Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Krakowa protestują przeciwko budowie nowej drogi do Myślenic. Obawiają się zniszczenia zieleni, zwiększenia smogu i korków

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Komitet przedstawicieli mieszkańców i sympatyków rejonów Rajska, Kosocic i Soboniowic przygotował petycję do władz Krakowa w sprawie podjęcia pilnych działań oraz wyrażenia sprzeciwu, który uniemożliwiłby budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice pięcioma z sześciu proponowanych korytarzy.
Komitet przedstawicieli mieszkańców i sympatyków rejonów Rajska, Kosocic i Soboniowic przygotował petycję do władz Krakowa w sprawie podjęcia pilnych działań oraz wyrażenia sprzeciwu, który uniemożliwiłby budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice pięcioma z sześciu proponowanych korytarzy. Anna Kaczmarz
Komitet przedstawicieli mieszkańców i sympatyków rejonów Rajska, Kosocic i Soboniowic przygotował petycję do władz Krakowa w sprawie podjęcia pilnych działań oraz wyrażenia sprzeciwu, który uniemożliwiłby budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice pięcioma z sześciu proponowanych korytarzy.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Protestujący zaznaczają, że planowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nowa droga S7 powinna przebiegać przez obszar mniej atrakcyjny przyrodniczo, a nie osiedla Kosocice, Rajsko i Soboniowice.

- Władze Krakowa mówią, że walczą ze smogiem, planują ograniczanie ruchu samochodowego, a tu proponuje się budowę trasy, która ma wpompować ogromny ruch do miasta, co zwiększy poziom spalin i hałasu. W związku z budową tej drogi doszłoby do degradacji cennych zielonych terenów - komentuje pan Aleksander, jeden z protestujących mieszkańców.

Trwają prace związane z układaniem nawierzchni w tunelach Trasy Łagiewnickiej.

Kraków. Trasa Łagiewnicka ma być gotowa za trzy miesiące. Te...

Autorzy petycji przypomnieli w niej, że w rejonie Kosocic, Rajska i Soboniowic od lat funkcjonuje wysypisko śmieci w Baryczy. Zwracają uwagę, że przeprowadzenie nowej trasy S7 przez cztery z proponowanych korytarzy zatrzyma proponowaną pełną rewitalizację terenów dotkniętych działaniami wysypiska.

Protestujący zwracają także uwagę, że poprowadzenie drogi przez korytarze 1-5 będzie kolidowało z planowanym na terenie Kosocic i Rajska Parkiem Kulturowym Bitwy o Kraków 1914 r., obejmującym cenne zabytki – forty wchodzące w skład Twierdzy Kraków wraz z zabudowaniami pomocniczymi oraz zachowanymi elementami układu zieleni fortecznej.

W petycji zaznaczono również, że wyznaczenie trasy nowej S7 którymkolwiek z wariantów 1-5 spowoduje wpuszczenie olbrzymiego potoku pojazdów na i tak już zatłoczoną do granic możliwości południową obwodnicę Krakowa – obecną autostradę A4.

Autorzy petycji nie są przeciwni jedynie propozycji wyznaczenia nowej drogi najdłuższym korytarzem nr 6 o długości ok. 29,1 km, najbardziej omijającym tereny Krakowa, zlokalizowanym również na obszarze gmin: Wieliczka, Dobczyce, Siepraw oraz Myślenice. Początek tego korytarza wyznaczono na węźle Kraków Bieżanów na drodze A4 (jedyny rozważany korytarz o takim początku), a koniec znajduje się za Myślenicami w okolicy miejscowości Miłogoszcz.

Problem jednak w tym, że mieszkańcy obszarów, przez które ma zostać poprowadzony wariant 6 nie zgadzają się na budowę nowej trasy w sąsiedztwie ich domów, nawet jeśli miałaby być w tunelu (co głównie zakłada ten wariant). Niepokoi ich nie tylko to, że będzie hałas i spaliny, ale ingerencja w zieleń i zagrożenia jakie stworzy budowa dla zabytków i przyrodniczych walorów Kopalni Soli Wieliczka oraz wód gruntowych. Mieszkańcy Wieliczki protestują też przeciwko innym wariantom, zakładającym przebieg trasy w okolicy ich zabudowań.

Inicjatorzy krakowskiej petycji zwrócili się do prezydenta Krakowa i miejskich radnych o ujawnienie ich pełnego stanowiska odnośnie możliwości poprowadzenia poszczególnych wariantów drogi S7 przez terytorium stolicy Małopolski. Do krakowskiego magistratu skierowaliśmy zapytanie, jaka jest opinia urzędu co do poszczególnych wariantów trasy S7 do Myślenic. Czekamy na odpowiedzi.

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślają, że na razie są prezentowane jedynie kierunki wskazane do dalszych, rozszerzonych i bardziej szczegółowych badań. - Podczas prac planistycznych braliśmy pod uwagę to, aby oddziaływanie na tereny ważne przyrodniczo, zabudowę oraz inne planowane inwestycje, było jak najmniejsze - zaznaczają w GDDKiA.

Harmonogram realizacji S7 Kraków-Myślenice przewiduje, że w pierwszej kolejności powinny być realizowane odcinki objęte największym obciążeniem ruchem. Za priorytetowy uznano więc odcinek od autostrady A4 do przecięcia z projektowaną drogą ekspresową S52 (Beskidzka Droga Integracyjna; Bielsko Biała - Głogoczów), która planowana jest do realizacji do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W dalszej kolejności miałaby zostać wybudowany odcinek od S52 do włączenia w istniejącą drogę S7 na granicy Myślenic i Pcimia z ewentualnym dodatkowym wydzieleniem zachodniej obwodnicy Myślenic.

W celu wyznaczenia tras, łączących autostradę A4 na południe od Krakowa z drogą ekspresową S7 za Myślenicami, analizie poddano obszar na terenie województwa małopolskiego obejmujący blisko 3 tys. km kw. Opracowanie objęło swoim zakresem siedem powiatów i aż 34 gminy.

Ostatecznie w ramach przygotowań do budowy nowej S7 Kraków-Myślenice w sumie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaproponowała 6 korytarzy:

  • Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
  • Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

W GDDKiA zaznaczają, że konkretny przebieg nowej drogi ma zostać wybrany po opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Na tym etapie inwestycja ma być konsultowana z mieszkańcami. Jeśli GDDKiA uzyska na STEŚ niezbędne finansowanie, przetarg na wykonanie tej dokumentacji planuje ogłosić jeszcze w tym roku.

- Komunikując od początku nasze plany, chcemy dowiedzieć się, jaki jest społeczny odbiór planowanej przez nas inwestycji i wypracować zgodę, co do głównego kierunku jej realizacji. Chcemy wspólnie wybrać korytarz, który będzie miał szansę późniejszej realizacji - podkreślił Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). To dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), na której występują łuki o nienormatywnych promieniach, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy. Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.

- Natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Co więcej, prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd wynika potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów - przekonują w GDDKiA.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków-Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska