Pieniądze unijne na nowoczesny tabor kolejowy w Polsce będą z Krajowego Planu Odbudowy. To duży sukces Polregio. Dotychczasowe stare pociągi musza zostać wymienione. Nowoczesny tabor może diametralnie zmienić jakość kolejowych przewozów pasażerskich w regionie.
Inwestycja z unijnym wsparciem
- Zrobimy wszystko, by zrealizować inwestycję. Przedstawiciele spółki są jest w ciągłym kontakcie z decydentami, by zwiększyć finalny poziom dofinansowania do 84 procent - obiecuje Polregio.
Jak informuje spółka - w 2023 roku Polregio złożyło wniosek o pozyskanie z KPO dofinansowania na zakup taboru w województwie małopolskim. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), jako jednostka wspierająca Ministerstwo Infrastruktury w Krajowym Planie Odbudowy rozpatrzyło go pozytywnie, przydzielając spółce unijne wsparcie, nie ma jednak jeszcze ostatecznej informacji nt. poziomu wsparcia – rozmowy wciąż trwają.
Zarząd spółki zwrócił się do CUPT o zwiększenie poziomu dotacji, wskazując na potencjalne straty, z jakimi wiąże się obniżony próg wsparcia. Dodatkowo Polregio zwróciło uwagę na konieczność wydłużenia okresu rozliczenia dotacji o co najmniej dwa lata, ze względu na opóźnienia w rozdzieleniu środków z KPO.
Modernizacja taboru zmieni jakość przewozów
Nie ma wątpliwości, że zakup nowego taboru to konieczność, gdy mowa o największym pasażerskim przewoźniku kolejowym w kraju, który tylko w ubiegłym roku obsłużył niemal 100 mln pasażerów, dojeżdżających codziennie do pracy, szkół, uczelni i szpitali. Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu ich podróży nie podlega kompromisom. Tymczasem średni wiek taboru spółki przekracza 40 lat, co czyni go jednym z najstarszych na rynku. Do 2035 roku około 150 najstarszych pojazdów zostanie wyłączonych z ruchu.
– Mamy do narobienia znacznie większy dystans niż pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają flotę nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to kwestia egzystencjalna. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – ocenia Adam Pawlik, pełniący obowiązki prezesa zarządu Polregio S.A.
Zwracając uwagą na dofinansowaniu zakupów nowych składów przedstawiciele spółki mówią o niewątpliwie ogromnym sukcesie, bo Polregio potrzebuje transformacji taborowej, a było wyłączona w poprzedniej perspektywie unijnej z możliwością pozyskania środków unijnych.
– Cieszymy się, że wszystkie nasze wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, czym CUPT potwierdził, jak istotna jest wymiana taboru regionalnego. Doceniamy również podejście CUPT do maksymalizacji liczby kupowanych w ramach konkursu pojazdów. Liczymy jednak na pewne zmiany, które pozwolą w pełni, optymalnie wykorzystać przyznane środki – postuluje prezes Adam Pawlik.
– Zakwalifikowanie na listę podstawową wniosków POLREGIO, dotyczących taboru na potrzeby regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w 9 województwach pokazuje, że wsparciem unijnym zostaną objęte również województwa, w których jest ono najbardziej potrzebne. To dobry znak, jeśli chodzi o równomierną poprawę̨ jakości usług publicznych w całej Polsce – wskazuje Marcel Klinowski, wiceprezes Polregio.
Wnioski o zwiększenie dotacji na inwestycje
Korzystając z prawa do udziału w procesie konsultacji publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności prowadzonego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zarząd Polregio złożył wniosek o zwiększenie alokacji na regionalny tabor kolejowy w całym kraju o co najmniej 640 mln euro.
Według argumentacji spółki, zwiększenie dofinansowania pozwoli na sfinalizowanie montażu finansowego przedsięwzięć, umożliwi zawarcie umów o dofinansowanie i zakontraktowanie wykonawców taboru, zwiększy liczbę pojazdów objętych wsparciem KPO. Zdaniem przewoźnika rewizja przydzielonego wsparcia wpłynie na poprawę jakości usług świadczonych przez przewoźników regionalnych, zwiększy dostępność transportu kolejowego i ograniczy problem wykluczenia transportowego.
Rozpatrzenie wniosków nastąpi po 15 kwietnia 2024 r. Polregio, we współpracy z samorządami wojewódzkimi, złożyło łącznie w ramach KPO 10 wniosków na zakup: 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w województwie małopolskim, po 14 pojazdów w województwach łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 składów w województwie lubelskim, po 10 sztuk w województwach pomorskim i lubuskim, 8 sztuk w wielkopolskim, po 5 pojazdów w województwach dolnośląskim i świętokrzyskim.

Wypadek na A4 w okolicy Tyńca. Ogromne utrudnienia na autost...
- Diabli Dół i Boża Wola. Nazwy małopolskich wsi, o których nie słyszeliście!
- Urok Ojcowskiego Parku Narodowego zimową porą. Tunel oszronionych drzew i sanie
- Najpiękniejsze zabytki powiatu krakowskiego wraz z gospodyniami trafiły do kalendarza
- Strefa aktywności gospodarczej w Miękini została otwarta. Firmy już kupują działki
- Na podium rankingu małopolskich gmin nieustająco Wielka Wieś i Zielonki
- Nietoperzowy Szlak. Nowa atrakcja turystyczna pod Krakowem
Koniec zerowego VAT na żywność! Ceny wzrosną?
