Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nadal nie ma zgody mieszkańców Doliny Popradu na obwodnicę Piwnicznej. Szykuje się kolejny protest

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Mieszkańcy  Doliny Popradu mówią stanowcze „nie” planom budowy obwodnicy Piwnicznej i szykują kolejny protest
Mieszkańcy Doliny Popradu mówią stanowcze „nie” planom budowy obwodnicy Piwnicznej i szykują kolejny protest Klaudia Kulak
4 listopada odbędzie się kolejny protest przeciwko planowanej budowie obwodnicy Piwnicznej. To kolejny etap w trwającej od ponad dwóch lat walce o cenne przyrodniczo obszary Sądecczyzny. Zapoczątkowali ją mieszkańcy Piwnicznej, zawiązując Społeczny Komitet Gminy Piwniczna, który zyskał także poparcie mieszkańców innych miejscowości w Dolinie Popradu: Starego Sącza, Barcic i Rytra. To właśnie w tej ostatniej miejscowości dojdzie do blokady drogi krajowej nr 87. W sprawę zaangażowali się również wolontariusze Stowarzyszenia Polska 2050 oraz eksperci związani z ruchem.

FLESZ - Profilaktyka 40 plus. Dla kogo pakiet bezpłatnych badań?

od 16 lat

Do 2030 roku w Małopolsce ma powstać siedem obwodnic w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Wśród nich jest również obwodnica Piwnicznej-Zdroju. Mimo, że droga krajowa nr 87 przebiegająca przez Piwniczną zatłoczona jest autami, to jednak plany budowy obwodnicy miasta spotkały się z protestem mieszkańców Doliny Popradu.

- Nigdy nie pozwolimy aby ta trasa stała się drogą tranzytową dla tirów na Słowację i dalej na południe Europy. Tylko rynek w Piwnicznej uniemożliwia otwarcie tranzytu międzynarodowego, dlatego chcą wybudować za miliony pseudo obwodnicę – zaznacza Przemysław Mróz, przewodniczący społecznego komitetu.

Teraz dodatkowo Grupa „Ekologia Szeroko Rozumiana”, działająca przy Stowarzyszeniu Polska 2050 Małopolskie oraz małopolskie Strategie 2050 (Instytut złożony z ekspertów współpracujących z ruchem Polska 2050) włączyły się w protest przeciwko planowanej budowie obwodnicy Piwnicznej.

Po pierwsze ekologia

Rzeka Poprad rozdziela na dwie części Beskid Sądecki, a Dolina Popradu to bogata przyrodniczo jedna z najpiękniejszych dolin polskich. W jej obrębie zlokalizowany jest największy obszar siedliskowy w Małopolsce, obszar Natura 2000: Ostoja Popradzka PLH120088. Przez Dolinę przebiegają liczne korytarze ekologiczne, które stanowią część transeuropejskiego Korytarza Karpackiego i umożliwiają migrację dużych drapieżników: wilka, rysia i niedźwiedzia przez teren Polski. Wyznaczono tu punkty krytyczne mające kluczowe znaczenie dla łączności populacji tych drapieżników. Planowana droga ma przebiegać dokładnie przez te miejsca, co drastycznie pogorszy sytuację tych już zagrożonych gatunków.
- Budowanie w tym miejscu drogi intensywnego ruchu tranzytowego jest sprzeczne z prawem, logiką i zdrowym rozsądkiem, a skutki tej decyzji będą dotyczyć przyrody całej Europy - komentują Agnieszka Wojtyniak i Katarzyna Grin z Polski 2050.

Po drugie ludzie

Zdaniem protestujących w wyniku inwestycji Piwniczna-Zdrój straci status uzdrowiska, a cały obszar Doliny - atrakcyjność turystyczno-wypoczynkową, co odbije się na mieszkańcach, dla których te branże stanowią główne źródło utrzymania. Krajobraz mogą za to oszpecić ekrany akustyczne i estakady. To nie wszystko, bo wydłuży się czas dojazdu do szkół średnich, pracy i urzędów w Nowym Sączu.

- To także niebezpieczeństwo dla pieszych w szczególności dzieci i osób starszych: rondo i obwodnica bezpośrednio przy szkole i przedszkolu w Piwnicznej, ograniczenie ilości przejść dla pieszych w Barcicach, Rytrze i Piwnicznej – wymienia Mróz.

Kolejny protest

Po demonstracji w Piwnicznej i Starym Sączu mieszkańcy Doliny Popradu znów wyjdą na ulicę, ale nie sami.

- Polska 2050 Małopolskie wesprze mieszkańców Doliny Popradu i razem z nimi zaprotestować przeciwko tej tragicznej w skutkach inwestycji – zaznacza Wojtyniak.

By dzielić się informacjami o sytuacji w Dolinie i wzbudzić sprzeciw szerszej społeczności, Komitet Gminy Piwniczna organizuje protest. Jest on zaplanowany na dzień 4 listopada 2021 (czwartek), godz. 16.00 w Rytrze (na wysokości sklepu Żabka). W proteście wezmą udział również wolontariusze Polski 2050 z kilku powiatów w Małopolsce. Mimo wielu listów i apeli, a przede wszystkim petycji podpisanej przez prawie 5 tys. osób i uchwał przeciw budowie obwodnicy, jakie przegłosowały gminy Piwiniczna-Zdrój i oraz Rytro, członkom komitetu nie udało się spotkać z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.

Ruch turystyczny tak, ale nie tranzyt?

Departament Dróg Publicznych pytany przez wójta Rytra Jana Kotarbę o plany korytarz transportowy Dolina Popradu odpowiada, że zarówno strona polska jak i słowacka nie planują nowych połączeń transportowych o dużej przepustowości nad te w Zwardoniu, Cyżnem i Barwinku.
- Modernizacja dróg w regionie nowosądeckim wynika z postulatów lokalnych środowisk gospodarczych – zaznacza Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych.

- Droga krajowa nr 87 nie jest wskazana w żadnym z korytarzy sieci europejskiej, po podniesieniu tonażu na Słowacji, raczej nie należy spodziewać się wielkiego wzrostu ruchu międzynarodowego na szeroką skalę, w tym pojazdów ciężarowych. Zwiększyć się może ruch turystyczny i towarowy pomiędzy regionami, po obydwu stronach granicy polsko – słowackiej, dlatego celowe jest wyprowadzenie tego ruchu z centrum miasta, projektowaną obwodnicą – dodaje Iwona Mikrut, z GDDKiA w Krakowie.

Koszt budowy około 2,5-kilometrowej obwodnicy do wydatek około 450 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska