https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ministerstwo chce podnieść opłaty. Paliwo podrożeje?

archiwum Polska Press
W przyszłym roku możliwe jest podniesienie opłaty paliwowej - o takiej możliwości poinformował resort infrastruktury i budownictwa. Z szacunków Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że podniesienie wysokości opłaty o każde 10 groszy na litr paliwa przyniesie w ciągu 10 lat dodatkowe ok. 20 mld zł na inwestycje.

- Podniesienie wysokości opłaty paliwowej jest jedną z propozycji wypracowanych przez Komitet sterujący ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych, która pozwoli na zwiększenie puli środków na inwestycje infrastrukturalne - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

-Środki te nie trafią do budżetu, w związku z tym sfinansują wyłącznie infrastrukturę w podziale 80 proc. na drogi, 20 proc. na kolej. Środki uzyskane z podwyższenia opłaty paliwowej będą w całości przeznaczone na inwestycje realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 i Krajowego Programu Kolejowego - podkreślał wiceminister Jerzy Szmit.

Opłata paliwowa to jedna z wielu danin na jaką składa się cena za litr paliwa w Polsce.

W resorcie zaprezentowano dzisiaj też pomysły jak budować w Polsce drogi szybciej i taniej.

Ministerstwo uznało, że głównym problem hamującym inwestycje i powodującym nadmierne koszty są przede wszystkim nadmierne wymagania środowiskowe. Na spełnienie tych wymogów wydaje się ok 10 proc. wartości kontraktów. Przykładowo w latach 2007-2013 łączny koszt kontraktów wyniósł 59 mld zł, z czego 5,5 mld wydano na ochronę środowiska. Same ekrany akustyczne warte są 5 proc. wartości kontraktów. Wobec tego resort proponuje żeby poza miastami ograniczyć stawianie ekranów wzdłuż dróg. A część kosztów związanych z urządzeniami ochrony środowiska stojącymi przy drogach finansować z funduszy ochrony środowiska, a nie z drogowych.

Mosty, kładki czy przejścia dla pieszych będą stawiane według określonych standardów. Ministerstwo chce też zwężenia pasów zieleni oddzielających jezdnie, korzystanie przy budowie dróg z miejscowych kruszyw i większe wykorzystanie surowców z recyklingu.

Podwyżka opłaty paliwowej czy oszczędności przy spełnieniu wymogów środowiskowych mają przynieść ok 29 mld zł oszczedności. Dodatkowo urzędnicy planują pozyskać od 2 do 5 mld zł w ciągu 10 lat przez zwiększenie wpływów z opłat  elektronicznych  za drogi.

Źródło: AIP

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
zły
500+ je***e.. najpierw dali dzieciorobom a teraz będą szukać gdzie by tu odbić.. znów na kierowcach wasza mać.

Skandal.

OC w górę, podatek Religi, paliwo w górę, strefy parkowania, opłaty ekologiczne i inne kradziejstwo!

 
K
KOD
Podwyżka tylko 10 groszy na litrze? Dlaczego tak mało? Dam chętnie 10 złotych. 
q
qaz
Ile jeszcze można doić kierowców ? na cokolwiek brakuje to się podnosi akcyzy i inne opłaty, nawet jakby ropę w rafineriach rozdawali za darmo to na polskich stacjach kosztowałaby ponad 3 złote. A bajki że te pieniądze zostaną w cokolwiek zainwestowane to możecie dzieciom na dobranoc opowiadać
P
PL
To wyjedź za granice. Po co dzieci 500+ mają pracować na Twoją emeryturę??

Spadaj na zmywak do Anglii pracować u Hindusów czy innych emigrantów w UK
C
Cr
Oni chyba zapomnieli, że od zeszłego roku nie zdjęli opłaty "zapasowej" kiedy to paliwo też było "tanie" i uznali, że trzeba wyrównać ceny, wtedy też im wyszło około 10gr na litrze...
m
mar
jedna i druga "opcja" polityczna realizuje konsekwentnie podwyżki opłat paliwowych. Jedyny plus to przynajmniej to że jak Pis to robi to się dowiadujemy na pierwszych stronach, bo za miłościwego panowania PO nikt nic o ich podwyżkach nie mówił.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska