Takie miejsca nazywamy białymi plamami. Orange Polska inwestuje w te obszary, walcząc tym samym z wykluczeniem cyfrowym. W ramach projektu Regionalnych Sieci Szerokopasmowych wybudował w województwach lubuskim i pomorskim ponad 3 tys. km regionalnej infostrady. Blisko 600 miejscowości wcześniej uznanych za białe plamy zyskało możliwość korzystania z szybkiego internetu.
O tym, że nowe technologie komunikacyjne zapewniają w tych obszarach realny rozwój, świadczą statystyki. W latach 2009–2013 obszary białych plam, w które zainwestował Orange Polska, zanotowały większe dochody własne gmin w przeliczeniu na mieszkańca niż podobne lokalizacje. Cyfryzacja tych społeczności przełożyła się też na inne sfery, jak choćby aktywniejszy udział w wydarzeniach kulturalnych. Pojawia się tam teraz więcej zespołów artystycznych, kół i klubów w domach kultury.
Na firmach telekomunikacyjnych ciąży duża odpowiedzialność. Inwestycje zapewniające dostęp do nowych technologii mogą oznaczać poprawę jakości życia poszczególnych ludzi, a nawet całych społeczności, decydują o konkurencyjności przedsiębiorstw, dostępie do edukacji i rozrywki.
Ale społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw teleinformatycznych nie polega jedynie na oferowaniu określonych narzędzi technologicznych i infrastruktury. Należy też pokazać ludziom, jak z nich efektywnie korzystać i czego się wystrzegać, o czym mówi prezes Akademii Rozwoju Filantropii Paweł Łukasiak. – Firma, która swoją aktywność biznesową wiąże z nowymi technologiami, nie powinna ograniczać się tylko do rozwiązań technologicznych. Powinna także nawiązywać kontakt ze społecznościami, którym te technologie są udostępniane – tłumaczy. – Przykładem budowania takich relacji są Pracownie Orange. Mogą także służyć jako przykład budowania dobra wspólnego, gdzie każdy może korzystać z dostępu do nowych technologii i internetu – podkreśla.
Pracownie Orange funkcjonują w małych miejscowościach i we wsiach. Działa ich już 50. To multimedialne świetlice wyposażone w komputery, w których dostęp do internetu jest bezpłatny. Obecnie może z nich korzystać około 250 tys. osób. W planach jest powstanie kolejnych 26 pracowni. Zapewnienie internetu to jednak dopiero początek. Ważne w tym programie jest konkretne wsparcie dla lokalnych liderów w tworzeniu ciekawej oferty edukacyjnej i kulturalnej dla dzieci, dorosłych i seniorów. – Strategiczna filantropia to inwestycja zorientowana na zmianę społeczną – dodaje Paweł Łukasiak. – Przykładem takiej zmiany może być uświadomienie użytkownikom internetu, w szczególności dzieciom i młodzieży, niebezpieczeństw i zagrożeń, jakie może nieść użytkowanie sieci, oraz nabycie umiejętności pozwalających tych zagrożeń unikać – wyjaśnia.
Myślenie o programach zaangażowania społecznego biznesu jak o inwestycjach społecznych zakłada długofalowość i systematyczność prowadzonych działań, a także znaczne środki przeznaczone na ten cel. W przypadku Orange to kwota ponad 182,5 mln zł przez ostatnie 10 lat, którą w znacznej części zarządza Fundacja Orange.
Fundacja zajmuje się upowszechnianiem wiedzy i prowadzeniem projektów, dzięki którym nowe technologie staną się sprzymierzeńcem rozwoju społecznego. Oprócz wspomnianych już Pracowni Orange dobrym przykładem inwestycji w kulturę połączonych z technologią jest też Akademia Orange. To program grantowy dla instytucji i organizacji pozarządowych, który umożliwia młodym ludziom realizację pasji związanych z nowymi technologiami. 20 tys. dzieci i młodzieży zrealizowało w Akademii już 259 projektów. Ze wsparcia Orange w postaci preferencyjnych warunków dostępu do internetu skorzystało 3,5 tys. bibliotek i ponad 10 tys. szkół.
– Między innymi dzięki działaniom Orange dostęp do nowych technologii i internetu wyzwala społeczną energię i potencjał do wzajemnego pomagania i wspierania się, czego przejawem są e-dobroczynność i e-wolontariat – tłumaczy Paweł Łukasiak. Oddolne inicjatywy tego typu wymagają jednak promocji i wsparcia, którego udziela Orange, angażując się w projekty Siepomaga.pl i E-wolontariat.pl.
Orange Polska dzięki wieloletnim i konsekwentnym działaniom stał się przykładem dla innych, jak dobrze realizować społeczną odpowiedzialność biznesu. – Angażując się w rozwój nowych idei i działań na rzecz dobra wspólnego, Orange pokazuje, że potrafi odnosić nie tylko sukcesy biznesowe, ale także służyć społeczeństwu – podsumowuje prezes Akademii Rozwoju Filantropii Paweł Łukasiak.
