Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Metropolia Krakowska rusza z wyczekiwanymi inwestycjami

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
W Batowicach ma powstać nowy wiadukt, a koło niego parking oraz pętla autobusowa i tramwajowa. To jeden z pierwszych projektów stowarzyszenia Metropolia Krakowska, które działa od roku 2014.

Wiadukt w Batowicach nad torami kolejowymi wzdłuż ulicy Powstańców ma być ważnym łącznikiem Krakowa z okolicznymi gminami, zwłaszcza z Zielonkami. Koszt jego budowy wyniesie 18 mln zł i będzie realizowany w ramach powołanego w 2015 roku Stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Oprócz budowy wiaduktu, w jego pobliżu powstanie parking park and ride (parkuj i jedź) oraz pętla autobusowa i tramwajowa. Cały węzeł komunikacyjny w przyszłości połączy się też z Północną Obwodnicą Krakowa, która będzie przebiegać przez Zielonki. Nowy wiadukt umożliwi jazdę autobusom miejskim i podmiejskim w stronę Nowej Huty. Umowę na jego budowę podpisali wczoraj prezydent Krakowa, wójt Zielonek i przedstawiciele powiatu krakowskiego.

Wiadukt za półtora roku
Wiadukt w Batowicach powstaje w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). To w sumie 119 projektów, na które Stowarzyszenie Metropolia Krakowska dostała miliard złotych dofinansowania z Unii Europejskiej. Stowarzyszenie, skupiające Kraków i 14 ościennych gmin, działa od 2014 roku, a dofinansowanie unijne przyznano mu w 2015 roku. Dopiero teraz zawierane są jednak pierwsze umowy na realizację konkretnych inwestycji. Mieszkańcy zobaczą je najwcześniej w roku 2018. Budowa wiaduktu jest jedną z pierwszych dużych inwestycji w ramach ZIT. Jeśli pogoda pozwoli, to zacznie się w listopadzie, a zakończy pod koniec roku 2018. Jego koszt to 18 mln zł, na co składa się 5,8 mln dofinansowania z UE, 6,9 mln z budżetu Krakowa, 4,5 mln od Powiatu Krakowskiego i 1 mln zł od gmin Zielonki i Michałowice.

Wiadukt będzie miał około 60 m długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda. Nowa konstrukcja powstanie w ciągu ulicy Piasta Kołodzieja, około 550 m na wchód od starego wiaduktu. Obecny przejazd pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Po stronie gminy Zielonki powstanie również nowa droga i rondo umożliwiające połączenie z drogą, która będzie prowadziła do węzła planowanej Północnej Obwodnicy Krakowa.

- To inwestycja łącząca Kraków z sąsiednimi gminami. Most będzie fragmentem węzła komunikacyjnego, który jest budowany razem z powiatem proszowickim i gminami sąsiednimi w ramach ZIT - mówi prezydent Krakowa Jacek Maj-chrowski.

Dwie pętle i parking
Wiadukt będzie pierwszym elementem węzła komunikacyjnego w tym rejonie. Po stronie Zielonek planowany jest parking park and ride na 120 miejsc, a po stronie Krakowa powstanie pętla autobusowa oraz tramwajowa, która będzie przedłużeniem linii dochodzącej do os. Piastów. Do tego Kraków planuje budowę przystanku Szybkiej Kolej Aglomeracyjnej.

- Do końca wakacji powinniśmy mieć decyzję środowiskową dla planowanej pętli, przedłużenia linii tramwajowej, terminalu autobusowego, parkingu oraz przystanku SKA. Jeśli wszystko będzie w porządku, to później ruszą prace koncepcyjne i projektowe - zaznacza Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa. Budowa mogłaby ruszać zapewne w roku 2019.

Wkrótce mieszkańcy Krakowa oraz ościennych gmin mają w końcu zobaczyć więcej namacalnych efektów Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To w sumie 120 zdefiniowanych projektów. Na przykład strefa gospodarcza w Nowej Hucie za 60 mln zł (element Nowej Huty Przyszłości), termomodernizacja budynków publicznych (ok. 30 projektów) czy wymiana kotłów. W sumie ma być wymienionych 12 tys. kotłów w Krakowie i gminach ościennych, a na ten cel przeznaczonych jest 75 mln zł.

Miliardowa inwestycja kolejowa [WIZUALIZACJE]

Projekty do 2021 roku
- Dziś jeszcze nie widać efektów, bo często jesteśmy na etapie przygotowania dokumentów, projektów, itp. Myślę, że lata 2018-2019 to czas, kiedy będą rosnąć inwestycje, takie jak parkingi park and ride, ścieżki rowerowe czy zakupy autobusów (pierwsze z nich już trafiły do krakowskiego MPK) - zaznacza Daniel Wrzoszczyk, dyrektor biura zarządu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Jak dodaje, stowarzyszenie jest platformą współpracy gmin, dzięki czemu razem mogą skuteczniej realizować inwestycje.

Zadania ZIT muszą być zrealizowane do 2021 roku, bo do wtedy trzeba je rozliczyć. W tym roku na pewno będą podpisane umowy w sprawie wymiany kotłów w Krakowie oraz na rozwój strefy gospodarczej w Nowej Hucie.

Wybrane zadania

  • Budowa ścieżek rowerowych łączących Kraków i Skawinę - od pętli Czerwone Maki wzdłuż ul. Bunscha, Skotnickiej do Skawiny (3,5 mln zł) oraz Kraków i Zielonki - od ul. Sosnowieckiej wzdłuż ul. Conrada, Opolskiej do ul. Mackiewicza wraz z przebudową wiaduktu (15 mln zł).
  • Przebudowa stacji kolejowej Kraków Swoszowice i budowa parkingu park and ride (9,3 mln zł).
  • Budowa węzła autostrady A4 w Podłężu (22,4 mln zł).
  • Budowa parkingów przy stacji kolejowej w Staniątkach (3,3 mln zł).
  • Rozbudowa Stref Aktywności Gospodarczej w Brzegach, Kokotowie, Węgrzcach Wielkich i Wieliczce (44 mln zł).
  • Termomodernizacja i przebudowa Szpitala im. Żeromskiego w Krakowie (39,7 mln zł).
  • Program ograniczenia niskiej emisji, dotowanie wymiany pieców węglowych (238,8 mln zł).

WIDEO: Mówimy po krakosku (odc. 7). Co oznacza słowo "ducka"?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska