https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Muzeum Lotnictwa w Krakowie ma nowy, cenny samolot. W polskich aeroklubach było ich kiedyś około 150

Jolanta Białek
W Muzeum Lotnictwa w Krakowie przybył cenny eksponat. Samolot Zlin Z-42M można podziwiać od 28 stycznia 2025
W Muzeum Lotnictwa w Krakowie przybył cenny eksponat. Samolot Zlin Z-42M można podziwiać od 28 stycznia 2025 materiały prasowe
W Muzeum Lotnictwa w Krakowie pojawił się kolejny, cenny eksponat. To samolot Zlin Z-42M o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD, wyprodukowany w 1977 roku w Czechosłowacji. W Polsce użytkowano około 150 samolotów tej marki, co stanowiło 20 proc. całej światowej produkcji.

Jeden z najpopularniejszych samolotów w polskich aeroklubach

Wyjątkowy dwumiejscowy dolnopłat, który pozyskało krakowskie Muzeum Lotnictwa - opracowany w zakładach Moravan Otrokovice - przez wiele lat pełnił służbę w Aeroklubie Mieleckim, a wcześniej w ośrodku „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie.

- Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych wykorzystywanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej – podaje Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20 proc. całej światowej produkcji.

Czytaj także

Nowy eksponat wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych i maszyn marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego, które ma w swych zbiorach także Zlin Z-26 oraz Z-50, co czyni krakowską wystawę kompletnym przeglądem historii użytkowania tej czechosłowackiej marki w Polsce.

Samoloty „Zlin” - pierwszy prototyp oblatano prawie 60 lat temu

Pierwszy prototyp tego samolotu oblatano 17 października 1967 roku. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a maszyna szybko zdobyła popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym w Polsce.

W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów

  • Z-42 – pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A

  • Z-42M – ulepszona wersja, wprowadzona w 1974 roku, z bardziej wydajnym silnikiem Avia M137AZ oraz śmigłem samoprzestawialnym V-503a. Dzięki tym modyfikacjom poprawiono osiągi oraz ekonomikę lotu

  • Z-142 – oblatana w 1978 roku, z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów

  • Z-242 – wersja z 1990 roku, napędzana amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360

Czytaj także

Jak podaje Muzeum Lotnictwa Polskiego, samolot Zlin Z-42M wyróżnia się: metalową konstrukcją z krytą kabiną dla pilota i instruktora (siedzących obok siebie), silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a, maksymalną prędkością 223 km/h oraz zasięgiem do 530 km, rozpiętością skrzydeł wynoszącą 9,11 metra.

Nowy muzealny nabytek można oglądać od 28 stycznia w sali wystawienniczej w gmachu głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska