https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Największy ubezpieczyciel pomaga raczkującym firmom. Uważa, że mają ważną przewagę

Maciej Badowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
PZU podsumowało siedem lat współpracy ze startupami. W tym czasie największy polski ubezpieczyciel przeanalizował ponad 7 tys. pomysłów na innowacje, a docelowo nawiązał współpracę z 77 startupami i wdrożył 49 projektów. Efektem tych działań są skumulowane korzyści przekraczające 200 milionów złotych.

Spis treści

Współpraca ze startupami największego ubezpieczyciela w kraju

W ciągu ostatnich siedmiu lat PZU zainwestowało w analizę i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które zmieniają sposób, w jaki firma prowadzi działalność. Z ponad 7 tysięcy pomysłów, które zostały przeanalizowane, 350 przeszło szczegółową weryfikację. W efekcie 77 rozwiązań przeszło pilotaż, a 49 z nich zostało wdrożonych.

– W trakcie tych 7 lat PZU przeanalizowało ponad 7000 pomysłów na innowacje i nowe rozwiązania, nawiązała współpracę z 77 rozwiązaniami, startupami i pomysłami. I wdrożyła 49 najlepiej rokujących projektów" – tłumaczy w rozmowie z portalem strefabiznesu.pl Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU.

– To pokazuje, że innowacje mają moc i bardzo mocno oddziałują na biznes PZU. W trakcie tych 7 lat nauczyliśmy się jak efektywnie współpracować ze startupami – dodaje.

Współpraca ze startupami przynosi obopólne korzyści. Dzięki skali działalności PZU, startupy mają możliwość testowania i wdrażania swoich rozwiązań na szeroką skalę, co jest korzystne zarówno dla ubezpieczyciela, jak i dla młodych firm. – Wierzymy w to, że współpraca ze startupami może odbywać się na zasadzie "win-win". Jest ona korzystna zarówno dla nas, jak i dla startupów – dodaje Kurczab.

Jak wygląda rynek startupowy? Kurczab przyzynaje, że po okresie euforii i rekordowym finansowaniu dla startupów w 2021 roku nadeszły lata delikatnego spowolnienia, co spowodowało obniżenie tego finansowania.

– Z naszej perspektywy nie uważamy, żeby było to destrukcyjne, jeśli chodzi o projekty, które się pojawiają na rynku. W dalszym ciągu widzimy, że rodzą się nowe, ciekawe tematy, które chętnie skanujemy i nawiązujemy z nimi współpracę – mówi.

Innowacje w obsłudze Klienta i technologia AI

Jednym z kluczowych obszarów, w których PZU wdraża innowacje, jest obsługa szkód i świadczeń. Spośród 49 zrealizowanych projektów, 16 usprawniło ten właśnie obszar. Przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU wdrożyło rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję w obsłudze szkód komunikacyjnych. Kolejne 22 proc. przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16 proc. produktów, a 12 proc. obsługi klienta.

PZU wykorzystuje dzisiaj zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji, które są w stanie przeanalizować zdjęcia uszkodzonych pojazdów i w kategorii kilkudziesięciu sekund ocenić, jaki jest stopień uszkodzeń, czy dana część powinna zostać wymieniona, czy naprawiona, ile roboczogodzin mamy na to poświęcić – wyjaśnia Kurczab.

Takie rozwiązania nie tylko przyspieszają proces obsługi szkód, ale również zwiększają efektywność operacyjną firmy, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe.

Globalny zasięg i lokalna specyfika

PZU współpracuje z startupami z całego świata, w tym z krajów takich jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Holandia, Dania, a nawet Kazachstan. Jednakże, polskie startupy mają pewną przewagę dzięki znajomości lokalnych uwarunkowań rynkowych.

– Polski rynek jest nadal bardzo atrakcyjny dla nas. Jednocześnie jest trochę skromniejszym rynkiem niż rynki zachodnie. Pojawia się na nim bardzo dużo ciekawych projektów i są one bardzo przemyślane od strony zarówno propozycji wartości dla ubezpieczyciela i dla klienta, ale też w porównaniu do rynków zachodnich dużo lepiej przemyślane, jeśli chodzi o taką ścieżkę dojścia do rentowności – tłumaczy Kurczab.

Jak podkreśla, polski inwestor jest bardziej pragmatyczny, oczekując szybszego zwrotu z inwestycji, co wpływa na sposób, w jaki startupy planują swoje działania i strategie rozwoju.

– Polski inwestor oczekuje od startupu, że to okienko monetyzacji pojawi się w przewidywalnym okresie czasowym, nie za przysłowiowe 10 – 20 lat, tylko bardziej w perspektywie kilku lat – wyjaśnia.

Przyszłość współpracy ze startupami

PZU nie zamierza spoczywać na laurach i planuje dalsze inwestycje w innowacyjne projekty. Firma widzi potencjał w nowych technologiach i jest gotowa na dalsze wyzwania, jakie niesie ze sobą współpraca ze startupami. Dzięki temu PZU nie tylko wzmacnia swoją pozycję na rynku, ale także przyczynia się do rozwoju innowacyjnych rozwiązań, które mogą zmienić oblicze branży ubezpieczeniowej.

Jak przekazano, w ramach akceleratorów PZU testuje obecnie nowe rozwiązania z trzema start-upami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. W drugim kwartale ubezpieczyciel zamierza zakończyć te testy i podjąć decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.

Wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń, PZU wskazuje:

  • generatywną sztuczną inteligencję (GenAI)

  • wizję komputerową (ang. computer vision)

  • Internet rzeczy (IoT)

  • hiperpersonlizację

O PZU

PZU jest jedną z największych instytucji finansowych w Polsce, a także Europie Środkowo-Wschodniej. Na czele firmy stoi Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU) - spółka giełdowa notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW). Głównym akcjonariuszem jest Skarb Państwa posiadający 34,19 proc. akcji.

Od ponad 200 lat tym, co stanowi tożsamość Grupy PZU jest działalność ubezpieczeniowa, poprzez oferowanie kompleksowej ochrony ubezpieczeniowej we wszystkich najważniejszych dziedzinach życia prywatnego, publicznego i gospodarczego.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska