowej odsłonie, łącząc nostalgię z nowoczesnością.
