Radny przytacza statystyki z okresu maj – lipiec 2024, gdy policjanci pełnili patrole – w sumie przez 35 godzin - w rejonie wiaduktu na ul. Turowicza z urządzeniem do pomiaru prędkości. W tym czasie zarejestrowano aż 263 przypadku łamania przez kierowców przepisów w tym zakresie.
- Tak liczne wykroczenia oznaczają nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa, ale także ponadnormatywne wysokości generowanego hałasu, który jest szczególnie uciążliwy dla mieszkańców okolicznych bloków przy ul. Przyjaźni Polsko – Węgierskiej – zaznacza Garboliński, który proponuje, by miasto zwróciło się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o montaż na feralnym odcinku ul. Turowicza fotoradarów lub/i innej infrastruktury, która będzie wymuszała na kierowcach obniżenie prędkości.
Fotoradary na ul. Turowicza w Krakowie? Zdecyduje Inspektor Transportu Drogowego
Wszystko wskazuje na to, że montaż fotoradarów zostanie wzięty pod uwagę, natomiast na estakadzie nie można zainstalować progów zwalniających lub innych tego typu szykan, ponieważ jak twierdzą władze Krakowa - nie zezwalają na to przepisy.
- Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa zwróci się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego z wnioskiem o rozważenie możliwości montażu fotoradaru na ul. Turowicza – zapewnia w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik, który zaznacza również, że miasto zwróciło się już do Komendy Miejskiej Policji w Krakowie o kontynuację w rejonie estakady na Turowicza kontroli z użyciem przenośnego miernika prędkości.
Jak tłumaczy Kracik, miasto dostrzega wagę problematyki nielegalnych wyścigów samochodowych, stąd przekazuje pieniądze – 500 tys. zł w tym roku, a ubiegłym 80 tys. zł - na dodatkowe płatne służby dla Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji.
- Akcje te przyniosły efekt w postaci pojęcie w ubiegłym roku 109 działań pod nazwą nielegalne wyścigi, natomiast do 15 października 2024 przeprowadzono 84 takie akcje. Funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego KMP organizują swe patrole także w oparciu o zgłoszenia mieszkańców, policjanci podjęli współpracę także z krakowskimi centrami handlowymi, które miały problemy z uczestnikami „nielegalnych wyścigów”. Proceder ten został zahamowany. Ponadto w ramach struktur Wydziału Ruchu Drogowego KMP została wydzielona specjalna grupa, która w ramach pełnienia dodatkowej służby podczas nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę zwalcza agresywną jazdę kierowców jednośladów oraz pojazdów osobowych. Niejednokrotnie suma nałożonych przez nich mandatów wynosiła powyżej 30 tys. zł. Działania te są nadal kontynuowane – wylicza wiceprezydent Krakowa.
Analiza akustyczna na ulicy Turowicza zależy od zasobności budżetu Krakowa
Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego, który wszedł w życie 1 lipca 2024 (na pięć lat) nie nakłada na miasto obowiązku budowy ekranów akustycznych przy ul. Turowicza.
- Jednak z uwagi na interwencje mieszkańców terenów położonych przy tej ulicy zdecydowano, że wskazane jest wykonanie analizy akustycznej wraz z koncepcją rozwiązań dla tej drogi – na odcinku od skrzyżowania z ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej do ul. Tischnera. Możliwość realizacji analizy akustycznej w tym rejonie będzie rozważana podczas prac nad projektem budżetu Krakowa na rok 2025 oraz Wieloletnią Prognozą Finansową Miasta Krakowa na lata kolejne. W przypadku uwzględnienia tego zadania w przyszłorocznym budżecie, można założyć, że analiza taka zostanie wykonana do końca roku 2025 lub w pierwszej połowie roku 2026 – przekazał wiceprezydent Kracik.
Jak zmiana czasu wpływa na nasze zdrowie?
