https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Muzeum Lotnictwa w Krakowie ma nowy, cenny samolot. W polskich aeroklubach było ich kiedyś około 150

Jolanta Białek
W Muzeum Lotnictwa w Krakowie przybył cenny eksponat. Samolot Zlin Z-42M można podziwiać od 28 stycznia 2025
W Muzeum Lotnictwa w Krakowie przybył cenny eksponat. Samolot Zlin Z-42M można podziwiać od 28 stycznia 2025 materiały prasowe
W Muzeum Lotnictwa w Krakowie pojawił się kolejny, cenny eksponat. To samolot Zlin Z-42M o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD, wyprodukowany w 1977 roku w Czechosłowacji. W Polsce użytkowano około 150 samolotów tej marki, co stanowiło 20 proc. całej światowej produkcji.

Jeden z najpopularniejszych samolotów w polskich aeroklubach

Wyjątkowy dwumiejscowy dolnopłat, który pozyskało krakowskie Muzeum Lotnictwa - opracowany w zakładach Moravan Otrokovice - przez wiele lat pełnił służbę w Aeroklubie Mieleckim, a wcześniej w ośrodku „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie.

- Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych wykorzystywanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej – podaje Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20 proc. całej światowej produkcji.

Czytaj także

Nowy eksponat wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych i maszyn marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego, które ma w swych zbiorach także Zlin Z-26 oraz Z-50, co czyni krakowską wystawę kompletnym przeglądem historii użytkowania tej czechosłowackiej marki w Polsce.

Samoloty „Zlin” - pierwszy prototyp oblatano prawie 60 lat temu

Pierwszy prototyp tego samolotu oblatano 17 października 1967 roku. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a maszyna szybko zdobyła popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym w Polsce.

W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów

  • Z-42 – pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A

  • Z-42M – ulepszona wersja, wprowadzona w 1974 roku, z bardziej wydajnym silnikiem Avia M137AZ oraz śmigłem samoprzestawialnym V-503a. Dzięki tym modyfikacjom poprawiono osiągi oraz ekonomikę lotu

  • Z-142 – oblatana w 1978 roku, z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów

  • Z-242 – wersja z 1990 roku, napędzana amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360

Czytaj także

Jak podaje Muzeum Lotnictwa Polskiego, samolot Zlin Z-42M wyróżnia się: metalową konstrukcją z krytą kabiną dla pilota i instruktora (siedzących obok siebie), silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a, maksymalną prędkością 223 km/h oraz zasięgiem do 530 km, rozpiętością skrzydeł wynoszącą 9,11 metra.

Nowy muzealny nabytek można oglądać od 28 stycznia w sali wystawienniczej w gmachu głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska