Stacje kolejowe w Kalwarii Zebrzydowskiej -Lanckoronie, Stroniu, Stryszowie i przystanek w Przytkowicach zostaną przebudowane. Ta pierwsza, jako jedyna, przeszła już wcześniej gruntowany remont, a teraz znów będzie poprawiana. Dlaczego?
- Mamy przejście nad torami, które odnowiono, ale co z tego, skoro nie można nim dostać się na dworzec i pierwszy peron, z którego odjeżdża najwięcej pociągów - mówi Antoni Chrzanowski, emeryt z Lanckorony.
Schody do nikąd
By od strony budynku z kasami przy ul. Dworcowej i pierwszego peronu dostać się na drugi peron, trzeba mocno nadłożyć drogi, przechodząc kilkaset metrów w stronę przeciwną niż kładka. Wejście na kładkę z pierwszego peronu i dalej w stronę miasteczka jest zagrodzone, bo prowadziło na prywatny teren.
- To problem dla starszych ludzi, którzy nie mają tyle zdrowia by nadkładać drogi - dodaje emeryt.
Kolejowa spółka teraz chce to poprawić.
- Będzie kładka dla pieszych, która zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście oraz łatwiejszy dostęp do pociągów - mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zapewnia też, że podróżni, zarówno ci starsi, jak i niepełnosprawni, będą mogli wygodniej korzystać z obiektu.
- Perony zostaną przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i ławki. Poprawi się ich oznakowanie i oświetlenie - dodaje.
Remonty obejmą też inne stacje w regionie: w Leńczach, Stroniu oraz w Stryszowie. W tej ostatniej miejscowości informację o planowanym remoncie przyjęto z ulgą.
- Dworcowy budynek już się sypie, a na peronie można złamać nogę, bo płyty odpadają - przekonuje Paweł Rogoźnik, licealista ze Stryszowa.
- Tu nie robiono nic ze trzydzieści lat - dopowiada Stanisław Mańka, przysłuchujący się rozmowie.
Kosztowna inwestycja
To nie koniec zmian. Wykonawca wymieni ponad 35 km torów. Przebudowane będą też mosty i wiadukty nad torami w w Przytkowicach i w Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyremontowane zostaną dwa wiadukty w Stryszowie i kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych.
Dla linii kolejowej nr 97 zaprojektowana zostanie również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami: Skawina-Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona - Bielsko-Biała. Zakończenie prac zaplanowano na 2020 r.
Wszystkie te zadania są tylko częścią ogromnej inwestycji, wartej 950 mln zł netto. Polskie Linie Kolejowe podpisały już stosowną umowę z wykonawcą. Prace na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka (linia nr 97), realizowane będą ze środków w ramach większego projektu o nazwie „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane”. Po jego zakończeniu pociąg z Krakowa do Zakopanego pojedzie ok. 2 godzin i 15 minut.
Follow https://twitter.com/gaz_krakowskaWIDEO: Czy linia kolejowa 103 powróci na trasę Wadowice - Trzebinia?