https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Zabierzowa sprzeciwiają się rozbudowie lotniska w Balicach. Napisali w tej sprawie list do ministra infrastruktury

Grzegorz Skowron
Mieszkańcy Zabierzowa apelują do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, by zmienił swoją decyzję o zatwierdzeniu planu inwestycyjnego dla portu lotniczego w Balicach. Uważają, że rozbudowa Balic jest pozbawiona sensu

W liście otwartym do ministra przeciwnicy rozbudowy lotniska podkreślają, że ciągle nie została rozstrzygnięta sprawa budowy nowego pasa startowego. Stąd decyzja o zatwierdzeniu planu rozbudowy portu jest dla nich niezrozumiała. Mieszkańcy Zabierzowa oczekują, że minister zmieni decyzję albo przynajmniej dojdzie do debaty publicznej na temat inwestycji, która - ich zdaniem - przyniesie tylko pozorne korzyści.

Według przeciwników rozbudowy lotniska jej skutkiem będzie większa emisja zanieczyszczeń i hałasu. A sam nowy pas startowy wymusi wyznaczenie nowej strefy ograniczonego oddziaływania lotniska, w której znajdą się domy będące dziś poza takim obszarem. Ich właściciele będą żądać odszkodowań za utratę wartości swoich nieruchomości.

Zatwierdzony przez ministra Adamczyka plan dla Balic zakłada, że w najbliższych latach na #rozbudowę lotniska (nowy pas, rozbudowa terminalu pasażerskiego, budowa nowego terminala cargo, powiększenie płyty postojowej dla samolotów) zostanie wydane ok. 1 mld zł. „Za kwotę tę możliwe jest zbudowanie nowego lotniska pozbawionego wszystkich ograniczeń bieżącej lokalizacji i bez negatywnego wpływu na mieszkańców Krakowa oraz okolicznych miejscowości” - twierdzą autorzy listu do ministra.

Władze portu lotniczego wiele razy zapewniały, że planowane przez nie inwestycje to konieczność i najbardziej korzystne dla środowiska rozwiązania. O tym, czy tak jest w przypadku nowego pasa startowego, ma zdecydować Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach - to ona wyda decyzję środowiskową dla nowej drogi startów i lądowań. Jej przeciwnicy domagają się nie tylko analizy dokumentów przedstawionych przez lotnisko, ale zorganizowania rozprawy, na której będzie można przedstawić także argumenty mieszkańców, którzy nie chcą nowego pasa.

Oto pełna treść listu otwartego mieszkańców Zabierzowa do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka

List Otwarty

Sz. P. Andrzej Adamczyk

Minister infrastruktury

Szanowny Panie Ministrze,

Ze zdumieniem przyjęliśmy, wiadomość iż zatwierdził Pan Plan Generalny dla Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice sp. z o.o. krakowskiego lotniska w sytuacji, kiedy nie została rozstrzygnięta kwestia budowy nowej drogi startowej – zwłaszcza, że obecnie toczy się postępowanie w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w/w przedsięwzięcia w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach. . Jest to sytuacja wręcz niepokojąca, kuriozalna tym bardziej, tym bardziej, że w piśmie z dnia 22 marca 2018 r. znak DL.I.470.151.2018.MP.2 pisze Pan, że MPL Kraków-Balice Airport jest spółką handlową , na rozwój której nie ma Pan wpływu.

Pańska decyzja jest o tyle nie zrozumiała dla mieszkańców, że nie została uzgodniona z władzami miasta Krakowa. Zadziwia tak znaczna rozbudowa portu i tak znaczne (w perspektywie) planowane powiększenie ilości podróżnych w sytuacji, kiedy lotnisko znajduje się niespełna 10 km od zabytkowego zespołu Krakowa (klasa “zero”) wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jest to niezgodne z międzynarodowymi trendami, ogromnie krótkowzroczne, polega na angażowaniu publicznych środków w coś, co w niedalekiej przyszłości będzie musiało być poważnie ograniczane. Czujemy się w obowiązku poruszyć ten temat na forum publicznym gdyż w interesie mieszkańców Krakowa i przyszłych pokoleń jest to, w którym kierunku będzie rozwijał się Kraków. Dziś słyszymy bardzo wyraźny głos mieszkańców, którzy protestują przeciwko dalszej zabudowie Krakowa i zwracają uwagę na aspekty ekologiczne, a nie da się ukryć, że rozbudowa portu lotniczego wpłynie negatywnie na stan środowiska (zanieczyszczenie powietrza i wód opadowych), jak i zdrowia mieszkańców. .. Jaki jest więc pomysł na dalszy rozwój miasta? Jest logiczne, że wobec narastającej migracji ze wsi i małych miejscowości do dużych ośrodków miejskich, miasta – w tym szczególnie Kraków będą się rozrastać. Ze strategicznego punktu widzenia dalsze inwestycje w rozbudowę lotniska w Balicach wobec deficytu terenów pod inwestycje mieszkaniowe są pozbawione sensu i co więcej narażają podatnika na straty wymierne i niewymierne.

