Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
- To bardzo ważny projekt z punktu widzenia poprawy estetyki naszej gminy. Reklam w przestrzeni publicznej jest dużo, co potwierdzają opinie zebrane w czasie konsultacji społecznych. Mieszkańcy zauważyli potrzebę drastycznego zmniejszenia ich liczby w rynku, czy w pobliżu zabytkowych obiektów. Podstawową zasadą powinno stać się dostosowanie formy reklamy do charakteru miejsca, w którym jest ona sytuowana. Reklamy umieszczane w sposób przemyślany spowodują, że ich przekaz stanie się bardziej widoczny dla odbiorcy – uważa Roman Piaśnik, burmistrz Olkusza.
Opracowanie przepisów regulujących kwestię sytuowania na terenie Miasta i Gminy Olkusz obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, zajęło ponad 3 lata. Wszystko po to, by nowe przepisy przyniosły jak najlepszy efekt.
Reklamowy Olkusz podzielony na cztery strefy
Zgodnie z zapisami nowego kodeksu reklamowego, Miasto i Gminę Olkusz podzielono na cztery strefy. Strefy A i D to miejsca objęte szczególną ochroną przez wzgląd na swój zabytkowy oraz przyrodniczy charakter; czyli ogólnie rzecz ujmując, to ścisłe centrum Olkusza, okolice zamku Rabsztyn i parki krajobrazowe. W strefach B i C, czyli mieszkalnych i usługowych, reklam może być więcej.
Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, w tym szyldy, istniejące w dniu wejścia w życie kodeksu, wymagają dostosowania do przepisów podjętej uchwały: dla obszarów w granicach strefy A i D - 24 miesiące od dnia wejścia w życie uchwały, a dla obszarów w granicach stref B i C - 36 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Niedostosowanie nośników reklamowych do przepisów prawa miejscowego może skutkować naliczeniem kar pieniężnych i wydaniem decyzji administracyjnej zobowiązującej do ich dostosowania lub usunięcia.
- Trzeba umiejętnie podejść do tematu umieszczania reklam. Jeśli ktoś ma szyld sklepowy, to nie podpada od pod przepisy i reklamach. Jeśli jednak zechce całą szybę wystawową wypełnić okleiną reklamową, to już będzie musiał zajrzeć do przepisów, czy wolno mu to zrobić, a jeśli tak, to w jakich rozmiarach w stosunku do gabarytów budynku – tłumaczy Michał Latos, rzecznik olkuskiego UM. - Inaczej wygląda sprawa tablic reklamowych przy drodze krajowej, które spełniają swoją rolę. Muszę powiedzieć, że 86 procent naszych badanych było za całkowitym odrzuceniem reklam.
