https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Otwarto nowoczesną bazę dla śmigłowców LPR-u [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Otwarcie nowej bazy LPR na lotnisku w Balicach.
Otwarcie nowej bazy LPR na lotnisku w Balicach. fot. Anna Kaczmarz
Na lotnisku w Balicach otwarto nowoczesną bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Dzięki niej ratownicy i śmigłowiec będą mogli szybciej wylecieć na ratunek.

Obiekt o powierzchni blisko 700 m kw. posiada hangar dla śmigłowca i pomieszczania dla załogi. Dotychczas krakowski LPR dysponował tylko udostępnionym przez wojsko kontenerem mieszczącym się w znacznej odległości od lądowiska. Dłużej trwało też przygotowanie maszyny do lotu.

- Nowa baza umożliwia nam znacznie szybszą reakcję - mówi Robert Gałązkowski, dyrektor LPR. - Ratownicy i śmigłowiec mogą być gotowi do wylotu w ciągu 3-4 minut od chwili przyjęcia zgłoszenia.

W bazie zamontowano specjalną, napędzaną elektrycznie platformę, na której śmigłowiec jest wysuwany z hangaru bezpośrednio na lądowisko. W tym czasie można już uruchamiać maszynę.

WIDEO: Tak działa platforma w bazie LPR-u w Krakowie

W bazie zatrudnionych jest siedmiu lekarzy, siedmiu ratowników, pięciu pilotów i mechanik. Rocznie krakowski LPR wykonuje ok. 500 lotów.

Obecnie krakowska baza funkcjonuje do godz. 20. Jedyna baza całodobowa jest w Warszawie. Do godz. 23 dyżurują bazy w Gdańsku i Wrocławiu. - Chcemy, aby w ciągu 4-5 lat, całodobowo dyżurowało sześć baz LPR-u w Polsce, w tym w Krakowie - mówi Gałązkowski.

Baza w Krakowie jest jedną z ośmiu, które powstały dzięki środkom z unijnego projektu. Wcześniej zrealizowano inwestycję w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach, Gdańsku i Kielcach. Całkowita wartość projektu to 68,28 mln zł, z czego 85 proc. to środki unijne. Pozostałą część finansuje ministerstwo zdrowia.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe lata coraz częściej.
- Loty w 2010 roku: do wypadków - 185, do zachorowań - 85, transportowe - 157, łącznie - 427
- 2011: do wypadków - 213, do zachorowań - 86, transportowe - 170, łącznie - 469
- 2012: do wypadków - 255, do zachorowań - 81, transportowe - 175, łącznie - 511

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
o.n.a
Zapewniam Cię, że ani kawioru ani szampana nie było.. :p Wiem bo byłam :)
q
qwerty
Trzeba się było uczyć to też miałbyś taką pracę, że czekasz "z kawką" czy "herbatką" na wylot! Co, boli, że machasz łopatą od 8:00 do 16:00?
B
Bartosz Klimek
... będziesz se siedział i kawę pił. Chętnie ci zapłacę. Może ci żal, ale są takie zawody, gdzie się płaci za siedzenie i picie kawy.
a
antydebil
To rozpędź się swoim 15-letnim Golfem i wyrżnij o słup - będzie okazja przylecieć.... myślicielu za dychę...
.. niby logiczne
Tyle, że dwóch pilotów pracuje również jako instruktorzy pozostałych na całą Polskę, a ponadto pozostali dyżurują także w innych bazach regionu. Nawet przy 13 godzinnych dyżurach jest ich za mało i muszą przyjeżdżać inni z Polski...
m
marek popiela
Przeciez jest tylko jeden helicopter i az pieciu pilotow oraz 7 zestawow lekarz i ratownik. Pracujac w systemie 12 godzinnym lub 24 godzinnym jest to wystaczajaca liczba osob aby system dzialal24 godziny na dobe. Gdy helicopter dziala tylko 12 godzin na dobe potrzeba tylko 2 pilotow i 2 zestawy lekarz i ratownik wiec pytam po co ten przerost zatrudnienia i co ci ludzie tam robia?
d
dfg
ok. 500 lotów ??? to jakaś kpina, to mniej niż dwa loty dziennie, co nie ma zapotrzebowania ??? a umierający ludzie z powodu niedojechania karetki ??!!
p
przyjaciel ZXC
No tak, miarą człowieka jest jego obecność w mediach. A tam przecież najlepiej jak będą tylko wybrani. Przez wszechwiedzących...
n
niestruty
Można i 15 lotów wykonać dziennie. Pytanie tylko, czy rzeczywiście będziesz przez to zdrowszy?
Co do pieniędzy, to domyślam się, że Twój pomysł ich wykorzystania lepszy jest nie tylko od NFZ'tu ale i od Historii Zbawienia...
z
zaraz_wracam
To urządzenie po lewej stronie na zdjęciu nr 1 to parkomat? Ile kosztuje godzina postoju śmigłowca? Bo jak tanio to swój tam zaparkuję.
z
zxc
ostatnio pod Rydygierem to ekipa z helikoptera robiła sobe zdjęcia na ladowisku profesjonaliści w każdym calu ....
s
strutty
nie dziennie a pół dziennie i 1/24, no i minus dni bez pogody do latania, których w pięknych mgłowo - smogowych podkrakowskich Balicach jest .... a tak poza tym to na ile wycenili życie człowieka, aby się opłacało...jest na stronie NFZ?
e
elli
Pilotów nie trzeba uczyć, o 18 jest tak samo jak o 3 w nocy. Pilotów po prostu brakuje i brakuje pieniędzy na 24 godzinne dyżury.
u
urbin
Na filmiku widac ze byla okazja do imprezy, jest Machlojski, Glodz i Dziwisz. Chodzi kelner w bialej koszuli i rozdaje szampana i kawior. Oczywiscie za tydzien platforma sie zepsuje i beda wypychac helicopter recznie tak ze od momentu przyjecia zamowienia do statru minie pol godziny a goscie beda tak upoceni w tych czerwonych kufajkach ze zlapia od razu zapalenie pluc.
t
trutty
Z artykulu wynika ze utrzymujemy drogi helicopter, lekarzy, ratownikow i pilotow tylko po to aby wykonywali statystycznie 1.5 lotu dziennie. Zbudowali im nooczesna baze i goscie se tam siedza caly dzien za nasze pieniadze, kawe pija i sie smieja albo pewnie i spia. A kasa im leci za to ze nic nie robia. A przeciez mogli by spokojnie i 5 lotow na dzien odbyc i pomoc ludziom zeby sie nie tlukli karetkami a szybko dotarli do szpitala. To Towarzystwo trzeba pogonic do roboty i skonczyc z tym bumelanctwem.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska