- Dobrze, że są rozwijane autobusowe połączenia regionalne. Widać już, że są kursy między Krakowem i większymi miejscowościami. Przydałoby się je rozwijać miedzy małymi osadami. Z uruchomionej przez samorząd linii nie korzystam, bo z wsi, gdzie mieszkam, do najbliższego przystanku na którym autobus się zatrzymuje mam godzinę drogi - mówi jedna z pasażerek mieszkająca ok. 10 km od Skały, z której do Krakowa jest ok. 25 km.
Między Skałą a stolicą Małopolski kursują busy prywatnych przewoźników. Jest też wspomniane połączenie autobusowe (A12) z Krakowa przez Trzyciąż do Olkusza organizowane przez władze Małopolski, a uruchomione dzięki dotacji z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA).
- Sporo można jednak jeszcze poprawić. Rozkłady jazdy przewoźników tak są ułożone, że w celu dojechania do Krakowa do pracy na godzinę 10 muszę skorzystać z kursu o 7.20 i jestem pod Wawelem godzinę przed rozpoczęciem pracy - dodaje pasażerka.
Liczy na to, że sieć połączeń w województwie będzie rozbudowywana. Takie są też założenia FRPA (ustanowiony na podstawie ustawy z 16 maja 2019 r.), który został wprowadzony, by likwidować wykluczenia komunikacyjne i odbudować siatkę regionalnych połączeń autobusowych.
Ponad 30 milionów na linie autobusowe w Małopolsce
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych został też stworzony z myślą o tym, by dzięki nowym liniom komunikacyjnym mieszkańcy przede wszystkim z mniejszych miejscowości mieli możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Inicjatywa miała też stworzyć możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
- Obserwujemy coraz większe zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z FRPA - potwierdzają w ministerstwie infrastruktury.
W ramach FRPA w 2019 r. dofinansowane zostały kursy na 1228 liniach kwotą 10 mln zł. Z każdym rokiem rosła liczba linii i dopłat. W ramach naboru wniosków w 2022 r. dopłatą objęto około 4901 linii, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z Funduszu to przeszło 543 mln zł.
Podobnie jest w Małopolsce. W 2019 r. w naszym województwie uruchomiono pierwsze trzy linie autobusowe, w następnych latach liczba połączeń systematycznie wzrastała - do 23 w bieżącym roku (wszystkie linie wymieniamy na końcu artykułu).
Uruchomienie linii w 2020 r. kosztowało 2,6 mln zł (środki z Funduszu - 1,6 mln zł), zeszłoroczne koszty to 12,4 mln zł (8,7 mln zł z FRPA). W tym roku samorząd województwa małopolskiego na autobusowe linie użyteczności publicznej przeznaczy kwotę ponad 31,5 mln zł, z czego 17,6 mln zł stanowić będzie dotacja z Funduszu, a reszta kwoty pokryta zostanie z budżetu Województwa Małopolskiego.
Wznowiono połączenia, których nie było przez lata po likwidacji PKS-u
Dla przykładu dzięki dofinansowaniu z FRPA Tarnów zyskał trzy dalekobieżne połączenia, których przez kilkanaście lat, po likwidacji PKS-u, brakowało w rozkładach. To trzy kursy w ciągu dnia do Wysowej Zdroju przez Gorlice, pięć kursów w tygodniu na trasie do Nowego Sącza, przez Zakliczyn i Gródek nad Dunajcem (w soboty jest ich cztery, a w niedziele trzy) oraz wieczorne połączenie do Bochni przez Biadoliny Szlacheckie i Brzesko.
Dotowane są również wewnątrzgminne połączenia, dzięki którym mieszkańcy mogą przejechać z jednej do sąsiedniej miejscowości. Takie kursy realizowane są od nowego roku m.in. na trasie z Czermnej do Szerzyn. W ten sposób ci, którzy nie mają własnego samochodu mogą wreszcie, bez proszenia sąsiada o przysługę, dostać się do gminy, aby załatwić ważne sprawy urzędowe, do sklepów, ośrodka zdrowia, na rehabilitację, czy po to, aby przesiąść się do kolejnego autobusu, którym dojadą do Tuchowa czy Tarnowa.
- Zainteresowanie jest zadowalające. Pojawiły się już nawet głosy, aby ten kurs wydłużyć o kolejne przysiółki. Dlatego złożyliśmy wniosek o dodatkowe dofinansowanie – tłumaczy Grzegorz Gotfryd, wójt Szerzyn.
Własną, gminną siatkę tego typu połączeń między miejscowościami, które dotąd były wykluczone komunikacyjnie stworzyły pod Tarnowem m.in. gminy Zakliczyn, Pleśna i Wierzchosławice.
Białą plamą na komunikacyjnej mapie regionu pozostaje wciąż Powiśle Dąbrowskie. - Ogromny problem mają turyści, którzy chcieliby dostać się w weekend na przykład do Zalipia. W soboty i niedziele w kierunku Malowanej Wsi nie jeździ żaden bus. Pozostaje wypożyczenie samochodu lub wynajęcie taksówki – zauważa Marcin Pałach z Tarnowskiego Centrum Informacji Turystycznej.
Dzięki dotacjom gminy mogą zaoszczędzić na remonty dróg
Z FRPA korzystają też gminy z powiatu nowosądeckiego. W 2022 r. skorzystało z tego 6 gmin: Gródek nad Dunajcem – (237 tys. zł), Łabowa – (85,8 tys. zł), Łącko – (152,7 tys. zł), Nawojowa – (77,1 tys. zł), Muszyna - (463,7 tys. zł) oraz Chełmiec, który otrzymał dotację na kursowanie sześciu linii w wysokości 1,4 mln zł. To druga co do wielkości kwota dla gminy wiejskiej przyznana przez Urząd Marszałkowski w Krakowie (2,5 mln zł otrzymała gmina Wieliczka).
- Dzięki tym sześciu liniom ponad połowa gminy objęta została podstawowym transportem publicznym i to przy dopłacie 158 tys. zł z naszego budżetu. Dodam jeszcze, że za usługi MPK Nowy Sącz w podobnym zakresie kursowania musielibyśmy zapłacić około 2 mln zł rocznie zakładając, że do małych miejscowości takich jak Krasne Potockie czy Wola Kurowska w ogóle nie pojadą. Za zaoszczędzone środki możemy kontynuować remonty dróg i budowę nowych sieci kanalizacyjno-wodociągowych, które są priorytetem - zaznacza Bernard Stawiarski, wójt gminy Chełmiec.
Środki z FRPA, które popłynęły do samorządów pozwoliły także uruchomić nowe linie w powiecie olkuskim. Dzięki dofinansowaniu zorganizowana została np. komunikacja publiczna w gminach Trzyciąż i Wolbrom, gdzie ich wcześniej nie było.
Komunikacja publiczna w olkuskim jest sprawna tak długo, jak podróżuje się po powiecie. Znacznie gorzej wygląda sytuacja pasażerów, którzy chcą pojechać choćby do Krakowa czy Katowic. W tym przypadku podróże wciąż głównie opierają się na ofertach prywatnych przewoźników, a ta nie należy do komfortowych. Do tego jest sporo przesiadek, co też wydłuża czas dojazdu.
Z każdym rokiem zwiększa się liczba osób przewiezionych dzięki połączeniom uruchomionych w ramach FRPA. W 2019 roku było to tylko 3 714 pasażerów, ale już w ubiegłym roku 799 828.
Krakowskie mrzonki. TOP 25 najśmielszych i najdziwniejszych ...
23 linie autobusowe kursujące w Małopolsce w ramach FRPA:
- Myślenice - Kraków,
- Myślenice - Borzęta - Wieliczka,
- Myślenice - Świątniki Górne - Wieliczka,
- Limanowa - Bochnia,
- Szczurowa - Bochnia,
- Brzesko - Bogumiłowice,
- Wieliczka - Łapanów,
- Podłęże - Proszowice,
- Wieliczka - Dobczyce,
- Wieliczka - Limanowa,
- Olkusz - Krzeszowice,
- Myślenice - Mszana Dolna,
- Olkusz - Trzyciąż - Kraków,
- Olkusz - Kraków,
- Spytkowice - Kraków,
- Chochołów - Zakopane,
- Chochołów - Bukowina Tatrzańska,
- Szczyrzyc - Wieliczka,
- Nowy Sącz - Nowy Targ,
- Nowy Sącz - Tarnów,
- Tarnów - Wysowa Zdrój,
- Gierałtowice - Smolice,
- Tarnów - Bochnia.
W złożonym w listopadzie 2022 r. do Wojewody Małopolskiego wniosku o dofinasowanie w ramach FRPA, zgłoszone zostały ponadto następujące linie, które mogą one zostać uruchomione w zależności od sytuacji budżetowej województwa:
- Olkusz - Paczółtowice - Krzeszowice,
- Wieliczka - Siedlec,
- Rajbrot - Brzesko,
- Krzeszowice - Ostrężnica - Olkusz,
- Tarnów - Piotrkowice (T08),
- Tarnów - Piotrkowice (T18),
- Tarnów - Lichwin,
- Tarnów - Zgłobice - Tarnów (T22),
- Tarnów - Zgłobice - Tarnów (T29),
- Tarnów - Zawada,
- Tarnów - Świebodzin,
- Tarnów - Zbylitowska Góra,
- Tarnów - Szczepanowice,
- Tarnów - Zgłobice,
- Tarnów - Jodłówka Wałki (T100),
- Tarnów - Jodłówka Wałki (T101),
- Tarnów - Jodłówka Wałki (T102),
- Tarnów - Jodłówka Wałki (T103),
- Bukowno - Olkusz - Kraków.
Na ile procent Polska otrzyma pieniądze z KPO?

- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II