https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Krakowie powstaje replika legendarnego polskiego samolotu sprzed stu lat. Zobaczymy ją na wystawie

Jolanta Białek
Replika legendarnego górnopłata - samolotu RWD-8 powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Replika legendarnego górnopłata - samolotu RWD-8 powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie materiały Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie buduje replikę legendarnego przedwojennego, polskiego samolotu typu „parasol”. Niezwykły statek powietrzny zostanie zaprezentowany na nowej wystawie stałej, której otwarcie w Hangarze nr 5 zaplanowano mniej więcej za rok, jesienią 2025.

Replika legendarnego górnopłata - samolotu RWD-8 powstaje od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego.

RWD–8 został zbudowany przed prawie wiekiem, w latach 30. XX stulecia w zakładach na warszawskim Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki, Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 roku wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem małej manufaktury RWD.

- Ten typ samolotu posiadał doskonałe właściwości aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał ich pokaz: siedząc za sterami RWD–8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m po czym wylądował maszyną niczym szybowcem – opisuje Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Powstająca teraz replika legendy posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4–cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna samolotu, to dzięki m. im. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.

- Zaprezentowana obecnie na zdjęciach replika posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego – i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej – relacjonują postęp prac przy niezwykłej replice pracownicy Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Samolot ten będzie ozdobą nowej wystawy stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano jesienią przyszłego roku w Hangarze nr 5.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska