- Plan jest taki, by całą obwodnicą autostradową można było jeździć po trzech pasach ruchu w każdym kierunku. Związane z tym przedsięwzięcia zostaną wykonane w ramach Rządowego Programu Rozbudowy Dróg do 2030 roku z perspektywą do 2033 roku. To jest więc horyzont czasowy, w którym się poruszamy - mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dodatkowe pasy mają zostać zbudowane na odcinkach obwodnicy od bramek na autostradzie A4 Kraków - Katowice do węzła Kraków Południe (zjazd na zakopiankę), a także w drugą stronę - od Balic do węzła Modlnica. Tak ma być też na odcinku między Łagiewnikami i węzłem Kraków Południe. Na pozostałych odcinkach obwodnica jest trzypasmowa. Do tego powstaje brakująca jej północna część (trzypasmowa) od węzła Modlnica do węzła Kraków Nowa Huta.
Z obserwacji GDDKiA wynika, że największe natężenie ruchu na autostradowej obwodnicy Krakowa jest między węzłami Bielany a Łagiewniki – ponad 80 tys. pojazdów na dobę. Na pozostałych odcinkach jest to ponad 70 tys. Odcinkiem, na którym najczęściej występują korki, jest fragment A4 między węzłami Bielany i Kraków Południe. Utrudnienia na jezdni w kierunku Katowic są przeważnie rano, a w kierunku Rzeszowa po południu.
W GDDKiA przypominają, że w realizacji są dwie inwestycje, które przyczynią się do poprawy sytuacji na autostradowej obwodnicy Krakowa. Pierwszą z nich jest wspomniana budowa 12,3 km północnej obwodnicy Krakowa (S52), która przejmie część ruchu z autostrady A4. W ramach tej inwestycji powstają m.in. 2 tunele – w Zielonkach (653 m) i Dziekanowicach (496 m). Zakończenie zadania zaplanowano na wrzesień 2024 r.
Druga z prowadzonych inwestycji to przebudowa układu drogowego w Libertowie. Umowę na realizację tego zadania GDDKiA podpisała w sierpniu. Inwestycja ma usprawnić ruch na zakopiance, co ma poprawić sytuację również na pobliskim węźle Kraków Południe.
Deszczowe piątkowe popołudnie i Kraków stoi w korkach. Zator...
Trwają też prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego zadania. Celem inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i zakopianki od autostrady do granic Krakowa. Projekt zakłada powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny będzie poprowadzony oddzielnymi drogami.
- Węzeł Południe korkuje się, gdy chcemy zjechać z zakopianki w kierunku na Katowice, a także gdy chcemy zjechać z autostrady w kierunku na Zakopane. Trzeci problem jest taki, że na tym węźle nie ma wszystkich kierunków. Przebudowa spowoduje, że ruch tranzytowy, który będzie poprowadzony estakadą, zostanie odseparowany od ruchu lokalnego - zaznacza Kacper Michna.
Kolejnym kluczowym przedsięwzięciem ma być rozbudowa autostrady A4 o trzeci pas ruchu między węzłem Balice I (w rejonie bramek na autostradę A4 Kraków - Katowice) a ul. Kąpielową w Krakowie. Prace nad przygotowaniem tego zadania GDDKiA zaczęła przed rokiem.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się też do poszerzenie do trzech pasów w każdym kierunku autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice w rejonie Krakowa. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie opracowania dokumentacji projektowej dla rozbudowy tej drogi na odcinku pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I.
61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny – obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku. Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być GDDKiA.
Autostrada A4 Kraków - Katowice jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza – Kraków i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód o 22,7 proc.
FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- Co pasażerowie komunikacji miejskiej robią źle? Przegląd najgorszych zachowań
- Fryzury dla kobiet po 40. i 50. Zobacz, jak się czesać, aby odjąć sobie lat!
- Oto najbardziej luksusowe ulice Krakowa. Tutaj mieszkania kosztują krocie!
- TOP 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o Krakowie, przyjeżdżając tu na studia!