Chcielibyśmy Panu przypomnieć , że już w roku 2017 lotnisko generowało ponad 90 ton pyłu PM 10 tyle samo pyłu PM 2.5 a tlenku węgla o trzy rzędy wielkości więcej – w załączeniu dokument Program Ochrony Środowiska dla Gminy Zabierzów 1 gdzie podano dokładne wartości emisji zanieczyszczeń przez lotnisko. Plan generalny zakłada zwiększenie dwukrotne ruchu na lotnisku w Balicach co przełoży się odpowiednio także na emisję zanieczyszczeń. Dziś Kraków bezskutecznie walczy ze smogiem , jak to się ma do planów rozbudowy ? Czy ktokolwiek konsultował to z mieszkańcami Krakowa, czy może uważa Pan , że trzeba postawić ich przed faktem dokonanym? Czy Pan ma świadomość, że niemal co drugie dziecko w Krakowie cierpi na różnego rodzaju schorzenia dróg oddechowych albo alergie i ta liczba rośnie ?

Z przykrością stwierdzamy, że osobom ustalającym plan generalny zabrakło elementarnej wiedzy na temat planowania strategicznego bo w przeciwnym razie dostrzeżono by, że rozwój lotniska w Balicach jest z góry narażony na wiele przeciwności – dla MPL Kraków Balice olbrzymie odszkodowania a dla mieszkańców okolicznych miejscowości nieakceptowalny wzrost hałasu. Poza tym położenie lotniska i niedostępność terenu dla kolejnych inwestycji nie pozwoli na bezproblemową jego rozbudowę w przyszłości. Zaplanowane działania przyniosą pozorne korzyści i to tylko krótkoterminowo dla MPL Kraków Balice. Stracą na tym na koniec sami mieszkańcy Krakowa, którzy dziś duszą się w smogu oraz mieszkańcy aglomeracji krakowskiej, którzy za kwotę kilku miliardów złotych (istniejące i planowane wydatki) otrzymają lotnisko, które nie jest przyjazne dla pasażera. Prosimy w imieniu mieszkańców Krakowa i okolic o rewizję stanowiska. Planowany wydatek 1 miliarda złotych - być może nawet z pieniędzy podatników, jest nie do zaakceptowania. Za kwotę tą możliwe jest zbudowanie nowego lotniska pozbawionego wszystkich ograniczeń bieżącej lokalizacji i bez negatywnego wpływu na mieszkańców Krakowa i okolicznych miejscowości lub dofinansowania słusznego projektu CPK. Prosimy o rewizję Pana stanowiska albo przynajmniej debatę publiczną gdyż zatwierdzony Plan Generalny nie został poddany kompleksowej ocenie wszystkich organów ale przede wszystkim mieszkańców Krakowa, którzy mają prawo do wypowiedzenia się czy prywatna spółka może tak mocno i za tak wysoką cenę ingerować w ich życie.

Otrzymują:

Prezydent Miasta Krakowa
Urząd Gminy Zabierzów
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach
Stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 49

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

e
ed
krynico mądrości, oazo elokwencji porąbałeś merytorycznie przedmówce na kawałki, naprawdę twój wpis wniósł KUPE do dyskusji
M
Marian
Patrząc w przyszłość jedynym sensownym rozwiązaniem jest budowa wspólnego lotniska między Krakowem i Katowicami. Balice nie da się rozbudowywać w nieskończoność a Pyrzowice zawsze będą miały problem z dojazdem. Jeśli by powstało takie wspólne lotnisko to w zasięgu 100 km ma więcej ludzi niż planowany CPK. Jedyny problem to brak porozumienia między Śląskiem i Małopolską bo wszyscy się boją o swoje posadki a jak będzie jedno lotnisko to dla niego może stołeczka zabraknąć i oczywiście blokada takiego projektu przez PPL bo to by była konkurencja dla CPK i dlatego jest tu tyle trolli krytykujących budowę nowego lotniska na południu Polski.
F
Fenix
że ta ziemia wydała na świat takiego tumana
z
zab
``KŁAMSTWO OBIEGNIE CAŁY ŚWIAT ZANIM PRAWDA ZDĄŻY ZAŁOŻYĆ BUTY``

TA SENSACJA TO FAKE NEWS Z TRESCI TEJ SENSACJI NIE WYNKA ZEBY JA NAPISALI ZABIERZOWIANIE POZA STWIERDZENIEM AUTORA TEGO GNIOTA A TO JUZ POMOWIENIE,
powiedzcie po spojrzeniu na mape co ludziom w Zabierzowie przeszkadza lotnisko nic!! dlaczego bo jest tak daleko od niego ze im to jest obojętne, co innego bezposrednie okolice lotniska pisarzyna nawet nie zadała sobie trudu zeby zweryfikowac dokładnie informacje prwada ze URZEDNICY GMINY Zabierzów kwestionują budowe DODATKOWEGO PASA ZAPROPONOWANA PRZEZ PORT LOTNICZY ale nie rozbudowe i istnienie lotniska pomyslcie logicznie przeciez oni placa (lub powinni płacic)podatki do kasy tej gminy więc co strzał w kolano? ktoś probuje utaj postawic Zabierzów pod pręgieżem opinji publicznej a byc może przygotowac grunt do przejecia gruntów przez gmine Kraków
g
gofr
To, że nazwał się Rudawininem, nie oznacza, ze nim jest. Równie dobrze może to byc prowokator chcący zepchnać rozmowę na inne tory niż zabierzowski. Rudawski przy tym, jak znalazł. A po drugie: nie wiesz czym on w piecu pali i jakiej jakosci jest węgiel jeśli/którym pali.
I
Inn Rudawianin :)
A co to ma wspólnego z rozbudową pasa startowego? :)
Z
Zakazać palenia węglem!
Odpowiem Ci, prostaku, chociaż zazwyczaj nie dyskutuję z niziną społeczną. Ten węgiel, którym palisz (zapewne nieumiejętnie, sądzac po kolorze dymu z kominów w Rudawie), wyżera płuca nie tylko Tobie ale przede wszystkim dzieciom i osobom starszym, które mają bardzo słaby układ odpornościowy. Powtórzę jeszcze raz - jeśli komuś z głupoty lub lenistwa nie chce się przejść na ogrzewanie gazowe, jedyne na co zasługuję to pogarda i ostracyzm. Żegnam, prostaku.
M
My grzaliśmy gazem płynnym
Jebnij się w łeb.drewno i węgiel jest u nas dopuszczalne więc tym palimy.a tobie to już chyba mózg wyżarło.
s
sosenka
Nie mylcie mieszkańców wsi Zabierzów z mieszkańcami całej gminy Zabierzów bo np. Zabierzów i Rudawa to zupełnie inna para kaloszy.
Z
Zakazać palenia węglem!
Co ja tam mogę wiedzieć
Z
Zakazać palenia węglem!
Jeśli komuś się nie chcę zmienić źródła ogrzewania na czyste to ciężko mi taką osobę nazwać łagodnie. Ogrzewanie gazem płynnym kosztuje mniej więcej tyle samo co ziemnym (wiem to z doświadczenia). Więc jedynym argumentem jest lenistwo lub głupota (do wyboru). Oba powody co najmniej karygodne.
e
ed
gdybys zadal sobie ODROBINKE trudu i zamiast pisac bzdury w necie i sprawdzil kto ma na tablicy KRA dowiedziałbys sie ze to CALY POWIAT KRAKOWSKI mamusi kroliczku
a
a
widac ze nie chodzisz po dolinkach gdybys to robil to bys wiedzial ilu krakowian to robi
a
a
uwazaj bo empatia moze cie zabic
m
mł senator szt
Minister może zmieniać dowolnie swoje decyzje prywatne (np. kto mu dowiezie pizzę na kolację). Prawomocnych decyzji organu państwa nie można zmieniać tylko dlatego, że się jest ministrem. Niezadowolonym z decyzji, jeśli są stroną w postępowaniu, na ogół przysługuje prawo do zażalenia lub skargi, w zależności od charakteru decyzji. Można też skarżyć w sądach powszechnych. Niedawno p. Wolszczak wygrała z państwem polskim zatarg o nienależytą ochronę przed zanieczyszczeniem powietrza. Mieszkańcy spod lotniska też mają, być może, szansę wygrać kiedyś w swojej sprawie, może jakieś odszkodowanie i zwrot kosztów sądowych, które poniosą. Z tym pewnie trzeba będzie poczekać na zbudowanie inkryminowanego pasa startowego, żeby zmierzyć faktycznie powstałe uciążliwości, bo bez twardych danych pomiarowych sądom nie ma co tam zawracać.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska