https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną w sprawie budowy drogi S52. GDDKiA może kontynuować przygotowania BDI. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Beskidzka Droga Integracyjna ma odkorkować miejscowości leżące przy DK 52 i skrócić czas przejazdu do Krakowa
Beskidzka Droga Integracyjna ma odkorkować miejscowości leżące przy DK 52 i skrócić czas przejazdu do Krakowa Archiwum Gazety Krakowskiej / Bogumił Storch
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w związku z budową drogi ekspresowej S52 Bielsko-Biała - Głogoczów nazywanej także Beskidzką Drogą Integracyjną. Na tę decyzję czekali mieszkańcy kilkunastu gmin leżących przy DK 52.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

GDDKiA może kontynuować prace przygotowawcze związane z drogą ekspresową S52

Decyzja NSA oznacza, że wydana w lipcu 2018 roku przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzja stała się prawomocna. GDDKiA może więc kontynuować prace przygotowawcze związane z drogą ekspresową S52 Bielsko-Biała - Głogoczów.

- GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia w III kwartale tego roku przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych. Ich celem będzie opracowanie szczegółowej dokumentacji terenu przyszłej inwestycji. Następnie będzie prowadzić dalsze prace związane z przygotowaniem szczegółowych założeń projektowych dla S52 - informuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale GDDKiA.

Długo oczekiwana Beskidzka Droga Integracyjna

Planowana trasa nazywana także Beskidzką Drogą Integracyjną jest od wielu lat wyczekiwaną inwestycją. Ma odkorkować miejscowości leżące przy DK 52, w tym Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską i skrócić czas przejazdu do Krakowa.
Od 2018 roku inwestycja była blokowana m.in. przez brak właśnie prawomocnej decyzji środowiskowej, co było wynikiem odwołań i skarg ekologów oraz grupy mieszkańców Wadowic. Teraz jest już zielone światło.

- Z wielką radością przyjmujemy w Kętach, że budowa BDI będzie mogła ruszyć. Od kilkunastu lat zabiegaliśmy o to jako samorząd, zgłaszając petycje i wnioski - mówi burmistrz Kęt Krzysztof Klęczar.

Podkreśla, że droga jest potrzebna z kilku ważnych powodów. Pierwszy to bezpieczeństwo mieszkańców, szczególnie na odcinku DK 52 przebiegającym przez Bulowice, gdzie często dochodzi do wypadków, w tym śmiertelnych. Drugi to otwarcie możliwości na dalszy rozwój gminy. Według burmistrza Kęt z ulgą decyzję NSA przyjmą właściciele gruntów zarezerwowanych pod budowę BDI w tej gminie już od 30 lat. Komplikowało to ich sytuację, bo z jednej strony nikt nie wykupił od nich tych terenów, a z drugiej nie mogli też inwestować.

Planowana droga połączy Bielsko-Białą i wspomniane miejscowości leżące wzdłuż DK 52 z krajową "7" w Głogoczowie.

- Droga będzie miała długość ok. 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina - wylicza Kacper Michna.

Droga ekspresowa S 52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S 52.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa zaplanowany jest na 2025 rok. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.

Jarmark Kasztelański w Oświęcimiu

od 16 lat
Wideo

Wybrane dla Ciebie

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska