Autobusy tarnowskiego MPK przestały kursować do gminy Tarnów i Pleśna ponad dwa lata temu i od tego czasu komunikacją w podtarnowskich gminach zajmuje się prywatny przewoźnik. Pasażerowie narzekali jednak na jakość pojazdów, którymi podróżują. Na dodatek za jednorazowe bilety na przejazd Gminną Komunikacją Publiczną muszą zapłacić więcej niż choćby w tarnowskim MPK, które dysponuje nowocześniejszymi autobusami.
To ma się jednak wkrótce zmienić. Gmina Tarnów i Pleśna nawiązały współpracę z Kolejami Małopolskimi, które odpowiadają w naszym województwie za Autobusowe Linie Dowozowe. W ostatnich dniach rozstrzygnięto przetarg na obsługę komunikacji publicznej w podtarnowskich wsiach.
- Jeżeli do 28 sierpnia nie wpłynął żadne odwołania w przetargu, to podpiszemy umowę i jesteśmy przygotowani na to, że nowy przewoźnik rozpocznie kursy pierwszego września - podkreśla w rozmowie z "Gazetą Krakowską" Grzegorz Kozioł, wójt gminy Tarnów.
Do podtarnowskich wsi będą jeździły lepsze autobusy
Autobusowe Linie Dowozowe powstały z myślą, aby zapewnić obsługę komunikacyjną w miejscowościach, gdzie nie ma odpowiedniej oferty ze strony prywatnych przewoźników. Dzięki temu Koleje Małopolskie chcą zapobiegać tzw.wykluczeniu komunikacyjnego, które dotyczy wielu mniejszych miejscowości.
Teraz z ALD skorzystają również mieszkańcy gminy Tarnów i Pleśna. Obsługą linii w podtarnowskich miejscowościach zajmie się firma LP SP. z. o. o. z Nowego Sącza. Zgodnie z warunkami ogłoszonymi w przetargu na trasy musi udostępnić trzy autobusy, które pomieszczą minimum 33 osoby i ich rok produkcji nie może być starszy niż z 2012 roku. Kolejnych pięć pojazdów ma mieć nie mniej niż 9,5 metra długości i gwarantować przewóz co najmniej 55 osób, a rocznik pojazdu ma być nie starszy niż z 2010 roku. Z podobnym rocznikiem ma być także siedem autobusów powyżej 10,7 metrów, w których zmieścić się ma co najmniej 75 osób.
Wszystkie autobusy mają spełniać normę emisji spalin co najmniej EURO 5, posiadać sprawną i wydajną klimatyzację oraz przynajmniej po trzy podwójne gniazda USB, a także elektroniczny system zapowiedzi głosowej.
- Jestem już po rozmowie z nowym przewoźnikiem. Muszę powiedzieć, że spotkanie było bardzo owocne. Zapoznałem się z firmą i taborem, jakim dysponuje i jestem z tego bardzo zadowolony - podkreśla wójt Kozioł.
Ceny biletów pozostaną bez zmian
Umowa z nowym przewoźnikiem ma obowiązywać do 2025 roku i będzie kosztowała ponad 18 milionów złotych. Gmina Tarnów szacuje, że rocznie na komunikację w ramach Autobusowych Linii Dowozowych zapłaci niewiele ponad 6 milionów złotych. Resztę ma stanowić dopłata z Funduszu Przewozów Autobusowych.
Autobusy nowego przewoźnika będą jeździły według dotychczasowego rozkładu jazdy Gminnej Komunikacji Publicznej. Również ceny biletów zostaną zachowane łącznie ze wszystkimi obecnymi ulgami dla pasażerów.
- Kontrakt do 2025 roku daje nam stabilizację, do tego czasu ceny biletów na pewno nie wzrosną - zaznacza Grzegorz Kozioł.
Dodaje, że bilety na przejazdy w ramach Autobusowych Linii Dowozowych będą łatwo dostępne m.in. w kasach na dworcu PKP w Tarnowie.
Bądź na bieżąco i obserwuj
Złoty meleks tak popularny w Tarnowie, że wprowadzono dodatkowe przejażdżki
