Spis treści
Wysoka rotacja pracowników to spore wyzwanie dla firm
O tym, że benefity zwiększają skłonność pracowników do wiązania się z firmą, przekonanych jest 97 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa, powyżej 250 pracowników i 91 proc. reprezentantów średnich podmiotów, czyli zatrudniających od 50 do 250 pracowników.
– Jednym z największych problemów kadrowych, z którym już od lat mierzą się polscy pracodawcy, jest wysoka rotacja pracowników. Zjawisku temu sprzyja zarówno demografia, jak i dobra koniunktura na rynku pracy. W ciągu zaledwie dekady z grupy osób w wieku produkcyjnych ubyło ponad dwa miliony Polaków, a w wielu branżach wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. – Dlatego pracodawcy, szukając sposobów na związanie pracowników z firmą, coraz częściej sięgają po benefity pozapłacowe – dodaje.
Jednocześnie podkreśla, że „świadczenia pozapłacowe to atrakcyjny bonus, a nie ekwiwalent adekwatnego do kompetencji i rynkowych standardów wynagrodzenia podstawowego”. – Powinny być one także jak najlepiej dopasowane do rzeczywistych potrzeb pracowników – wskazuje Skoczeń.
Te benefity przestały być atrakcyjne dla pracowników
Ponad połowa pracowników (53 proc.), którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym przez ICAN Research na zlecenie VanityStyle, zaznacza, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb. – Twierdzi tak 44 proc. przedstawicieli dużych przedsiębiorstw i 62 proc. reprezentantów średnich firm – podano. – Niezadowolenie wynikające z niedopasowania oferty benefitowej do swoich indywidualnych oczekiwań częściej deklarują pracownicy fizyczni (58 proc.) oraz osoby w wieku od 46 do 65 lat (57 proc.) – wskazano.
Zdaniem pracowników, którzy wzięli udział w badaniu, 18 proc. średnich i 23 proc. dużych przedsiębiorstw realizuje badania wewnętrzne mające na celu poznanie potrzeb swoich zespołów w odniesieniu do świadczeń pozapłacowych.
TOP 10 pracowniczych benefitów 2023
Eksperci podkreślają, że dobór świadczeń pozapłacowych powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami pracowników. Ze wspomnianego badania wynika, że najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać niemal 6 na 10 (58 proc.) przedstawicieli średnich i dużych firm, jest dofinansowanie do wypoczynku. Na podium znalazły się też prywatna opieka medyczna (56 proc.) oraz bony towarowe i karty przedpłacone (49 proc. ).

Mniej niż połowa badanych (47 proc.) chciałaby otrzymywać od pracodawców prezenty rocznicowe na święta, 44 proc. dofinansowanie posiłków, 43 proc. karty sportowe, a 42 proc. bilety na wydarzenia kulturalne. Pierwszą dziesiątkę najatrakcyjniejszych benefitów zamykają darmowy transport do pracy (41 proc.), szkolenia językowe (38 proc.) oraz elastyczny czas pracy (37 proc.). Jak zauważa Skoczeń, aż cztery spośród najbardziej pożądanych świadczeń płacowych stanowią benefity, które mają bezpośrednie przełożenie na ekwiwalent pieniężny.
– Od wielu miesięcy mierzymy się w Polsce z wysoką inflacją, co niestety przeważnie nie znajduje odzwierciedlenia we wzroście wynagrodzeń. Siłą rzeczy popularnością cieszą się więc benefity materialne, w ramach których pracodawcy partycypują w kosztach funkcjonowania pracownika i jego rodziny – podkreśla ekspertka.
Ekspertka przy okazji zwraca uwagę na „relatywnie niewielką różnicę procentową w postrzeganiu atrakcyjności poszczególnych świadczeń”. To jej zdaniem obrazuje to, jak ważne dla pracowników wciąż są benefity pozafinansowe, przyczyniające się do poprawy ich dobrostanu, rozwoju osobistego, satysfakcji oraz zadowolenia, takie jak opieka medyczna, karty sportowe, dostęp do oferty kulturalnej czy szkoleń językowych – dodaje.
Nowe potrzeby i wyzwania w zakresie benefitów
W drugiej dziesiątce najbardziej pożądanych benefitów pojawiły się zarówno znane i popularne świadczenia, takie jak samochód służbowy, wyjazdy integracyjne czy ubezpieczenia emerytalne, ale też nowe – dotyczące sfery mentalnej „których jeszcze przed pandemią próżno było szukać wśród oferty pracodawców w Polsce”. – Z konsultacji z psychologiem oraz aplikacji wspierających zdrowie psychiczne skorzystałoby odpowiednio 18 i 13 proc. ankietowanych pracowników.
Konsultacje z psychologiem to także benefit, który znalazł się na pierwszym miejscu w zestawieniu świadczeń, nad których wdrożeniem zastanawiają się pracodawcy (12 proc.). Z kolei aplikacje wspierające zdrowie psychiczne planuje włączyć do oferty benefitowej 7 proc. zarządzających i przedstawicieli działów HR w średnich i dużych firmach.
– Pandemia koronawirusa sprawiła, że o zdrowiu psychicznym pracowników i ich dobrym samopoczuciu w miejscu pracy mówi się coraz więcej. Systematycznie rośnie świadomość odnośnie do tego, iż kondycja psychiczna pracownika ma wpływ m.in. na produktywność czy zaangażowanie w wykonywane zadania – przekonuje Aleksandra Łomzik, redaktorka programowa w Focusly.
