„Robak” to oparta o epopeję Adama Mickiewicza, kooperacyjna gra planszowa dla 2-4 graczy, pozwalająca na własny sposób rozegrać tajną misję księdza Robaka. Grający będą konstruować subtelne intrygi, by doprowadzić do zgody między kłótliwymi mieszkańcami Soplicowa i w ten sposób urzeczywistnić wszystkie trzy zamiary Bernardyna: przygotował Litwę na przybycie wojsk Napoleona, pojednać zwaśnione rodziny Sopliców i Horeszków, a przy okazji zabezpieczyć przyszłość pana Tadeusza" - czytamy na stronie projektu.
Zabawa i edukacja w jednym
Z grą będzie połączona (dzięki kodom QR na rewersach kart) internetowa platforma wiedzy na temat poematu, dostępna bez ograniczeń pod adresem: www.pantadeusz.promocjaksiazki.pl. Na platformie będą informacje na temat postaci występujących w utworze, wiadomości historycznoliterackie i materiały umożliwiające krytyczną analizę utworu. Nauczyciele mogą pobrać z niej scenariusze lekcji.
Gry „Robak” nie można kupić. Otrzymają ją wyłącznie uczestnicy prowadzonych w ramach projektu szkoleń:
- Wrocław: 27 lutego (zapisy: [email protected])
- Olsztyn: 11 marca (zapisy: [email protected])
- Gorzów Wielkopolski: 12 marca ( zapisy: tutaj lub [email protected])
- Opole: 19 marca (zapisy: [email protected])
- Kraków: 9 kwietnia (zapisy: [email protected])
- Tarnów: 5 marca (zapisy: [email protected])
- Lublin: 4 marca (zapisy: [email protected])
- Warszawa: 11 kwietnia (zapisy od 25 marca: [email protected])
Każdy chętny może zgłosić się do udziału w szkoleniu, a zarazem w projekcie, pod podanymi wyżej adresami. Decyduje kolejność zgłoszeń.
W finale akcji zaplanowano cykl turniejów gry Robak dla młodzieży. Przewidziano je dla młodzieży z klas VII-VIII szkół podstawowych i klas I-II szkół średnich (wiek 14-18 lat). Ćwierćfinały zawodów odbędą się w zainteresowanych szkołach, bibliotekach i w domach kultury, a półfinały zostaną przeprowadzone przez biblioteki – partnerów projektu. W ich wyniku wyłonionych zostanie ośmiu finalistów. Ogólnopolski turniej finałowy odbędzie się 11 czerwca w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Zaproszonym finalistom i ich opiekunom organizator zapewni pokrycie kosztów podróży i nocleg.
O projekcie
Projekt realizowany jest, w ramach programu Promocji Czytelnictwa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez Agencję Promocyjną OKO.
Przedsięwzięcie odbywa się we współpracy z Muzeum Pana Tadeusza Oddziałem Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, pod patronatem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W stworzenie gry i platformy wiedzy zaangażowali się merytorycznie: dr hab. Paweł Bukowiec prof. UJ (autor tekstów na platformę wiedzy) i dr hab. Tomasz Majkowski prof. UJ (opieka merytoryczna i groznawcza). Od strony metodycznej nadzór nad projektem sprawowała Biserka Cejović, która jest także autorką udostępnionych scenariuszy lekcji. Mechanikę gry opracował Wojciech Rzadek. Autorką ilustracji jest Anna Pałosz, której opracowanie graficzne gry karcianej „Świteź” (stworzonej przez ten sam zespół) zdobyło prestiżową nagrodę „Projekt Roku 2022”, przyznawaną przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
Sukces Neuralink - pacjent steruje komputerem siłą myśli!

- Gdzie są najdroższe, a gdzie najtańsze mieszkania w Krakowie? Ranking dzielnic 2024
- Najpiękniejsze pary z krakowskich studniówek! To one przyciągały wzrok
- Pistacjowe croissanty robią furorę w internecie! Gdzie można je zjeść w Krakowie?
- Zimowe wycieczki w Tatry z dziećmi. Zobaczcie łatwe i przyjemne szlaki w górach