Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe połączenia autobusowe w Krakowie w 2024 roku. Niektóre linie zostaną wydłużone

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W 2024 roku w Krakowie zostaną uruchomione nowe połączenia autobusowe.
W 2024 roku w Krakowie zostaną uruchomione nowe połączenia autobusowe. Aneta Żurek
Od początku grudnia prowadzimy akcję "Po pierwsze komunikacja!", w ramach której wspólnie z ekspertami, przedstawicielami władz miasta i mieszkańcami zastanawiamy się, jak poprawić transport w Krakowie i regionie. Jednym z postulatów krakowian jest poprawa oferty komunikacji zbiorowej. W czwartek (14 grudnia) w siedzibie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie odbyła się konferencja, podczas której poinformowano o planowanych zmianach w komunikacji miejskiej na przyszły rok. Przedstawiono plany dotyczące nowych linii autobusowych, wzmocnień częstotliwości oraz nowych przystanków, a także informacje o wydłużeniu niektórych tras.

- W tej chwili praca przewozowa wykonywana przez pojazdy komunikacji zbiorowej w Krakowie jest obecnie największa od wielu lat. Udało się zachęcić wielu mieszkańców do korzystania z transportu, co potwierdza sprzedaż biletów. Mamy najwyższy w Polsce wskaźnik pokrycia kosztów z biletów, na ten moment szacowany na 46 procent. Chcemy by przyszły rok kojarzył się z radykalnym wzrostem oferty: pojawi się kilkadziesiąt autobusów więcej - zapowiada Łukasz Franek, dyrektor ZTP w Krakowie.

W najbliższych miesiącach ta miejska jednostka planuje uruchomić nowe połączenia autobusowe. W ramach wszystkich planowanych zmian są brane pod uwagę linie, jakie mają funkcjonować na podstawie podpisanej umowy z prywatnym przewoźnikiem, firmą Mobilis. Przykłady takich linii to połączenie z Mydlnik Wapiennik na Salwator czy z Nowego Kleparza na Żabiniec.

Nowe linie autobusowe:

  • Linia 104 - Swoszowice SKA - Czerwone Maki Park&Ride
  • Lina 116 - Czerwone Maki P&R - Podgórki Tynieckie
  • Linia 126 - Mydlniki Wapiennik P&R - Salwator
  • Linia 147 - Nowy Kleparz - Żabiniec
  • Linia 148 - Na Załęczu - Cogiteon
  • Lina 196 - Łagiewniki - Kostrze OSP (co drugi kurs)
  • Linia 198 - Mistrzejowice - Zesławice
  • Linia 438 - Chełmońskiego Pętla - Osiedle Piastów
Budowa tramwaju do Mistrzejowic. W grudniu ruszą ważne prace z związane z drążeniem tunelu.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Wykonawca podsumow...

Planowane zmiany mają też obejmować wydłużenie już funkcjonujących linii, np. 513 do pętli Prądnik Biały Zachód, czy linii 155 ze Swoszowic SKA do Podgórza SKA.

Dodatkową ważną wydłużoną linią autobusową, o co wnioskowali mieszkańcy, będzie linia 125 ze Złocienia do Dworca Głównego Wschód przez nowy układ ulic w Małym Płaszowie, następnie ul. Myśliwską oraz Ofiar Dąbia. Ta linia ma również kursować ul. Cystersów, dolną płytą ronda Mogilskiego oraz ul. Rakowicką.

Linia 105 z Dworca Głównego Zachód zostanie wydłużona do pętli Osiedle Piastów, a linia 193 z Lesiska do pętli Górka Narodowa P&R.

- Chcieliśmy dzisiaj przedstawić informacje, że 2024 rok - mamy nadzieję, będzie znacznie lepszy niż 2023, w którym tak naprawdę przez cały czas zbieraliśmy pieniądze, żeby utrzymać obecną ofertę. To się udało już jesienią, ta oferta jest największa od lat. Przyszły rok dzięki umowie z Mobilisem, która będzie w drugiej części roku, uruchamia nam możliwości operacyjne zwiększenia ilości połączeń utworzenia nowych linii – tłumaczy Łukasz Franek.

Według danych przedstawionych przez ZTP, w 2023 roku tabor autobusowy to ok. 518 autobusów MPK Kraków oraz ok. 73 autobusów Mobilis. Z kolei w 2024 roku zaplanowano ok. 530 autobusów MPK Kraków i ok. 133 autobusów CNG - Mobilis.

- W budżecie szacujemy, że około 1 mld zł będzie kosztował ten transport na już zwiększonym poziomie, czyli ujmując już dodatkowo przewozy wynikające z umowy z Mobilisem i zwiększone przewozy tramwajowe. Ten rok zamkniemy z kwotą poniżej 900 mln zł, czyli porównując rok do roku to jest ok. 10 procent wzrostu - wyjaśnia dyrektor ZTP.

Praca zaplanowana na przyszły rok to ok. 41 mln wozokilometrów MPK, ok. 6,1 mln wozokm. Mobilis i ok. 18 mln pociągokilometrów - tramwaje.

Skracanie linii jako recepta na spóźniające się autobusy

- Linie tak naprawdę nie powinny przejeżdżać przez całe miasto. Tutaj widać jak ich efektywność radykalnie maleje i przykładem jest linia 139 od Kombinatu po Mydlniki. Nie ma miasta na świecie, gdzie autobusy nie łapią opóźnień, ponieważ są w ruchu ulicznym, to nie jest transport szynowy, który jest odseparowany. Czasami buspasy pomagają, jednak nie wszędzie da się to wprowadzić - wyjaśnia dyrektor ZTP i dodaje: "Natomiast znacznie mniejsze są opóźnienia, jeśli linie obsługują połączenia w kierunku Śródmieścia. Jeżeli jedziemy przez całe miasto to powinniśmy mieć linie na zakładkę, tak jak 139 i 199".

Za co można dostać mandat w zimie?

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska