Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz: mapa z plątaniną dróg i lokalnych interesów

Wojciech Chmura
Jerzy Gwiżdż (siedzi): Dwie kosztowne, równoległe drogi na południe od autostrady A4 to propozycja zupełnie nierealna
Jerzy Gwiżdż (siedzi): Dwie kosztowne, równoległe drogi na południe od autostrady A4 to propozycja zupełnie nierealna Fot. Wojciech Chmura
Choć drogi zostały wytyczone tylko na mapie województwa małopolskiego i długie lata miną nim ewentualnie zostaną wybudowane, to już samo ich rozmieszczenie wywołało emocje podczas spotkania wicemarszałka Romana Ciepieli z samorządowcami południowo-wschodniej Małopolski.

Wiceszef zarządu województwa konsultował w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu koncepcję nowej sieci dróg, którą na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego przygotowała krakowska Pracownia Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans.

Jak podkreślała, brakuje w Małopolsce połączeń drogowych.

- Wytypowaliśmy więc dziewięć, w tym trzy w południowo-wschodniej części województwa - mówił wicemarszałek Ciepiela.

Te trzy to trasa Brzesko - Nowy Sącz - Muszynka jako alternatywa dla obecnej trasy krajowej nr 75, droga z Tarnowa przez Gorlice do Barwinka i szosa z Nowego Targu, przez Krościenko, Nowy Sącz do Gorlic.

Prezentacja planowanej mapy drogowej wzbudziła wielkie emocje samorządowców. Pierwszy, trzymając długo rękę w górze, poderwał się wicestarosta limanowski Franciszek Dziedzina.

- Te plany są z wyraźnym pominięciem powiatu limanowskiego, bo od pokoleń cały system dróg i inwestycji gospodarczych dostosowywał się do przebiegu trasy krajowej nr 28 - czytał stanowisko zarządu swojego powiatu. - Odbieramy to jako spychanie nas do drugiej kategorii mieszkańców.

Wiceprezydent Nowego Sącza Jerzy Gwiżdż uznał robotę krakowskiej pracowni za "akademicką", ponieważ nikt nie znajdzie 10 mld zł na wykonanie tylu dróg. Szczególnie dwóch równoległych odchodzących od autostrady A4.

- Musimy dać czytelny sygnał ludziom, że rozmawiamy o planie przestrzennym, a nie o planach budowy dróg - zastrzegał Jerzy Gwiżdż, podkreślając, że w dobie kryzysu trzeba planować realistycznie.

Były wicemarszałek Leszek Zegzda opowiedział się stanowczo za budową nowej trasy ekspresowej Brzesko - Nowy Sącz.

- Teraz jest właśnie pora na spory i konflikty, by opracować jedną koncepcję odpowiadającą samorządom - stwierdził Roman Ciepiela. W Gorlicach konsultacje były wcześniej i tam samorządowcy opowiedzieli się za wariantem tarnowskim drogi od A4.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Adam Czerwiński uważa, że skonsultowana z samorządami mapa dróg jest podstawowym dokumentem w zabieganiu o pieniądze.

- Najważniejsze, że droga z Brzeska przez Nowy Sącz do Muszynki znalazła się wśród priorytetów Małopolski - mówi Adam Czerwiński. - Teraz bowiem uzgadniane są najważniejsze kanały transportowe dla przyszłej Małopolski. Musimy wypracować wspólne stanowiska, pogodzić się co do ważności poszczególnych dróg.

Dyrektor Czerwiński nawiązał do wcześniejszych konsultacji tej samej mapy w Gorlicach.

- Tamtejsi samorządowcy opowiedzieli się oczywiście za wariantem z Tarnowa przez Gorlice na Barwinek - mówi. - Niepokoi fakt, że do tej opcji przychylają się też samorządy z sąsiedniego województwa podkarpackiego, co w późniejszym ustalaniu planów na szczeblu rządowym może być ważnym argumentem. My musimy bronić swoich fundamentalnych interesów, czyli połączenia z Brzeskiem.

Ksiądz czuje się zaszczuty. Hit disco polo na lekcji religii [WIDEO]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska