Replika legendarnego górnopłata - samolotu RWD-8 powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.
RWD–8 został zbudowany przed prawie wiekiem, w latach 30. XX stulecia w zakładach na warszawskim Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki, Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 roku wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem małej manufaktury RWD.
- Ten typ samolotu posiadał doskonałe właściwości aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał ich pokaz: siedząc za sterami RWD–8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m po czym wylądował maszyną niczym szybowcem – opisuje Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Powstająca teraz replika legendy posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4–cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna samolotu, to dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.
- Zaprezentowana obecnie na zdjęciach replika posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego – i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej – relacjonują postęp prac przy niezwykłej replice pracownicy Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Samolot ten będzie ozdobą nowej wystawy stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano jesienią przyszłego roku w Hangarze nr 5.
