https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim-Praga był przed wojną hitem i dumą motoryzacji w Polsce. Ta historia zaczęła się prawie 100 lat temu. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Auta Oświęcim-Praga były hitem motoryzacji w przedwojennej Polsce. Jeździł nim m.in. legendarny śpiewak Jan Kiepura
Auta Oświęcim-Praga były hitem motoryzacji w przedwojennej Polsce. Jeździł nim m.in. legendarny śpiewak Jan Kiepura Zbiory Łukasza Szymańskiego
Samochody Oświęcim-Praga były w latach 30. ub. hitem motoryzacji w Polsce. Autami z Oświęcimia jeździli wielcy przedwojenni artyści i ówcześni celebryci. Posiadanie takiego auta było wtedy w dobrym tonie. Jeździli nimi m.in. Jan Kiepura, Wojciech Kossak, czy Zizi Halama.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Polsko-czeska fabryka powstała w Oświęcimiu 95 lat temu

Polsko-czeka fabryka aut powstała w Oświęcimiu w 1929 roku, ale ta historia zaczęła się wcześniej. Po upadku Fabryki Maszyn Rolniczych, Odlewnia Żelaza i Metali, Potęga w 1928 r. dwóch arystokratów hr. Artur Potocki i hr. Roger Raczyński uznali, że jest to miejsce, w którym zrealizują swoje plany założenia fabryki automobili.

Załoga spółki Zjednoczone Fabryki Maszyn i Samochodów „Oświęcim”. Jej założycielami, a potem udziałowcami byli hr. Artur Potocki z Krzeszowic i hr. Roger
Załoga spółki Zjednoczone Fabryki Maszyn i Samochodów „Oświęcim”. Jej założycielami, a potem udziałowcami byli hr. Artur Potocki z Krzeszowic i hr. Roger Raczyński z Rogalina pod Poznaniem, którzy mieli świadomość, że chcąc urzeczywistnić ten pomysł potrzebna jest pomoc z zagranicy. Po dłuższych pertraktacjach podpisali umowę z Czesko-Morawską Fabryką „Praga”. Zakłady powstały 13 kwietnia 1929 roku na miejscu dawnych Fabryki Śrub, Nitów i Gwoździ oraz Fabryki Urządzeń Rolniczych „Potęga” w Oświęcimiu-Brzezince. Montaż nadzorowali czescy inżynierowie Zbiory Łukasza Szymańskiego

Nawiązali kontakty z firmą Praga w Czechach, która uznała, że jest to okazja, aby wejść na polski rynek. Po dłuższych pertraktacjach podpisali umowę z Czesko-Morawską Fabryką „Praga”. Zakłady powstały 13 kwietnia 1929 roku. Początkowo w fabryce w Oświęcimiu montowano pojazdy z części dostarczanych z Czech, a montaż nadzorowali czescy inżynierowie.

Plany spółki były ogromne jak na tamte lata. Oprócz samochodów osobowych obejmowały produkcję ciężarówek, autobusów, maszyn rolniczych, silników różnych
Plany spółki były ogromne jak na tamte lata. Oprócz samochodów osobowych obejmowały produkcję ciężarówek, autobusów, maszyn rolniczych, silników różnych typów, turbin, dźwigów, a nawet parowozów. Te rozległe plany udało się zrealizować tylko w części, ale i tak o nowej fabryce w Oświęcimiu stało się szybko głośno w całej Polsce Zbiory Łukasza Szymańskiego

W końcu zakład w Oświęcimiu własną produkcję. Specjalizował się w produkcji samochodów osobowych.

Tak fabryka z Oświęcimia reklamowała swoje pojazdy, wykorzystując wielką popularność śpiewaka Jana Kiepury i malarza Wojciecha Kossaka
Tak fabryka z Oświęcimia reklamowała swoje pojazdy, wykorzystując wielką popularność śpiewaka Jana Kiepury i malarza Wojciecha Kossaka Zbiory Łukasza Szymańskiego

Oświęcim-Praga jak Cadillac

Oświęcim-Praga szybko zdobył popularność. Chwalili sobie legendarny śpiewak Jan Kiepura, popularna artystka Zizi Halama, czy wybitny malarz Wojciech Kossak.

Oświęcim-Praga w swojej historii ma także ważny epizod sportowy. Jeździł nim m.in. wielokrotny mistrz Polski Jan Ripper. Amatorzy rajdów, w tym także
Oświęcim-Praga w swojej historii ma także ważny epizod sportowy. Jeździł nim m.in. wielokrotny mistrz Polski Jan Ripper. Amatorzy rajdów, w tym także panie z powodzeniem startowały w różnych imprezach krajowych, ale samochód z Oświęcimia zapisał się w historii przede wszystkim bezprecedensowym wyczynem na trasie Rajdu Monte Carlo w zimie 1931 roku. Polska załoga: Adam Potocki, Stanisław Barylski i Ignacy Kołłupajło wystartowała do tego rajdu 8-cylindrowym modelem Grand ze stolicy Mołdawii Jassy. Warunki były tak fatalne, że większość załóg musiała się wycofać. Do zlotu gwiaździstego w Monte Carlo dojechały tylko dwie załogi, w tym Polacy Oświęcimiem-Pragą. Za ten wyczyn załoga została nagrodzona pucharem za najlepszy rezultat na trasie dojazdowej. Na zdjęciu przedstawiciel rodziny Haberfeldów z Oświęcimia, który także spróbował swoich sił w słynnym rajdzie Zbiory Łukasza Szymańskiego

Ten ostatni w liście do firmy napisał, że posiadał już samochody takich marek, jak Cadillac, Napier czy Locomobile i może z całą bezstronnością stwierdzić, że jego Oświęcim-Praga w niczym nie ustępuje najlepszym nawet samochodom.

Egzemplarz Pragi Baby można zobaczyć w ratuszu na Rynku w Oświęcimiu
Egzemplarz Pragi Baby można zobaczyć w ratuszu na Rynku w Oświęcimiu Zbiory Adventure Multimedialne Muzea

- Doskonały, niezawodny motor, solidna precyzyjna budowa podwozia, która dopiero na polskich drogach da się ocenić i wytworna w linii karoseria - chwalił auto wybitny artysta.

Oświęcim-Praga w swojej historii ma także ważny epizod sportowy. Jeździł nim m.in. wielokrotny mistrz Polski Jan Ripper. Amatorzy rajdów, w tym także
Oświęcim-Praga w swojej historii ma także ważny epizod sportowy. Jeździł nim m.in. wielokrotny mistrz Polski Jan Ripper. Amatorzy rajdów, w tym także panie z powodzeniem startowały w różnych imprezach krajowych, ale samochód z Oświęcimia zapisał się w historii przede wszystkim bezprecedensowym wyczynem na trasie Rajdu Monte Carlo w zimie 1931 roku. Polska załoga: Adam Potocki, Stanisław Barylski i Ignacy Kołłupajło wystartowała do tego rajdu 8-cylindrowym modelem Grand ze stolicy Mołdawii Jassy. Warunki były tak fatalne, że większość załóg musiała się wycofać. Do zlotu gwiaździstego w Monte Carlo dojechały tylko dwie załogi, w tym Polacy Oświęcimiem-Pragą. Za ten wyczyn załoga została nagrodzona pucharem za najlepszy rezultat na trasie dojazdowej. Na zdjęciu przedstawiciel rodziny Haberfeldów z Oświęcimia, który także spróbował swoich sił w słynnym rajdzie Zbiory Łukasza Szymańskiego

Z uznaniem o samochodzie mówi także świetny przedwojenny rajdowiec Jan Ripper.

Posiadanie takiego auta było wówczas w dobrym tonie. Po ulicach przedwojennej Warszawy Oświęcimiem-Pragą rozbijała się Zizi Halama, znana aktorka kabaretowa i inni ówcześni celebryci. Chwalili je sobie także taksówkarze w Krakowie. Samochody z Oświęcimia podbiły cały rynek motoryzacyjny w Polsce.

Automobile z Oświęcimia robiły wielką furorę. Można było je kupić w całej Polsce
Automobile z Oświęcimia robiły wielką furorę. Można było je kupić w całej Polsce Zbiory Łukasza Szymańskiego

Skąd nazwa samochodów z Oświęcimia

Skąd wzięła się nazwa? - W tamtych latach bardzo podkreślano, że coś jest produkowane w Polsce nawet jeśli było to w oparciu o modele zapożyczone z zagranicy – zaznacza Łukasz Szymański, miłośnik historii ziemi oświęcimskiej.

Przedwojenna prasa donosiła m.in. o ekspedycji polarnej, która wyruszyła z czeskiej Pragi autami marki Oświęcim-Praga
Przedwojenna prasa donosiła m.in. o ekspedycji polarnej, która wyruszyła z czeskiej Pragi autami marki Oświęcim-Praga Zbiory Łukasza Szymańskiego

W Oświęcimiu produkowano także ciężarówki, w tym pożarnicze i autopolewaczki. Firma Oświęcim-Praga otworzyła przedstawicielstwa w całej Polsce.

Film o Oświęcimiu-Pradze

Kilka lat temu grupa filmowców ze znanym kolekcjonerem i popularyzatorem historii nakręciła film o Oświęcimiu-Pradze. Ukazała się także książka Iwony Mejzy.

Kilka lat temu powstał film o historii fabryki i samochodów Oświęcim-Praga
Kilka lat temu powstał film o historii fabryki i samochodów Oświęcim-Praga Jarosław Fiedor

Obecnie Pragę w wersji Baby można zobaczyć w zabytkowym ratuszu na Rynku w Oświęcimiu. Był to jeden z modeli także produkowanych w oświęcimskich zakładach. Dodatkową atrakcją jest tutaj możliwość odbycia wirtualnej przejażdżki automobilem po ulicach Oświęcimia.

Kilka lat temu powstał film o historii fabryki i samochodów Oświęcim-Praga
Kilka lat temu powstał film o historii fabryki i samochodów Oświęcim-Praga Jarosław Fiedor
Kilka lat temu powstał film o historii fabryki i samochodów Oświęcim-Praga
Kilka lat temu powstał film o historii fabryki i samochodów Oświęcim-Praga Jarosław Fiedor
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska