https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jest szansa, że w wakacje 2026 roku turyści wjeżdżający do Zakopanego w końcu zobaczą... Tatry

Łukasz Bobek
Czy w wakacje 2026 roku turyści wjeżdżający do Zakopanego nie zobaczą już gąszczu reklam?
Czy w wakacje 2026 roku turyści wjeżdżający do Zakopanego nie zobaczą już gąszczu reklam? Łukasz Bobek
Jeśli wszystko pójdzie dobrze, goście wjeżdżający do Zakopanego w wakacje 2026 roku być może w końcu zobaczą… Tatry. Wówczas powinny już wejść w życie przepisy przygotowanej od dawna uchwały krajobrazowej na terenie Zakopanego, które przygotowywane są od długich miesięcy.

Łukasz Filipowicz, gdy w maju 2024 roku przejął władzę jako burmistrz Zakopanego, zapowiadał dopracowanie projektu nowych przepisów przygotowanego przez poprzedniego burmistrza Leszka Dorulę. Na początku stycznia projekt nowych przepisów został wyłożony do publicznego wglądu, odbyło się jedno spotkanie z mieszkańcami i… cisza. I do tej pory nic się nie ruszyło dalej w tej kwestii.

Kiedy skończą się prace nad kodeksem reklamowym dla Zakopanego?

- Z uwagi na fakt, że konsultacje zostały ogłoszone w czasie zimowego sezonu, gdy wielu naszych mieszkańców, jak i przedsiębiorców było zajętych obsługą turystów, zdecydowaliśmy się przedłużyć termin konsultacji społecznych do 31 marca. Wnioskowało o to wielu mieszkańców i przedsiębiorców z naszego miasta. Czekamy więc na uwagi jeszcze przez dwa tygodnie – mówi Filipowicz.

Po tym czasie urzędnicy rozpatrzą wnioski mieszkańców, naniosą ewentualne zmiany i projekt trafi pod obrady radnych. Kiedy ci zdecydują się przyjąć nowe prawo? Burmistrz chciałby, by weszło ono w życie jeszcze przed wakacjami 2025. Gdy tam się stanie, nie będzie to jednak oznaczało z automatu, że nagle Tatry odsłonią się zza sterty billboardów przy drogach. W uchwale zapisany będzie bowiem czas na dostosowanie się do nowych przepisów – prawdopodobnie 12 miesięcy, co oznacza, że latem 2026 turyści przyjeżdżający na wypoczynek powinni odczuć różnicę.

Co zmieni się w Zakopanem, gdy nowe przepisy dot. reklam wejdą w życie?

- Duże billboardy i płachty reklamowe będą niedozwolone. Dopuszczone zostaną tylko okresowe płachty w przypadku remontu budynku – informowała kilka tygodni temu Marta Gratkowska, kierownik Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Zakopane.

To oznacza, że billboardy będą musiały zniknąć m.in. z terenów przyległych do zakopianki.

W nowym projekcie usunięte zostały reklamy na płotach. Tych nie będzie można w ogóle stosować. – Ponadto niektóre zapisy uprościliśmy – wyjaśnia kierowniczka Biura Planowania Przestrzennego.

Łukasz Filipowicz zaznacza, że mieszkańcy będą mogli wieszać szyldy wskazujące na działalność gospodarczą prowadzoną pod konkretnymi adresami. Niektóre reklamy również będą dopuszczone, ale w określonym formacie i miejscu. Dodatkowo nowe przepisy wprowadzą odpłatność za reklamę.

Urzędnicy przygotowali wideo przewodnik dla mieszkańców, który w obrazkowy sposób ma wyjaśnić główne założenia projektowanych nowych zapisów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska