Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi 44 nabiera kształtów
Budowa obwodnicy Oświęcimia rozpoczęła się na początku listopada 2022 roku. Nowa trasa, która odciąży główne drogi w mieście i połączy je z drogą ekspresową S1 z miesiąca na miesiąca nabiera kształtów. Dotyczy to m.in. kluczowych jej elementów, jak przeprawy nad rzekami.

- Zima była czasem intensywnych prac na obu mostach biegnących nad największymi rzekami – Wisłą i Sołą - podkreśla Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych.
W piątek, 22 marca, ukończona została konstrukcja przeprawy na Wiśle na granicy Małopolski i Śląska, która połączyła brzegi rzeki, a tym samym oba województwa. Most powstawał techniką nasuwania podłużnego. Ma 432 m długości w ciągu jezdni do Mysłowic oraz 420 m na jezdni do Krakowa.
Most nad Sołą budowany jest inną techniką – nawisową. Tutaj zbudowano od połowy grudnia do połowy marca ok. 200 m jezdni. Prace na budowie były prowadzone nawet w bardzo niskich temperaturach, przy -17 stopniach Celsjusza.

W takich warunkach m.in. kładziono w styczniu belki nad ul. Legionów, które będą częścią konstrukcji mostu nad Sołą. Konstrukcja mostu nad Sołą ma połączyć brzegi rzeki w ciągu najbliższych tygodni.
Zima sprzyjała budowie obwodnicy Oświęcimia
Prace były prowadzone także przy innych częściach inwestycji, w tym tunelu pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice. Firma Budimex będąca wykonawcą inwestycji wykorzystywała w miarę możliwości łagodną zimę.
Zaawansowane są także prace przy rondach na ul. Legionów i Jagiełły oraz Zatorskiej. Na części odcinków wylane są już pierwsze warstwy asfaltu.

W GDDKiA zauważają, że budowa obwodnicy Oświęcimia to jedna „najcieplejszych” jej inwestycji. Zima jest tu względnie łagodna i ustępuje szybciej niż na innych obszarach. Jednak konsekwencją są problemy z roztopami i błotem, które na terenie budowy występuje wyjątkowo obficie. Na bieżąco monitorowany jest stan wód gruntowych. Pomiary wskazują, że tej zimy był on wyjątkowo wysoki.
Będzie omijać Oświęcim od południa
Cała obwodnica Oświęcimia ma łącznie długość niewiele ponad 9 km. Prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 między miejscowościami Bojszowy i Jedlina po śląskiej stronie do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.
- Budowa jest zaawansowana w 54 proc. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku - informuje Kacper Michna z GDDKiA.

Koszt inwestycji to 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Trasa omijać będzie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Społem w Oświęcimiu ma 75 lat. Historia zapisana na archiwalnych zdjęciach. Galeria
- Most na Wiśle w ciągu obwodnicy Oświęcimia. To już końcowe metry! Zdjęcia
- Bezpłatne prozdrowotne programy profilaktyczne dla mieszkańców powiatu oświęcimskiego
- Tak kibice Re-Plast Unia Oświęcim fetowali awans swoich pupili do półfinału
- Duża i ważna inwestycja na Osiedlu nad Sołą w Kętach
- Wkrótce w Kętach ruszy budowa ostatniego odcinka obwodnicy centrum miasta
