Jeden z najpopularniejszych samolotów w polskich aeroklubach
Wyjątkowy dwumiejscowy dolnopłat, który pozyskało krakowskie Muzeum Lotnictwa - opracowany w zakładach Moravan Otrokovice - przez wiele lat pełnił służbę w Aeroklubie Mieleckim, a wcześniej w ośrodku „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie.
- Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych wykorzystywanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej – podaje Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20 proc. całej światowej produkcji.
Czytaj także
Nowy eksponat wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych i maszyn marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego, które ma w swych zbiorach także Zlin Z-26 oraz Z-50, co czyni krakowską wystawę kompletnym przeglądem historii użytkowania tej czechosłowackiej marki w Polsce.
Samoloty „Zlin” - pierwszy prototyp oblatano prawie 60 lat temu
Pierwszy prototyp tego samolotu oblatano 17 października 1967 roku. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a maszyna szybko zdobyła popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym w Polsce.
W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów
Z-42 – pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A
Z-42M – ulepszona wersja, wprowadzona w 1974 roku, z bardziej wydajnym silnikiem Avia M137AZ oraz śmigłem samoprzestawialnym V-503a. Dzięki tym modyfikacjom poprawiono osiągi oraz ekonomikę lotu
Z-142 – oblatana w 1978 roku, z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów
Z-242 – wersja z 1990 roku, napędzana amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360
Czytaj także
Jak podaje Muzeum Lotnictwa Polskiego, samolot Zlin Z-42M wyróżnia się: metalową konstrukcją z krytą kabiną dla pilota i instruktora (siedzących obok siebie), silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a, maksymalną prędkością 223 km/h oraz zasięgiem do 530 km, rozpiętością skrzydeł wynoszącą 9,11 metra.
Nowy muzealny nabytek można oglądać od 28 stycznia w sali wystawienniczej w gmachu głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
