https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska planuje rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od grudnia ma się zwiększyć liczba kursów pociągów

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
W grudniu częściowe zwiększenie kursów pociągów kolei aglomeracyjnej, a w przyszłości tworzenie kolejnych połączeń kolejowych, budowa nowych przystanków i zwiększenie taboru obsługującego lokalne połączenia - takie są plany władz Małopolski i PKP dotyczące zwiększenia i polepszenia oferty podróży pociągami w Krakowie i regionie.

Plany dotyczące rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej zostały omówione na poniedziałkowym (6 listopada) posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

- W rozkładach jazdy 2023/2024, który ma obowiązywać od połowy grudnia planujemy wzmocnienia kursów na trzech liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - informuje Paweł Obrzut, zastępca dyrektora Departamenty Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

W przypadku linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej 1 (Wieliczka – Kraków Główny – lotnisko Balice) obecnie na odcinku Wieliczka – Kraków Główny pociągi kursują co 30 minut w godz. 5-10 i 14-18 oraz co 60 min w pozostałych porach dnia. W ramach zmian od połowy grudnia planuje się wprowadzenie kursów na tym odcinku co 30 minut w godz. 6-18.

Na odcinku Kraków – lotnisko Balice pociągi kursują teraz co 30 min w godz. 6-18 i co 60 min w pozostałym czasie. W ramach zmian ma zostać wprowadzona poprawa dowozów do lotniska w godzinach wczesnoporannych oraz odwozów w godzinach późnowieczornych.

W ramach SKA 2 (Sędziszów – Miechów – Kraków Główny – Skawina) na trasie Sędziszów – Kraków pociągi jeżdżą co 30 min w godz. 5-9 i 15-18 oraz co 60 min w pozostałym czasie, natomiast na trasie Kraków - Skawina – co 30 min przez większą część dnia. Kursy SKA do Skawiny są sukcesywnie wydłużane - w marcu 2022 r. do Podborów Skawińskich, a w październiku tego roku do Przeciszowa. Plany od grudnia dla tej linii dotyczą dalszego wydłużania relacji Kraków – Podbory Skawińskie – Przeciszów do Oświęcimia. Ma też nastąpić połączenie wybranych kursów między Sędziszowem a Krakowem oraz Krakowem i Oświęcimiem.

W przypadku SKA 3 (Trzebinia - Kraków Główny - Tarnów) obecnie na trasie Trzebinia - Kraków są realizowane po 3 kursy w godz. 6-9 i 14-19 oraz 2 kursy na godzinę w pozostałej części dnia. Na relacji Kraków – Tarnów są po 2 kursy na godzinę w godz. 5-9 i 14-18 oraz 1 kurs na godzinę w pozostałym okresie. W ramach najbliższych zmian ma dojść do łączenia relacji pociągów Oświęcim - Kraków oraz Kraków - Tarnów.

Przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawili plany rozbudowy sieci kolejowej. W najbliższych latach mają być realizowane połączenia pomiędzy Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem. Województwo Małopolskie zamierza natomiast zwiększyć tabor - docelowo o 56 nowe pociągi. Obecnie każdego dnia na tory wyjeżdżają 443 pociągi obsługiwane przez przewoźników: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

Przypomnijmy, że we wrześniu tego roku Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę, w której zawnioskowała do prezydenta Krakowa o rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta poprzez budowę nowych przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej nr 8
oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa).

W uchwale wskazano, że w zakresie linii kolejowej nr 8 wnosi się o budowę co najmniej trzech nowych przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej.

W zakresie linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa) radni zawnioskowali o budowę nowych przystanków kolejowych: Kraków - Olsza, Kraków - Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta, a także realizację przejścia podziemnego pomiędzy ul. Raciborskiego/Chałupnika a ul. Lotniczą.

Prezydent Krakowa negatywnie zaopiniował projekt uchwały, zwracając uwagę, że Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe jest w trakcie opracowania projektu Wstępnego Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce i w związku z tym ostateczne lokalizacje przystanków będą znane po przygotowaniu dokumentu, którego odbiór planowany jest w drugiej połowie 2024 r.

- Projekt ma na celu opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji krakowskiej. Dokument przedstawi możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym. W ramach studium opracowywany jest scenariusz rozwoju sieci kolejowej, oraz propozycja docelowego rozkładu jazdy do wykorzystania przez organizatorów transportu. Obecnie projekt jest w fazie badań i symulacji. Zgodnie z planem koncepcja ma być gotowa w 2024 roku. PLK SA przedstawią efekty prac gdy te będą gotowe - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

W związku z rozbudową sieci kolei aglomeracyjnej miasto planuje uwzględniać budowę przystanku Kraków Prądnik Czerwony wraz z parkingiem park&ride.

Trwa przebudowa ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej

Kraków. Księżycowy krajobraz na ulicy Kościuszki i pod Jubil...

Przypomnijmy, że na początku września PKP PLK otwarły nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, zlokalizowany na estakadzie w pobliżu Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej. To było zwieńczeniem inwestycji (za przeszło 1,2 mld zł), która w ostatnich latach toczyła się w centrum Krakowa i polegała na modernizacji miejskiego odcinka linii kolejowej E30. W jej ramach dobudowano drugą parę torów dla kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, powstał też dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h. Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Powstały też estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Prowadzone są jeszcze ostatnie prace związane z odtworzeniem ścian wiaduktu po rozbudowie, które mogą potrwać do przełomu listopada i grudnia.

Plany PKP PLK obejmują realizację kolejnych przystanków na terenie Krakowa. Taki obiekt zostanie wybudowany na osiedlu Piastów, a także w dwóch innych lokalizacjach - Kościelnikach i Przylasku Rusieckim.

Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?

od 16 lat

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol
Zamiast zdjęć, przydałaby się mapka przedstawiająca zarys projektu planowanej łącznicy kolejowej
M
Mateusz
Pociągi do Skawiny kursują nie co 30 min, ale rzadziej niż raz na godzinę, przez cały dzień...
A
Andrzej
No pkp na lotnisko to mogłoby być częściej. Infrastruktury nie ma się co czepiać, wszystko nowe, wygodne. Natomiast zniechęca częstotliwość, a raczej rzadkość, kursów. Nie dziwne, że wielu ludzi decyduje się na taxi, ewentualnie zadzwonić po znajomego żeby odebrał- jak mam czekać pół godziny, płacić 17zl a potem tłuc się z centrum - to wolę nie jechać PKP. Ten pociąg nie ma szans wygrać z autobusami, autami jeśli nie będzie jezdzil np co 15 min.

No ale pkp to mentalna komuna i wydaje im się, że to 1972 rok i albo oni albo nic
n
nAsz Kraków
Do 2035 r. zostanie otwarta pierwsza linia metra. Zakład? W najbliższych 5 latach napłych nowych mieszkańców do Krakowa będzie znaczny i po prostu metro stanie się jedynym rozwiązaniem dla utrzymania sprawnej komunikacji transportowej.
G
GB
Przydałoby się metro Nowa Huta - Bronowice na początek.
k
krakus
Rozwój kolei aglomeracyjnej (służącej również mieszkańcom Krakowa jak choćby ma to miejsce w Dublinie) powinien zamknąć temat wielokrotnie droższego metra w Krakowie. Tworzenie projektu Wstępnego Studium Wykonalności dla małopolski powinno przebiegać równolegle z planowaniem/budową przystanków w mieście, bo to one mogą znacznie poprawić jakość przemieszczania się po mieście.

Cieszy, że wreszcie mówi się o przystankach na 29 listopada, Olszy i dalej przy 100, przydałby się jeszcze jeden na Mogilskiej.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska