Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odwołany lot. Jeśli przewoźnik nie chce oddać pieniędzy? Można złożyć skargę do Europejskiego centrum Konsumenckiego. Jak to zrobić?

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Odwołany lot. Jeśli przewoźnik nie chce oddać pieniędzy? Można złożyć skargę do Europejskiego centrum Konsumenckiego. Jak to zrobić?
Odwołany lot. Jeśli przewoźnik nie chce oddać pieniędzy? Można złożyć skargę do Europejskiego centrum Konsumenckiego. Jak to zrobić? Szymon Starnawski /Polska Press
W obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot pieniędzy. Co zrobić, by uzyskać zwrot pieniędzy za odwołany lot?

W wyniku odwołanych lotów pasażerowie maja problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Ci, którzy dokonali rezerwacji na stronie linii lotniczej, przynajmniej wiedzą, z kim należy się kontaktować. Inaczej przedstawia się sytuacja konsumentów, którzy dokonali rezerwacji na stronie pośrednika lub w biurze agenta turystycznego.

Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.

Obecnie w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot pieniędzy. Z relacji konsumentów wynika, że:

  • Po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej, są proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, pośrednicy jednak, nie chcą go udostępnić klientom.
  • Niektórzy pośrednicy proponują wyłącznie voucher.
  • Niektórzy pośrednicy żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem.

Próbując uzyskać zwrot wpadają w „błędne koło” - linie lotnicze odsyłają klientów do pośrednika, a pośrednik do linii lotniczej.

Zgodnie z unijnym Rozporządzaniem 216/2014 w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot od linii lotniczej. Sytuacja komplikuje się, gdy zamieszany jest w nią pośrednik.

Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są to samą metodą, jaką nastąpiła płatność. Linia lotnicza na kartę pośrednika, ten natomiast na konto klienta.

Europejskie Centrum Konsumenckie proponuje kontakt z dwoma podmiotami jednocześnie. Jeżeli po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej z pośrednikiem i linią, pasażerowie nie otrzymają zwrotu, skargę na zagranicznego przewoźnika można złożyć do Europejskiego centrum Konsumenckiego.

Skarga jest rozpatrywana w ramach informatycznego systemu (IT-Tool) sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Jeżeli chcemy potwierdzić, czy skarga dotarła, nie wysyłajmy kolejnego e-maila, tylko zadzwońmy pod nr (22) 55 60 600.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Odwołany lot. Jeśli przewoźnik nie chce oddać pieniędzy? Można złożyć skargę do Europejskiego centrum Konsumenckiego. Jak to zrobić? - Portal i.pl

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska